quarc
Aktiv medlem
Skillnaden ligger nog i fokuseringsavståndet, ta en titt på http://www.dofmaster.com/dofjs.html så kan du nog hitta förklaringen. När du går ner på 1:1 så är inte skärpedjupet särskilt stort, Sigma 70/2.8 och ett fokuseringsavstånd på 30 cm ger ca 1,9 mm skärpedjup med bländare 2.8, med bländare 16 är skärpedjupet 9 mm.
/Mats
Jag tror vi alla glömt att ta med vilken oskärpecirkel vi använder när vi gör våra påståenden. Det du säger här stöder precis det jag sade från början, men det baseras på en oskärpecirkel kring 0,025-0,02 mm. Om vi aldrig skall använda större bilder än 800*600 pixlar, då kan vi nöja oss med en betydligt större oskärpecirkel och vi får därmed ett mycket större skärpedjup. Patrics bilder ser bra ut som de är, men kommer att vara mestadels oskarpa vid printning i A4 eller större. Men om man inte tänker printa så funkar resonemanget bra.
Även om jag sällan printar, så vill jag ändå att mina bilder skall vara så tekniskt bra de kan. Har jag en 15MP kamera så har jag svårt att bara utnyttja 1MP, även om det räcker för 99% av mina bilder. Sedan var jag ju med även på filmtiden, och då ville man ha sina negativ så skarpa det gick så att man kunde kopiera valfritt format. Idag borde man ibland kanske släppa lite på detta, men precis som det en gång i tiden var en häftig känsla att tippa med lupp på ljusbord på sina 6*7 dia, precis på samma sätt gillar jag att kunna zooma in i LR och bilden är ändå lika skarp ner på pixelnivå.