Annons

Pentax dslr K100D

Produkter
(logga in för att koppla)
Med tanke på att 50/1.4 bara kostar lite drygt 2000 så är det något som bör finnas i väskan, kör själv med ett manuellt ex men det är oslagbart i dåligt ljus, typ klubbfoto eller kyrkor och liknande...
 
Givetvis

onlytobbe skrev:
Vilken är den bästa optiken man kan få för 3000:- till en k100d? Helst med både hyffsad vidvinkel o lite tele. Är det paketet med kitobjektiven 18-55 & 50-200 man ska satsa på då?

Funderar på att skaffa mig min första systemkamera..

Tack!

Om du ska köpa en Pentax K100D är kombin 18-55 o 50-200 svårslaget.
På Cyberfoto;
Hus 5500kr
Hus 18-55 6500kr
Hus 18-55 50-200 8400kr
Du får alltså en bra normalzoom för 1000kr och ytterligare en bra zoom för 1900kr i kitet.
Om du istället vill ha en suverän normalzoom har du Pentax DA16-45 f4 för 4120kr eller ett större brännviddsomfång Sigma 17-70 f2,8-4,5 för 3175kr.
Skärpan för Sigman tror jag är likvärdig som DA 18-55 från vidvinkel och uppåt, sen vid 50 och 70mm bör man nog blända ner till 8 eller mindre med bägge för bästa skärpa.
Ett skarpare alternativ till DA50-200 är Sigma 105 makro (eller Pentax, Tamron, Tokina)för 4200kr,
Den rymms inte heller inom budgeten men har ljusstyrka, tele och makro i samma objektiv.
Du har inte sagt om det tex gäller mycket bilder för A3 storlek, men allmänt sett är min rek. K100D+18-55+50-200 och köp batterier på biltema(kan ha kvar 1,2A batterier för 4st/25kr) eller Clas Ohlson. Laddare ska helst ha urladdning och individuell och automatisk laddning.
Ett bra komplement till kitet är köpa ett makro senare.
 
Re: Givetvis

Bofoto2 skrev:
Om du ska köpa en Pentax K100D är kombin 18-55 o 50-200 svårslaget.

Ja, jag kommer nog att satsa på det. Jag kommer inte ha råd att utöka kamerautrustningen inom det närmaste året och då är nog risken stor att det skulle kännas begränsande att köpa t.ex ett fast objektiv som enda objektiv.

Jag kommer ha kameran för hemmabruk och kommer troligtvis inte skriva ut bilder större än A4.

Pentax 16-45 och sigma 105 macro verkar mycket bra och kompletterar varandra, men det blir somsagt lite dyrt för mig.

Om man jämför kitobjektiven 18-55 & 50-200 med Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC vad skulle vara att föredra? Gissar på att kitobjektiven är bättre men är dom likvärdiga kanske det är skönt att endast ha ett objektiv?

Tack!
 
Re: Re: Givetvis

onlytobbe skrev:
Om man jämför kitobjektiven 18-55 & 50-200 med Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC vad skulle vara att föredra? Gissar på att kitobjektiven är bättre men är dom likvärdiga kanske det är skönt att endast ha ett objektiv?

En "superzoom" innebär kraftiga kompromisser, därför att det ställs helt andra krav på en vidvinkel (18) och ett kraftigt tele (200). Skärpan vid vidöppen bländare är svag, distorsionen hög och mängden av linser i en superzoom gör att optiken är mer känslig för motljus.

"less is more" i fråga om optik.

Pentax paket 18-55 + 50-200 är bättre, särskilt teleobjektivet är ju dunderbra för pengarna - om nu det anses för dyrt så funkar ju Tamron 70-300 - det är billigare, kostar 1 650 kr hos Cyberphoto, och t o m längre, men inte lika bra som Pentax DA 50-200. Men kan vara ett alternativ för lågbudget.

Hälsar
R
 
någon mer som har problem med vitbalansen på dom färdiga progamsvalen på funtionsratten.
(landskap,makro,porträtt)

när man väljer något av programmen så kan man inte ändra vitbalansen utan den slå om till auto, och man få rikligt med gul stick i korten.
har försökt rikta kameran mot olika ljuskällor men den vill liksom inte ändra på balansen i autoläget

tex här är bilden inställt med manuellbalans, till höger stämmer färgerna in bra,lampan i hallen har färgat glas så där stämmer färgerna inte riktigt.
 
och ställer man in någon av de färdiga så får man gult stick...

tex..
 

Bilagor

  • imgp0209.jpg
    imgp0209.jpg
    75.9 KB · Visningar: 377
Svårt att säga om det är något direkt fel eller om den bara inte klara bättre i motivlägena. Det är nog sällan automatisk vitbalans är helt felfri.

Annars låter det lite som du har passerat nivån för motivprogram och kan göra ett bättre jobb mer manuellt.
 
visst klara jag mig utan,kör sällan på de klara programlägena, men ibland vill tjejen låna kameran och så,
det är lite retligt att den inte slår om,har provat både inne och ute.
 
Jag tror faktiskt att detta problem gäller alla digitala systemkameror. Ännu har jag inte sett en enda som klarat kompensera för glödlampsljus fullt ut. Min 350D är inte ett dyft bättre. Snarare sämre.
 
Det KAN ju vara nått fel, det ska ju iaf vara en automaik även i motivalen.

Om du jämför en bild tagen inne med vitbalansen på sol med en i motivprogrammet kanske man kan se om den gör nått i motivläget?
 
japp,får ta och kika vidare på det nästa helgen,vintertiden står ju för dörren så helgerna är nu enda stunden det är ljust ute och man har lite tid för kameran,,,på återhörande :)
 
Jag har haft både *ist DL och K100D och båda har ruskigt svårt med automatisk vitbalans inomhus, så jag tror det är något som ligger i hur Pentax tekniker har valt alogoritmerna.

Jag använder i princip aldrig AWB inomhus, det är värdelöst utan kör manuellt. Då faller också möjligheten att välja motivprogram, vilket är lite synd, i vissa fall.

Dock så fungerar manuellt vald vitbalans, glödlamsljus, väldigt bra inomhus och ger bättre färger än vissa konkurenter. Att man har möjlighet att ställa den mot ett vitt papper är även en möjlighet som inte är så vanlig på kameror i denna prisklassen om jag förstått en del resentioner rätt.
 
God Jul

Snart är det dags att rensa tomtens säck.....
26mm Skakreducering 1/10s bl.8
 

Bilagor

  • imgp7682-ljusstake-liten.jpg
    imgp7682-ljusstake-liten.jpg
    25.1 KB · Visningar: 306
Nemesis skrev:
Jag har haft både *ist DL och K100D och båda har ruskigt svårt med automatisk vitbalans inomhus, så jag tror det är något som ligger i hur Pentax tekniker har valt alogoritmerna.

Jag använder i princip aldrig AWB inomhus, det är värdelöst utan kör manuellt. Då faller också möjligheten att välja motivprogram, vilket är lite synd, i vissa fall.

Dock så fungerar manuellt vald vitbalans, glödlamsljus, väldigt bra inomhus och ger bättre färger än vissa konkurenter. Att man har möjlighet att ställa den mot ett vitt papper är även en möjlighet som inte är så vanlig på kameror i denna prisklassen om jag förstått en del resentioner rätt.
Jag har numera läst på i manualen även gällande detta. AWB går inte lägre än 4000K, och inomhus ligger man ofta på 2500-3500K så AWB kan inte fungera inomhus. Jag har inte förstått varför det är ett så snävt spann för AWB, men så är det i alla fall.
 
Nemesis skrev:
Det kan ju förklara en hel del, har för mig att glödlampsinställningen ligger på 2800K!

AWB är helt värdelös, jag kör alltid på glödlmaps- eller blixtljus inomhus. Men ute funkar AWB hyffsat.

Bildstabiliseringen är riktigt bra! :D Jag har inga som helst problem att få skarpa bilder på 1/8.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.