Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax DA35 2,4?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, jag beslöt mig för att ta med ett DA 35/2,4 när jag köpte K-5 förra veckan, istället för 18-55 WR. Kändes roligare, och har redan kitglugg sen tidigare.

Väldigt lätt och plastigt. Plastbajonett. Ingen bländarring. Inga avståndsmarkörer för manuell fokusering.

Men jag tycker det levererar fina bilder. Testade det på Naturhistoriska i helgen, och i kombination med K-5ans fina lågljusprestanda ångrar jag inte köpet. Behaglig brännvidd för de flesta vardagssituationer, både inne och ute.

Så den kommer nog sitta på rätt mycket, särskilt då kameran blir behändig att bära med sig.

Bilderna på vargen är 2,4, 1/25, ISO 1600. Vitbalans på auto tror jag.

Bilagor

• wolf.jpg
    wolf.jpg
    15.3 KB · Visningar: 588
  • wolf100.jpg
    wolf100.jpg
    19.5 KB · Visningar: 586
Var just på väg att starta en tråd med samma fråga. Har idag sett flera ställen som har gluggen för runt 1900:- inkl moms.

Kommer fota mycket kampsport framöver, boxning och kickboxning, vilket ofta innebär extremt dåligt ljussatta lokaler och såväl boxning som kickboxning är snabba sporter där snabb fokusering och korta slutartider är ett måste.

Skulle det här objektivet vara en kandidat för actionfoto tror ni?

Har letat, men inte sett någon recension på objektivet än, blott en pressrelease på www.dpreview.com

Kidnappar tråden med en följdfråga:

Jag har i nuläget K-5:an med 18-55 kitobjektivet. och är lite rådvill gällande vilket som ska bli nästa objektiv att införskaffa. Jag förstår att frågan är lite som, hur långt är ett snöre, men iaf. Jag kommer fortsätta fota mycket av den sorts foton som jag redan laddat upp i mina album här på fotosidan. Men jag kommer också fota en del gatufoto, kampsportsfoto, landskap samt prova lite porträtt. Fokus kommer nog dock ligga på kampsport, gatufoto och landskap, i den ordningen. I många av de boxningsfotona jag tagit än så länge ligger brännvidden på mellan 18 till 30 mm, så frågan är om man skulle köpa en fast glugg i det häradet eller en normalzoom alternativt en vidvinkel. Jag är rådvill här och det enda jag vet är att jag vill ha ett riktigt ljusstarkt objektiv. (Blixt kommer förvisso inhandlas längre fram, men det är en annan femma och det är inte alltid blixt kan/får användas, vid exempelvis match.)

Vilket objektiv skulle ni köpa (helst ur Pentax eget sortiment)? Helst runt 4-6kkr, absolut smärtgräns 8kkr.

Stort tacksam för alla förslag och råd.

Pentax 16-50/2,8?

Alternativt Sigma 18-50/2,8 eller Tamron 17-50/2,8 om du inte nödvändigtvis måste ha Pentax.

Du har redan en normalzoom, och den är faktiskt riktigt bra. Om du slår på distorsions och CA-korrigering i kameran, finns inte mycket att klaga på. Dålig bländare justerar du med ISO på K-5.

Jag skulle troligen satsa på DA55/1.4, bra för porträtt och borde funka bra för kampsport också såvida dojon inte är allt för trång. Detta objektiv är superskarpt redan från F1.7. Vill du komme undan billigare så kan du leta efter ett begagnat FA50/1.4. Ruggigt skarpt det också, men då nerbländat till 2.8 eller 4. Skall du köpa nytt är DA55 värt merkostnaden mot FA50 (tycker jag). DA vinner på flera punkter; blir snabbare skarpt, skarpare på full öppning vilket underlättar för AF, vädertätat, medföljande motljusskydd.

Vill du ha något vidare är ju DA 35/2.8 Macro Limited givet. Otroligt universellt, och ruggigt skarpt. Skulle jag bara ta med mig ett enda objektiv på en resa så blev det nog detta objektiv. På K-5 räcker 2.8 långt.

Det beror nog på var du kommer att vara placerad. Testa 35 mm på ditt kitobjektiv och kolla om det blir som du tänkt dig. Annars skulle jag rekommendera DA* 50-135 eller kanske FA 77. Det är tyvärr en helt annan prisklass. Såg att det finns en begagnad DA70 Limited här på fotosidan också. Mer tele än 35:an till ett överkomligt pris.

Edit: Såg precis att tips kom om 55:an också. Den kan jag absolut rekommendera. Men jag tror att du måste ta reda på vilken brännvidd eller vilket brännviddsomfång du vill ha för att ta den typ av bilder du pratar om. Beroende på vilken kamera du har så kanske detta också kan spela en viktig roll med tanke på ISO-egenskaper.

Senast ändrad:
Det beror nog på var du kommer att vara placerad. Testa 35 mm på ditt kitobjektiv och kolla om det blir som du tänkt dig. Annars skulle jag rekommendera DA* 50-135 eller kanske FA 77. Det är tyvärr en helt annan prisklass. Såg att det finns en begagnad DA70 Limited här på fotosidan också. Mer tele än 35:an till ett överkomligt pris.

Kommer oftast vara precis utanför repen. Tack för förslagen, men det känns som det är brännvidd åt fel håll för mig. Alltså ej tele jag är ute efter.

Vad som står om "trådgluggen" på DP:

http://www.dpreview.com/news/1009/10090908pentax35mm.asp

Peter

Det FA 50/1,4 jag ägde när jag körde med Pentax upplevde jag som snorskarpt redan från bl 2. Är det mycket som skiljer mellan FA 50 och DA 55? Priset har ju skjutit i höjden om inte annat... ;)

Jag skulle troligen satsa på DA55/1.4, bra för porträtt och borde funka bra för kampsport också såvida dojon inte är allt för trång. Detta objektiv är superskarpt redan från F1.7.

Tack för bra förslag. Känns intressant, även om jag spontant känner att det kanske känns aningen "smalt". Ljusstyrkan lockar dock.

Vad tror du själv om nya DA-35:an för just kampsport?

Peter

Det FA 50/1,4 jag ägde när jag körde med Pentax upplevde jag som snorskarpt redan från bl 2. Är det mycket som skiljer mellan FA 50 och DA 55? Priset har ju skjutit i höjden om inte annat... ;)

Testet jag gjorde på mitt exemplar tydde på att det blev skarpare hela vägen upp till F8.
Jag betvivlar inte alls att det är snorskarp redan runt 2 eller 2.8, men det blir ännu bättre med mer nerbländning. Jag jämförde med FA 85 som nådde sin topp redan runt F4 och även DA55 har ett liknande beteende, maxskarpt runt F4. Men sedan är det klart FA50 är TILLRÄCKLIGT skarpt. Mina tester var inte heller helt vetenskapliga, mätfelet är säkert inte helt försummbart. En väldigt viktig punkt är dock att FA50 är väldigt mjuk på F1.4. Därför är det även känt som ett av de långsammare AF-objektiven (inte lätt för AF att hitta skärpa när objektivet inte är skarpt). Så FA 50 är väldigt bra, men DA 55 är MYCKET bättre.

(med bättre menas här skarpare, robustare, tätare, etc, med FA är mindre, har mjukare bokeh etc)

Men 50mm var för långt i det här fallet, och tråden handlar ju faktiskt om DA35/2.4. Det objektivet har jag inte,men jag har redan läst mycket positivt och sett väldigt bra bilder. Det verkar som man får ruggigt mycket objektiv för lite pengar. Det är väldigt plastigt, men fördelen med det är ju att det blir väldigt lätt. Troligen inte ett objektiv som är i drift om 30 år, men är det rätt plastmaterial som inte åldras, så kan nog det tänkas också. En stor fördel med ett lätt objektiv är ju att det inte har så mycket energi om man tappar det.

(Jag tappade mitt DA14/2.8 i somras, eller rättare sagt det föll ner på golvet. Det landade på objektivfattningen och blev platt som ett salsgolv. Objektivet fungerar, men bara på maxbländare, att laga kostar mer än ett nytt objektiv. Jag skulle gissa att ett lättare objektiv klarat detta mycket bättre)

Senast ändrad:
Joakim, kanske lite för lång men Pentax DA 40 2.8 limited har mycket snabb autofokus kanske snabbast av all Pentax optik. Ägde denna glugg tills för ett år sedan och den är super skarp hörn till hörn på bländare 2.8.
Bästa av allt med DA 40, att man kan vara mycket diskret när man fotar, folk känner sig liksom inte lika "besvärade" som när jag kommer med min DA* 16-50 eller ännu värre DA* 50-135.
Kostar numera under 4000 kr. Tror jag måste köpa den igen:) Och 21+70 också.

Senast ändrad:
Ok, tack. Övergav ju Pentax för något år sedan men har ändå svårt att slita mig. ;)
Grattis till K5:an förresten, verkar ju vara en kalaskamera.

Så där, idag slog jag till! Har legat sjuk hela helgen och tyckte att "nu är måttet rågat". Det är såååå fasligt synd om mig att jag måste belöna mig själv med "plastic fantastic-linsen". Har fotat lite i hemmets lugna vrå ikväll, här är ett av korten:

http://www.fotosidan.se/pools/view/5017/2213542.htm

Ska bli intressant att se hur den här linsen presterar när det kommer till kampsport.

Nu har jag inte haft vare sig min K-5:a eller linsen ifråga så länge:

Men, för att komma med ett snabbutlåtande, efter kvällens plåtande, så är linsen skarp, men inte jätteskarp. Dess största företräde är i mitt tycke den mycket trevliga bokehn.

Har man ingen fast lins runt den här brännvidden så är linsen tveklöst ett bra köp, särskilt med tanke på den tämligen blygsamma prislappen.

Tack alla!

Jag har inte beställt den än men nu ska jag göra det.
Kom lite annat bra att ha imellan, Cactus v4 och en Olympus E-PL1 som jag inte kunde låta bli att köpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar