Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-m, bra för macro?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skillnaden ligger nog i fokuseringsavståndet, ta en titt på http://www.dofmaster.com/dofjs.html så kan du nog hitta förklaringen. När du går ner på 1:1 så är inte skärpedjupet särskilt stort, Sigma 70/2.8 och ett fokuseringsavstånd på 30 cm ger ca 1,9 mm skärpedjup med bländare 2.8, med bländare 16 är skärpedjupet 9 mm.

/Mats

Jag tror vi alla glömt att ta med vilken oskärpecirkel vi använder när vi gör våra påståenden. Det du säger här stöder precis det jag sade från början, men det baseras på en oskärpecirkel kring 0,025-0,02 mm. Om vi aldrig skall använda större bilder än 800*600 pixlar, då kan vi nöja oss med en betydligt större oskärpecirkel och vi får därmed ett mycket större skärpedjup. Patrics bilder ser bra ut som de är, men kommer att vara mestadels oskarpa vid printning i A4 eller större. Men om man inte tänker printa så funkar resonemanget bra.

Även om jag sällan printar, så vill jag ändå att mina bilder skall vara så tekniskt bra de kan. Har jag en 15MP kamera så har jag svårt att bara utnyttja 1MP, även om det räcker för 99% av mina bilder. Sedan var jag ju med även på filmtiden, och då ville man ha sina negativ så skarpa det gick så att man kunde kopiera valfritt format. Idag borde man ibland kanske släppa lite på detta, men precis som det en gång i tiden var en häftig känsla att tippa med lupp på ljusbord på sina 6*7 dia, precis på samma sätt gillar jag att kunna zooma in i LR och bilden är ändå lika skarp ner på pixelnivå.
 
Lite siffror.

Jag letade upp mitt excelark för beräkning av skärpedjup. OM vi tittar på ett exempel på 100mm objektiv och avbildningsskala 1:2 (fokus på 20 cm). Då får vi följande ungerfärliga värden för bländare 2.8.

Med den oskärpecirekl jag brukar använda = 0.02 (mm) så blir skärpedjupet ca 2 (mm) inte mycket !!!

Om man istället räknar med 0,1 (mm) oskärpecirkel så blir skärpedjupet ungefär 7 (mm)


Om vi tittar på samma exempel men med F22 som bländare:

0,02 -> 10 (mm)

0,1 -> 50 (mm)


För att fullt utnyttja vad kameran är kapabel till måste man alltså blända ner från F2.8 till F22, men F2.8-bilden ser (nästan) lika bra ut i webformat.

p.s. Kom på att ovanstående nog är baserat på 24x36, så för APS-C blir skärpedjupen något större över lag, principen gäller dock fortfarande. d.s.
 
Ok... Är inte riktigt med nu.

Oskärpecirkel??
Den del som inte är i fokus? Skärpedjup-planet har jag förstått vad det är men aldrig stött på begreppet oskärpecirkel. Samma sak, olika ord? Har inte tänkt på fokusplan/skärpedjupet som en cirkel innan men så kanske det är in reality?

Diffraktion uppstår således även vid stora bländare såväl som små? Trodde att det var vanligast vid små bländare (typ f22)?

Detta med mm och fokus låter jag befinna sig i limboland, det orkar jag itne sätt mig in i (ännu :)). Det kanske kommer av sig själv när jag nu ska börja prova lite mindre bländare. Anledningen till att jag mest kört med stor bländare är att det har varit lite halvdåligt ljus och jag har inte alltid haft stativ (enbensstativ räknar jag inte som stativ eftersom det är rätt instabilt om man kommer upp i något längre slutartider, men såklart är det ett stativ i praktiken)

Slutligen: Skillnaden i skärpedjup från t ex 4,5 och 11 är marginella (vilket man kan räkna ut enligt ovan ekvation) men med användandet av f11 istället är att själva kvalitén (skärpa) på bilden blir bättre om man ska förstora?
 
Tänkte passa på att fråga.. Jag funderar nu på att köpa Canon EOS av något slag men vill använda mina Pentaxobjektiv till. Objektiven är följande:

Tamaron 70-210mm 1:4-5.6
Soligoa Tele-Auto F:2.5 f=135mm MC
Vivitar 28mm 1:28 MC Whide Angle
SMC PENTAX-A ZOOM 1:3.5-4.5 35mm-70mm
Ricoh XR Rikenon 1:2 50mm S

Kommer denna ring att funka så att jag kan använda dessa objektiv till en Canon EOS? Här är den:
http://www.amazon.com/Pentax-Canon-mount-adapter-brass/dp/B000YDC1W8

tacksam för svar

Mvh,
Jonatan
 
motivet

???

Själklart får du se mina bilder kompis :)


Jag använder inte ens 5,6 på mitt tamron 90mm. Alltid mindre. Oftast 2,8 lr 3,5. Vad skulle vara så problematiskt med det? Inte använder man väl ens f16 som bländare? Sista bilden är t o m handhållen

Exempel?
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1576451
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1576461
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1576473
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1272848

Det beror väl på motivet!!! Vill man fota t.ex- insekter kanske man ibland vill ha så mycket av djuret som möjligt skarpt. Bilden nedan är tagen på bl. 14. Jag skulle nog bländat ner ytterligare något steg fär att få större delen av vingens framkant skarp.
 

Bilagor

  • parmatare_fs.jpg
    parmatare_fs.jpg
    77.3 KB · Visningar: 125
..........
Tamaron 70-210mm 1:4-5.6
Soligoa Tele-Auto F:2.5 f=135mm MC
Vivitar 28mm 1:28 MC Whide Angle
SMC PENTAX-A ZOOM 1:3.5-4.5 35mm-70mm
Ricoh XR Rikenon 1:2 50mm S

Kommer denna ring att funka så att jag kan använda dessa objektiv till en Canon EOS? ..........

Ja, det bör gå, förutsatt att dom 3 första har
Pentax K bajonett.
Men du får inte autofokus, bländaren får du ställa
på objektivet och tiden på kameran, manuellt alltså.
Om du får nån typ av ljusmätning vet jag inte...
 
Ljusmätningen funkar sådär, kameran mäter men då Canonkameror är konstruerade för mätning vid maximal bländaröppning behövs oftast lite exponeringskompensation vid nedbländad mätning.

Du får som sagt inte autofokus, men om du skaffar en adapter med "chip" så får du i vart fall fokusstöd. Det bökiga är att vi manuellt behöver blända upp för fokusering och manuellt blända ned till önskad bländare vid exponering. Ta en testbild för att kontrollera exponeringen med histogrammet och justera därefter exponeringen.

Med tanke på allt bök bör du fråga dig om det är någon egentlig idé, inget av objektiven du har är speciellt märkvärdigt, en modern zoom ger oftast bättre resultat. Men det kan ju vara lite kul med en adapter bara för sakens skull, jag har själv flera adaptrar för olika objektivfattningar till min Canonkamera men i praktiken använder jag dem inte.
 
Någon som vet vart man kan köpa dessa i sverige? känns inte värt att betala 600 spänn plus frakt och moms och tull.. Skulle vara tacksam om någon vet vart man kan köpa dessa.
 
Tänkte passa på att fråga.. Jag funderar nu på att köpa Canon EOS av något slag men vill använda mina Pentaxobjektiv till. Objektiven är följande:

Tamaron 70-210mm 1:4-5.6
Soligoa Tele-Auto F:2.5 f=135mm MC
Vivitar 28mm 1:28 MC Whide Angle
SMC PENTAX-A ZOOM 1:3.5-4.5 35mm-70mm
Ricoh XR Rikenon 1:2 50mm S

Kommer denna ring att funka så att jag kan använda dessa objektiv till en Canon EOS? Här är den:
http://www.amazon.com/Pentax-Canon-mount-adapter-brass/dp/B000YDC1W8

tacksam för svar

Mvh,
Jonatan

Hej Jonatan!
Jag tycker inte att du ska "snöa in" för mycket på olika kameramodeller! Pentax K-m är en alldeles utmärkt kamera, som du säkert kommer att bli nöjd med! Och du har ju en "flock" objektiv som antagligen passar, om där är Pentax K-bajonett på dem. Men som de andra redan sagt; var försiktig med Ricohn...
Jag tycker att en sån där Pentax/Canon-adapter är en nödlösning som du troligvis tröttnar på i längden.
Pentax K-m har, i stort sett, alla inställningsmöjligheter som du behöver. Dock ingen liveview, men det är inget jag har saknat åtminstone.
Bildkvaliteten är hur bra som helst, särskilt om du använder RAW-format. Annars beror det ju mest på optiken.
Kameran känns rejält byggd, men är ändå liten och smidig att ha med sig.
Greppet är också bra. I mitt tycke bättre än Canons mindre modeller, men det är ju en smaksak...
Mitt råd; köp en K-m!:0)
Lycka till!

Mvh Roger
 
Tack. Ja, men jag vill satsa på Canon långsiktligt, och jag vill inte gärna byta märke när jag har massa objektiv.. man förlorar många tusen på det. Och så tycker jag att Canons bilder är bättre än Nikon så det blev Canon. Är det som sagt någon som vet vart man köper en sån adapter? (Läs sida två)
 
Senast ändrad:
Tack. Ja, men jag vill satsa på Canon långsiktligt, och jag vill inte gärna byta märke när jag har massa objektiv.. man förlorar många tusen på det. Och så tycker jag att Canons bilder är bättre än Nikon så det blev Canon. Är det som sagt någon som vet vart man köper en sån adapter? (Läs sida två)

Är de någon mer än jag som är övertygad om att detta är ett troll?
 
Är de någon mer än jag som är övertygad om att detta är ett troll?

Det tror jag inte det är (troll)

Skriv direkt till Jonatan så får du väl se att (om) han existerar som presenterad på sin sida.

Bara för att han nu verkar "lämna Pentax" behöver han ju inte vara en bråkstake...

Johan är 12 bast, så det lite naiva skriveriet om "Nikons bilder sämre än Canons, därför Canon" etc, kanske ska skyllas på den ringa åldern...jag var INTE nån superkunnig fotoräv vid 12, hade då ett par år kvar tills jag ens köpt 1:a systemaren..
 
Det var inte jag som kom på det där me långsiktigt det var en kompis som gillar att fotografera med canon. hur som hälst låter jag er tro vad vi vill. :)

Antar att troll är såna som ljuger och inte är seriös?
 
Senast ändrad:
Det tror jag inte det är (troll)

Skriv direkt till Jonatan så får du väl se att (om) han existerar som presenterad på sin sida.

Bara för att han nu verkar "lämna Pentax" behöver han ju inte vara en bråkstake...

Vad menade du med att skriva direkt till mig?
 
förlåt för att jag skriver 3 inlägg på samma gång, men har hittat svaren på mina frågor nu. Tack för hjälpen.

Nu ska jag sova

Mvh,
Jonatan
 
Det tror jag inte det är (troll)

Skriv direkt till Jonatan så får du väl se att (om) han existerar som presenterad på sin sida.

Bara för att han nu verkar "lämna Pentax" behöver han ju inte vara en bråkstake...

Johan är 12 bast, så det lite naiva skriveriet om "Nikons bilder sämre än Canons, därför Canon" etc, kanske ska skyllas på den ringa åldern...jag var INTE nån superkunnig fotoräv vid 12, hade då ett par år kvar tills jag ens köpt 1:a systemaren..

Nja det var mest innehållet som Jonatan skrivit i sina 6st forumdiskutioner. Inte lämnandet av Pentax eller klankandet på Nikon som är mer relevant i mitt fall. Råkade halka in i tråden av misstag och nu hittar jag inte ut. ;-) (HJÄLP)

Jag kan ha fel och i så fall ber jag om ursäkt.
 
Nja det var mest innehållet som Jonatan skrivit i sina 6st forumdiskutioner. Inte lämnandet av Pentax eller klankandet på Nikon som är mer relevant i mitt fall. Råkade halka in i tråden av misstag och nu hittar jag inte ut. ;-) (HJÄLP)

Jag kan ha fel och i så fall ber jag om ursäkt.

Det är nog lugnt
"no offence" för min del iaf ;-)
Det är lätt halka in här och var, har jag gjort själv då och då...
 
Det är nog lugnt
"no offence" för min del iaf ;-)
Det är lätt halka in här och var, har jag gjort själv då och då...

Man tittar på förstasidan, ser en rubrik och sedan är man på "fel" forum.

Föresten måste man ju hålla koll på Pentax, man vet ju aldrig. K-7 verkar ju riktigt intressant bara för att ta ett exempel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.