Kanske lite väl "hårda" tongångar i tråden, men väl så sanna ord. D3000 är inte den prestandaraket jämfört med lik-prisade konkurrenter som D40 var. Jag är inte helt säker på att jag gillar kamerauplägget heller, det märks på många sätt att målgruppen är "kompaktkameraköpare". Den har ju också marknadens äldsta sensor (om vi inte räknar specialfallet Leica M9...)
Jag testade ganska ordentligt igenom D5000, A550 samt K-x när jag letade ny kamera för att ersätta min "slit-och-släng" D40 och kom väl egentligen fram till att det inte var speciellt mycket att orda om. K-x låg i topp på alla punkter, om vi uttrycker det som att två kameror delat toppade den tredje (olika kameror för varje punkt...).
Den är liten, nätt och lättanvänd. Den har mycket bättre bildprestanda än D3000, minst likvärdig med D5000, bättre än 50D, samma som A550. Om man inte har händer modell större så ligger den riktigt bra i handen. Menyerna var "ovana", men inget jag reagerade över som "ologiskt" eller "krångligt".
Nackdelar? Ja, man får ju hålla sig till tredjepartstillverkare vad det gäller objektiv, ska man ha Pentax med kvalitet kostar det därefter. Svindyrt. Men det finns gott om Sigma/Tamron/Tokina att välja på, samtliga för rimliga priser och med riktigt bra optisk kvalitet.
I valet K-x / D3000 finns det inget "val" anser jag, även om jag är Nikonist. K-x är helt enkelt så mycket bättre... - Så jag köpte en D90 i stället... !!!
-eftersom jag redan äger en hel del kuliga Nikonobjektiv.
PS - Jag saknar redan min D40... :-/ -DS