Annons

Pentax eller cannon ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer.jonsson

Avslutat medlemskap
Min syster tänker köpa en systemkamera och jag vet inte riktigt vad som är bäst för henne, hon ska använda den till att ta bilder på familj och högtider och såna saker ?

Jag har tittat ut lite kameror åt henne hon är inte beredd att ge mer än 3-4000 för den ?

Cannon Eos 300 och Pentax mz30 är två av dom kameror jag tycker hon ska köpa ? men jag vill bara höra vad ni tycker ?

Även förslag på andra kameror uppskattas ?
 
Hon kommer bli nöjd med båda kamerorna. Hon blir nog också nöjd med motsvarande kameror från Nikon eller Minolta.

Det bästa är att hon går till fotoaffären och känner på kamerorna.

Det enda jag funderar på är att du bör förvarna henne om att hon skall lägga undan pengar till en blixt. De ljussvaga zoomobjektiven som kommer till dessa kameror och en svag inbyggd blixt gör att hon kan få problem med tillräckligt ljus för bilderna.
 
Det låter som om din syster är en ganska vanlig människa utan utpräglat fotointresse.

Vad gäller fabrikat och sådant tror jag inte det spelar någon roll, det handlar mest om att hon ska gilla sin kamera så att hon använder den så mycket som möjligt.

Det bästa rådet är att du tar med henne till affären så att hon får känna på och hålla i de kameror du har tänkt ut.
Sedan får hon själv avgöra om det är någon av dem som känns bra, ligger skönt i handen eller så.
 
Jag vill påstå att det beror på hur man vill gå vidare.

Om hon vill satsa på att fota professionellt skulle jag satsa på Canon.

Om hon inte tänker bli mer än avancerad amatör säger jag Nikon.

Om bara amatör så minolta eller pentax, jag hade valt pentax...
 
Pete skrev:
Jag vill påstå att det beror på hur man vill gå vidare.

Om hon vill satsa på att fota professionellt skulle jag satsa på Canon.

Om hon inte tänker bli mer än avancerad amatör säger jag Nikon.

Om bara amatör så minolta eller pentax, jag hade valt pentax...



Skum uppdelning !!
Det framgick ganska klart vad hon skulle ha kameran till,
köp en bättre kompaktkamera..
mvh/gunte..
 
Om din syster väljer Pentax så skulle jag nog avråda från just MZ-30:an. MZ-60 är ett bättre köp om man absolut vill hålla sig under 3000-kronorstrecket. MZ-30 är ett av de få (2?) husen bland nyare Pextaxmodeller som inte har bra kompatibilitet med äldre objektiv.

Mvh Johan
 
Pete skrev:
-"Jag vill påstå att det beror på hur man vill gå vidare.

Om hon vill satsa på att fota professionellt skulle jag satsa på Canon.

Om hon inte tänker bli mer än avancerad amatör säger jag Nikon.

Om bara amatör så minolta eller pentax, jag hade valt pentax..."


- Du.. hallå ! Vad är detta för konstig uppdelning ?
Det beror inte på kameran utan på den som håller i den !!!

mvh
Patrik
 
Pete skrev:
Jag vill påstå att det beror på hur man vill gå vidare.

Om hon vill satsa på att fota professionellt skulle jag satsa på Canon.

Om hon inte tänker bli mer än avancerad amatör säger jag Nikon.

Om bara amatör så minolta eller pentax, jag hade valt pentax...



He he. Flamebait.
 
Njadu. Det är svårt å veta re. Men Pentax låter ju bättre i allafall. Shclaboff! å bilden fastnar på rutan! Det tycker ja e bra. Iaf lika bra som snus. typ.

Till min fotovän Chrille...
 
hehe du jensa !!! Man måste ju höra vad folk tycker, man är ju en inbiten pentax fanatiker i kropp och själ så man måste ju höra vad andra tycker som har en lite mer "ovinklade" uppfattningar än vad jag har! Annars hade hon bara haft pentax (vilket jag visserligen tycker är rätt bra) ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.