Annons

Pentax DA 70/2.4 testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta är ett objektiv som jag tycker mycket om.
Smidigt och med bra resultat vad gäller skärpa och övrigt. Rekommenderas å det varmaste.
Roligt att läsa att det även är bra mätmässigt, tackar för länken.

Mvh, Lennart
 
david2 skrev:
Detta är ett objektiv som jag tycker mycket om.
Smidigt och med bra resultat vad gäller skärpa och övrigt. Rekommenderas å det varmaste.
Roligt att läsa att det även är bra mätmässigt, tackar för länken.

Mvh, Lennart

Det låter bra det, jag har det på min önskelista!
 
Någon som kan beskriva för en novis vad objektivets egenskaper är? Är det fast skärpedjup?
 
Är det fast skärpedjup?

- Få objektiv har fast skärpedjup, spegeltelen har det, med en fast bländare, t.ex. 5,6 eller 8.
De övriga objektiven, övervägande alltså alla andra, har möjlighet till ändring av bländaren, vilket ger en ändring av skärpedjupet.
Gå in på Goggle, skriv skärpedjup.
 
Jag tänkte nog lite fel. Man kan alltså varken zooma in eller ut, men man kan givetvis ställa skärpa.
 
msasdk skrev:
Någon som kan beskriva för en novis vad objektivets egenskaper är? Är det fast skärpedjup?

Det är en fast brännvidd och dessutom av "pannkaksdesign", vilket gör det väldigt litet och kompakt för brännvidden. "Pannkaksdesign" gör även att objektivet har en jämn skärpa, kant till kant. (andra objektiv kan vara fantastiska i mitten och rejält svaga på sidorna, en pannkaka är jämn).

Det är byggt helt i metall, huvudsakligen handbyggd - till skillnad från icke Limited objektiv där maskiner sätter ihop objektiven. Limited har en högre precision och hårdare kvalitetskontroll än övriga objektiv.

Brännvidden 70 gör objektivet mycket lämpligt för porträtt.

Hälsar
R
 
Nu har jag fått 70:an från Cyberphoto! Den blir tyvärr lite längre än jag tänkt mig med motljuskyddet monterat. Kan man byta till gummi och ändå få dit ett skyddande filter tro?
 
Kenko teleplus

papi skrev:
Nu har jag fått 70:an från Cyberphoto! Den blir tyvärr lite längre än jag tänkt mig med motljuskyddet monterat. Kan man byta till gummi och ändå få dit ett skyddande filter tro?
Grattis!
Du kan antingen montera filteret först och gänga på motljusskyddet på filteret eller tvärt om.
Med filteret först finns risk för vinjetering men 70:an motsvarar 107mm och med:
http://www.photax.se/indx/indxfotografering.htm
249:-, Ihopdraget (halvläge?) är det inga problem. Den finns inte i 49mm men 52 och med step ring ...
antagligen samma långa typ för Pentax FA70-200 49mm (se nedan)
Det finns oxå en kort trattmodell(gummi) för normalobjektiv för 49:-, även på Cyber(Soligor) men där står det inte vilken brännvidd...
Scandinavian har en Hama för ~teleobjektiv(se Hamas hemsida för detaljer) med 49mm gänga 195:-(kort modell)
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1558710
eller en för Pentax FA70-200(i gummi tror jag) för 225:-(tror jag har den, bra men lång)
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1556783

När jag var inne på Photax såg jag att dom reade autofokus teleförlängarna Kenko teleplus MC4 och MC7 för 595 och 795:- för Pentax.
Siffran i MC4 avser antalet linser.
 
Senast ändrad:
Stort tack Bo! Lutar åt att det blir den korta Hama för teleobjektiv. Väldigt bra priser på Teleplus hos Photax, en x2 skulle säkert fungera till DA 70.
 
Pentax Motljusskydd Rh-Rb49

För Fa 70-200/A 80-200 är ju faktiskt den jag har.
 

Bilagor

  • 1883-motljusskydd 1.jpg
    1883-motljusskydd 1.jpg
    9.5 KB · Visningar: 282
På Pentax F 70-210 ser den ut så:
 

Bilagor

  • 1894-motljusskydd på f70-210.jpg
    1894-motljusskydd på f70-210.jpg
    11.4 KB · Visningar: 281
Och på FA 50/1,4 funkar den när APS format används (digitalt). På FA50:
 

Bilagor

  • 1906-motljusskydd o fa50 1,4 1.jpg
    1906-motljusskydd o fa50 1,4 1.jpg
    12.4 KB · Visningar: 282
En till med ihoptryckt motljusskydd:
 

Bilagor

  • 1920-motljusskydd o fa50 1,4 5.jpg
    1920-motljusskydd o fa50 1,4 5.jpg
    10.2 KB · Visningar: 140
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.