ANNONS
Annons

Pentax framtid?

Produkter
(logga in för att koppla)
pentax gick väll bara back med 360k $ och anledningen med backet var till stor del utvecklings kostnader och sammanslagnings kostnader om jag inte missminner mig

Och de har just tecknat ett avtal på 10 miljoner $ for reklam och publishing, så de lägger nog inte ner i första taget ;)

http://www.rpa.com/press/releases/0408pentaxrpapress releasefinal.pdf

In this same quarter, Canon's profit was -10%, and Nikon's was -23%.

1) according to the bloomberg article: Bloomberg.com: Asia Hoya is making a better than estimated profit (arround 200M USD) as a group and Pentax has lost in the last quarter something like 365K USD (to put this in perspective it means 365 Pentax K20D bodies. RH, you wish that this is a loss in fact they break even after a period with heavy investments in developing the most new lenses and cameras in a year ever for the modern days at Pentax.

2) Hoya's shares "climbed the most in almost seven years following the results."

Klippt och saxat från pentaxforums.com

Senast ändrad:
japp, som Ned Bunnell skrev...

It appears that many folks on the forum have as much problem reading a financial statement as they do a focus chart.

Hoya is re-tooling the operations, changing our organization including the attitude and culture. We're focusing on dramatically improving our planning, time to market, and overall efficiencies.

Pentax was a very conservative, slow to change, risk averse organization. This will be a thing of the past, and was truly needed if Pentax is going to succeed long term.

despite our having an expected loss in OP due to restructuring costs and weak demand for certain models, we were not alone in struggling with severe changes in the market and economy. In this same quarter, Canon's profit was -10%, and Nikon's was -23%.

Personally, I'm really enjoying working with the new execs that Hoya has put in place to turn us around. They're very sharp, understand the market, and are making everyone accountable for their actions.

Läser man den första länken, så verkar det ju i så fall vara Hoya själva som har minst lika svårt att läsa sin egen finansiella rapport om sin Pentax-avdelning, som vi "folks on the forum" har...

Dessutom får man nog ta med i beräkningen att Ned Bunnell kanske är en smula partisk... Läser man snabbt det han har skrivit, så kan man lätt uppfatta det som att både Canon och Nikon också har gått med förlust, men i deras fall handlar det ju bara om att VINSTEN har minskat något.

Senast ändrad:
Läser man den första länken, så verkar det ju i så fall vara Hoya själva som har minst lika svårt att läsa Pentax finansiella rapport som vi "forum-folk" har...

nä det stämmer säkert,men det är ju saker som säkert ligger på de flestas företags agenda år efter år att skära ner i kostader,slimma till och banta,sikta in sig där pengarna finns,två byggnader är väl byggda i thailand och antagligen ska det väl flyttas om mera.

Hoppas att du har rätt. För mig har både Pentax och Olympus varit "självklarheter" under något halvsekel, så jag vill sannerligen inte att de ska blekna bort! När jag var yngre fanns det över ett tjogtal olika systemkameramärken att välja på (flertalet av dessa med samma objektivstandard - M42-gängan), och jag tyckte då att det var kul att testa alla dessa... Vilket jag också gjorde.

pentax gick väll bara back med 360k $ och anledningen med backet var till stor del utvecklings kostnader och sammanslagnings kostnader om jag inte missminner mig

Och de har just tecknat ett avtal på 10 miljoner $ for reklam och publishing, så de lägger nog inte ner i första taget ;)

http://www.rpa.com/press/releases/0408pentaxrpapress releasefinal.pdf

Klippt och saxat från pentaxforums.com

For att bara ha gatt back med $360k, verkar detta lite extremt (fran forsta lanken)

"Digital camera business to be downsized

Concerning the digital camera business operated by Pentax, Hoya said it will aim to secure its profit by reducing the business scale from now on. Amid the market environment, where the price competition intensified and sales growth of SLR products slowed, financial results of Pentax also plunged with unit sales decreasing and unit price lowering in the April-June quarter.

A sales decline of about 20% is anticipated to continue in the July-September quarter, as the business unit is building up inventory, lagging behind its rivals and market demand when releasing products, according to Hoya. The company is planning to cut costs by streamlining its bases in Japan by shifting production overseas and outsourcing, as well as reducing production to an appropriate level from now, it said."

Pentax blir mindre inom Hoya, det verkar ju klart i alla fall.

Ibbe, jag är nog tämligen övertygad om att sådant som att år efter år reducera produktionen med 20% DEFINITIVT INTE ligger på de flesta företags agenda!

Utan att exakt kolla upp det hela, så har jag dock ett bestämt intryck av att såväl de tre stora (Canon, Nikon och Sony) som troligtvis även Olympus (eller är det bara önsketänkande från min sida?) har markant ÖKAT sin produktion av digitala systemkameror på sista tiden. Även om priskonkurrensen har ökat. Men det är förstås bara bra för oss konsumenter... :)

nä ingen vill väll reducera produtionen,men kostnaderna.
A sales decline of about 20% is anticipated to continue in the July-September quarter
-en försäljningminskning nergång på 20% förväntar dom sig under juli-september bla bla...

"Earnings lowered as Pentax units recorded small losses".
Vad är det för oroväckande med det? Om det hade stått "big losses", men nu står det ju "small losses". Och? Det är ingen hemlighet att de digitala kompakterna går med förlust och att Hoya arbetar med att lägga ut produktionen ("outsourcing") av dessa på externa företag för att minska, alltså "downsizing", de digitala kompakternas andel av företaget. Denna process med att flytta fokuset från digitala kompakter och istället koncentrera sig på mer högmarginalsprodukter som digitala systemkameror inleddes ju redan innan Hoya tog över Pentax. Pentax digitala kompakter har varit en förlustaffär ända sedan Pentax började med dem, så vad är det som är nytt och på vilket sätt skulle situationen vara mer oroväckande nu än tidigare?

Ytterligare faktor i sammanhanget är att försäljningen av optik till kamerorna i mobiltelefoner har minskat mer än vad Hoya beräknade, även om det till viss del kompenseras av framgångarna för Pentax Sliding Lens System som levereras till andra tillverkare av digitala kompaktkameror. För att ytterligare kompensera minskningen av optikförsäljningen till mobiltelefoner så kommer man att satsa hårdare på optik till Blue Ray-spelare. Sedan länge är Pentax en framgångsrik leverantör av optik till CD och DVD-spelare.

Jag ser därför personligen ingen anledning till någon som helst oro. Hoya omstrukturerar och skiftar produktion och affärsresurser från digitala kompakter och mobiltelefonoptik till andra områden som visar en mer positiv marknadsutveckling. Detta tycker jag är bra.

Pentax blir mindre inom Hoya, det verkar ju klart i alla fall.

Jag förstår inte hur du kan göra slutsatsen att Pentax blir mindre i Hoya. De digitala kompakternas andel inom företaget minskar ja, men samtidigt expanderar ju Hoya andra Pentax områden som optik till andra tillverkares digitala kompakter, optik till CD, DVD-spelare och Blue-Ray. Vi får heller inte glömma bort Pentax medicinska produkter, som endoskop, som går fortsatt bra och expanderar på marknaden. Hoya har ju även uttryckligen uttryckt att de kommer satsa på en utökning av objektivrörelsen. Så totalt sett håller jag inte med dig om slutsatsen att Pentax blir mindre inom Hoya.

Jag förstår inte hur du kan göra slutsatsen att Pentax blir mindre i Hoya. De digitala kompakternas andel inom företaget minskar ja, men samtidigt expanderar ju Hoya andra Pentax områden som optik till andra tillverkares digitala kompakter, optik till CD, DVD-spelare och Blue-Ray. Vi får heller inte glömma bort Pentax medicinska produkter, som endoskop, som går fortsatt bra och expanderar på marknaden. Hoya har ju även uttryckligen uttryckt att de kommer satsa på en utökning av objektivrörelsen. Så totalt sett håller jag inte med dig om slutsatsen att Pentax blir mindre inom Hoya.

Hur jag kom till den slutsatsen?

"The company is planning to cut costs by streamlining its bases in Japan by shifting production overseas and outsourcing, as well as reducing production to an appropriate level from now, it said.
"

Minska production och stromlinjeforma Pentax inom Hoya, det innebar ju att de krymper Pentax inom Hoya. Det var inte speciellt svart att lasa i det jag klippte in.

Visst har Pentax mer an bara kameror, men det betyder inte att Hoya inte krymper dem.

Fredrik Lindström,

Det avsnitt du citerar ligger i det avsnitt i artikeln som handlar om de digitala kamerorna. Och det är som sagt ingen hemlighet att Pentax digitala kompakter går dåligt. Om du nu istället läser hela artikeln så kan du se att ovanför detta står bl a : "From now, the company will attempt to expand its business through entering the SLR camera lens market, which it has been holding back from entering as it believes margins are lower than for compact cameras lenses. It will also increase marketing of optical pickup lenses for Blu-ray Disc drives, for which demand is expected to strengthen."

Och detta är faktiskt också Pentax. Så som du nu ser så står det i samma artikel att vissa Pentax bitar minskar samtidigt som andra Pentax bitar expanderar.
Det är därför som jag inte förstår hur man kan tolka det som att Pentax minskar, utifrån en artikel som talar om både minskning och expansion av Pentax.

Pentax innebär så mycket mer än digitala kompakter. När man minskar andelen av de digitala kompakterna i företaget så minskar givetvis den digitala enheten som helhet, även om SLR delen behålls oförändrad därför att de digitala kompakterna räknas in i samma underenhet som SLR-systemet.

Optiken och den medicinska affärsdelen ligger i andra enheter, men räknas ändå in i Pentax. Om man minskar de digitala kompakterna men samtidigt ökar andra områden som också är Pentax, så får inte jag slutsatsen att Pentax som helhet minskar i Hoya - därför att den expansion som Hoya gör på andra Pentax områden kompenserar för minskningen av de digitala kompakterna.

Men Roland, las garna allt. Pentax SLR gar inte sa bra heller:

"Amid the market environment, where the price competition intensified and sales growth of SLR products slowed, financial results of Pentax also plunged with unit sales decreasing and unit price lowering in the April-June quarter."

De andra delarna far tala for sig sjalva.

Men Fredrik, det är fortfarande så att Pentax som helhet inte minskar sin andel inom Hoya.

"Hoya’s Pentax operations in the second half of the fiscal year (from
October 1, 2007, to March 31, 2008), following the consolidation of
Pentax and its subsidiaries, delivered net sales of ¥89,032 million.
In the Lifecare business, sales of the new megapixel-image-capable
“i” series of flexible endoscopes for medical use enjoyed steady sales
growth in the North American and European markets. In the Imaging
Systems business, the PENTAX K10D, a digital SLR camera, has won
three top global camera awards. Following this model, we introduced
the PENTAX K100D standard model, and in the year under review we
launched the PENTAX K20D. In addition to contributing to robust
Imaging Systems business performance, the well-received PENTAX
K20D demonstrated our commitment to aggressive product
development and rounding out our portfolio of products with
interchangeable lenses. However, as increasingly severe competition in
the compact digital camera market is depressing unit prices, sales in
this business were up only slightly during the year. Sales in the Optical
Components business increased as a result of higher unit sales of
high-end products using the Sliding Lens System and regular lens units.
Pentax operations incurred a ¥134 million operating loss during
the period. Contributing to this situation were the structural reforms
we implemented to lay the foundations for future growth, business
strategy reviews and organizational revisions, asset revaluation losses,
and the amortization of goodwill that arose as the result of the merger."

Men visst det är ingen hemlighet att priserna går ner och när priserna går ner så tjänar man mindre på varje såld enhet. Vad är det för konstigt med detta? Men att påstå att företaget skulle gå dåligt, det tycker jag är magstarkt.

Det är vanligt att företag som går igenom en omstrukturering, som nu sker i och med övertagandet av Hoya, på kort sikt minskar sin vinst eller gör en liten förlust - därför att en omstrukturering påverkar företagets produktion, utveckling och planering negativt på kort sikt. En omstrukturering innebär ju en tillfällig störning i företagets normala verksamhet, och detta kostar alltid pengar. Man betalar alltså pengar, genom omstrukturering, för att kunna tjäna mer pengar sen.

Hoya och Pentax har helt skilda företagskulturer. Att smälta samman dessa och göra om beslutsvägar och divisoner på ett sätt som passar Hoyas struktur och sätt att fungera på, kostar på kortsikt tid och pengar. På kort sikt kan en sådan här omstrukturering även påverka försäljningen av en del produkter negativt. I USA gör Pentax om sina försäljningskanaler och strukturerar om distributionsnätet, detta påverkar ju försäljningen negativt på kort sikt i övergångsperioden mellan det gamla och det nya systemet. Detta är fullständigt normalt och inget alarmerande. Så företaget går inte dåligt och är inte i någon kris.

Låt mig ge ett exempel från en annan produkvärld för att ge en bild:
Renault har startat eget bolag i Sverige istället för att säljas via Volvo. På grund av detta genomför nu företaget en omstrukturering av försäljning och distribution. Denna omstrukturering har lett till ett tillfälligt försäljningstapp på över 20%.

Suzuki Auto Sverige har precis bytt agentur i Sverige och genomgår nu också en omstrukturering. Gissa vad? Jo, de har också minskat försäljningen, tillfälligt.

Detta är naturligt med en tillfällig nedgång i försäljning när man omstrukturerar verksamheten och sina distributionskanaler. Detta är ingen indiktering på en kris. Jag kan ge hur många exempel som helst på detta från många olika företag och branscher.

Senast ändrad:
Absolut pressas priserna, men vad som ar alarmerande ar att antalet enheter salda minskar. Missade du det helt??

Jaja, den som lever far se, jag har ingen lust att se dig forsvara Pentax och ignorera fakta som vanligt.. Vi far se helt enkelt.

"Amid the market environment, where the price competition intensified and sales growth of SLR products slowed, financial results of Pentax also plunged with unit sales decreasing and unit price lowering in the April-June quarter."

.

Detta är bara Kvartalsrapporter någon aktieägare kanske skruvar på sig på sin höjd.
det var en försäljningsminskning under April-June.plus att de har infört cashback som också hjälp till att minskat förtjänsten på såld enhet.

Absolut pressas priserna, men vad som ar alarmerande ar att antalet enheter salda minskar. Missade du det helt??

Eftersom jag i mitt inlägg beskrev att även andra företag som genomgår en omstrukturering visar en temporär och tillfällig försäljningsnedgång, så missade jag det inte helt och jag ser det heller inte som alarmerande. Tvärtom är det en naturlig följd på kort sikt av en omstrukturering.

Jaja, den som lever far se, jag har ingen lust att se dig forsvara Pentax och ignorera fakta som vanligt.. Vi far se helt enkelt.

Jag tycker att du ignorerar fakta när du påstår att Pentax minskar sin andel i Hoya när det är fakta att Pentax minskar vissa delar samtidigt som andra Pentax-delar expanderar. Summan av detta blir inte att Pentax som helhet minskar sin andel.

Sedan så tycker jag att du ignorerar det faktum att det är naturligt för företag som genomgår omstruktureringar av sina distributionskanaler att tillfälligt redovisa förlust och viss försäljningsminskning och jag ber vänligt att få hänvisa till mina tidigare exempel från andra branscher om detta.

Sedan så ignorerar du det faktum att de digitala kompakterna faktiskt redovisar en försäljningsökning, även om Pentax inte tjänar några pengar på dem (därför att marginalen är för liten).

En ytterligare förklaring till en liten försäljningsminskning av SLR-kamerorna är att Pentax sedan K100D lades ner inte har en prisbillig instegsmodell i sortimente. K200D ligger i populärklassen, alltså klassen över instegssegmentet.
Det är ju självklart att om man lägger ner modellen i det segment som säljer flest enheter, så blir det ett visst försäljningstapp.

På Photokina kommer Pentax att lansera en ny instegsmodell, som hamnar under dagens K200D i pris och funktionalitet. Visst kan man se det som nackdel att Pentax har dröjt med denna modell, men Pentax är helt enkelt ännu så länge för små för att lansera tre kameror på ett bräde. Deras resurser räckte till två kameror i Januari. Nu är det dags för ytterligare utökning av sortimentet.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar