Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax framtid: Ny K10D och K100D efter sommaren.

Produkter
(logga in för att koppla)
http://www.pentaxforums.com/forums/...view-new-dslr-body-year-company-strategy.html

Under hösten lanseras alltså efterföljarna till K10D och K100D, i god tid före julhandeln. Troligtvis är det nya K100D som först lanseras, eftersom den är äldst, och därefter kommer nya K10D. Sedan kommer det ersättningsmodeller varje höst.

Till skillnad från tidigare så är det stora förändringar. Det blir inte längre någon DS till DS2 där man ändrade skärmens storlek och lade till några nya funktioner. Istället för att göra små uppdateringar varje halvår, så blir det nu i praktiken nya kameror varje år!

Nackdelen är att detta drar ner andrahandsvärdet på kamerorna, för man hinner bara använda kameran i ett år innan den är helt föråldrad och död på marknaden.

Lite synd, men så är den digitala utvecklingen...

Jag ämnar dock behålla min K10D länge, jag har inte råd att byta varje år, ännu mindre nu när andrahandsvärdet blir så dåligt för det kommer nya hela tiden...

Pentax nya "high-end" kamera dröjer till nästa år. Detta därför att Pentax vill fortsätta att rida på framgången för K10D och K100D och ytterligare stärka sina positioner inom amatör till semipro-segmentet. När K10D och K100Ds efterföljare är lanserade under hösten 2007, kan Pentax koncentrera sin utveckling på att få klar det nya flaggskeppet.

Hälsar
R
 
Jag håller med Mads, satsa på feler nya gluggar! Da*Supersonic kommer ju om ett tag så där har vi ju lite nytt i allafall. Det enda jag tycker fattas bland husen nu är ett proffshus, tycker att Pentax borde ha kvar K10 och K100 ett tag och utveckla ett ordentligt hur för proffesionellt bruk.
 
Nya gluggar kommer. De ska lansera 8 objektiv till före året är slut.

Nytt proffshus kommer också, men Pentax väljer att släppa det efter att ersättarna till K10D och K100D är färdiga till hösten. Det händer så mycket i K10D.s och K100Ds marknadssegment idag, vilket visas av att D40 6Mp gick till D40X 10Mp på bara några månader, och den snabba utvecklingen inom de lägre prissegment tar tyvärr utvecklingsresurser från flaggskeppet i klassen över K10D. För att inte förlora fotfästet på marknaden till aggressiva konkurrenter så är det viktigt att Pentax får ut efterföljarna till K10D och K100D snabbt, eftersom till hösten kommer konkurrenterna annars ha gått om och Pentax är en för liten spelare på marknaden för att ha råd med en försäljningsminskning på grund av föräldrade kameror.

Hälsar
R
 
Roland skrev: "D40 6Mp gick till D40X 10Mp på bara några månader"
Jag tror D40X är en "större" kamera än D40 och D40 blir kvar.
Pentax 645D borde komma först innan det släpps uppföljare till K10/100, kanske i sommar/höst.
Jag hoppas det kommer stora uppdateringar att ladda ner för K10/100 så dom hålls vid "liv" lite längre.
Men tyvärr är det nog nya kameror som säljs bäst.
Första "nya" till jul kanske, en K100Dn men helst ett svar på D40 - en nerskalad K110D = K1000D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.