Annons

Pentax-DA 18-250mm F3.5-6.3

Produkter
(logga in för att koppla)
Pentax Lens roadmap och Pentax USA anger slutet på oktober, men vem vet? Cyberphoto brukar ju ha ganska rätt när det gäller datum. Är suget lika stort som efter 16-50 och 50-135 kommer marknaden att bli dammsugen direkt. Pentax har ju lite problem med att få fram objektiv i tillräcklig mängd. Jag har sett uppgifter på att alla 16-50/50-135 som kommer till USA till och med december kommer att vara förhandsbokade, hur det blir med 18-250 återstår att se. Europa brukar få ungefär samtidigt som USA. För K10D skiljde det någon vecka när de första kom (mitten på nov -06 i USA mot slutet på nov i Sverige).

/Mats
 
Kanske bättre att ställa in sig på ett annat märke typ Tamron eller nåt.. Eller så tar man kitlinsen och väntar/bokar/längtar :) Känns bara så onödigt, man kommer inte använda den igen efter 250an har kommit.
 
Vet du någonting om det objektivet t ex upplösning, kontratöverföring, distorsion, AF-hastighet och CA?
/Harald
 
Känns som Pentax glugg är en klon eller nåt från Tamron AF 18-250mm 3.5-6.3 Di II LD IF ? Hursomhelst om Pentax inte har kommit blir det nog denna.
 
Edvard Majoros skrev:
Känns som Pentax glugg är en klon eller nåt från Tamron AF 18-250mm 3.5-6.3 Di II LD IF ? Hursomhelst om Pentax inte har kommit blir det nog denna.

Det stämmer, konstruktionen är från Tamron. Dock så är den tillverkad av Pentax och glaset är från Pentax också. Dessutom går du miste om quick-shift.
De borde prestera likartat optiskt, egentligen bara quick-shift du går miste om(och namnet såklart).

Har du bråttom så köp Tamronen, helt klart och ut och börja fota.
 
lunma skrev:
Pentax Lens roadmap och Pentax USA anger slutet på oktober, men vem vet? Är suget lika stort som efter 16-50 och 50-135 kommer marknaden att bli dammsugen direkt. Pentax har ju lite problem med att få fram objektiv i tillräcklig mängd.

Objektivet börjar levereras från fabriken slutet av oktober, vilket innebär att det finns i Sverige slutet av november.

Tillverkningen är satt till 6 000 enheter per månad, att jämföras med 1 000 enheter vardera för 16-50 f/2,8 och 50-135 f/2,8.

Konsumentoptiken tillverkas på annat sätt än den mer högkvalitativa optiken, kvalitetsramen är vidare, vilket gör att det går fortare att tillverka.

Hälsar
R
 
Jag tycker det verkar som om Pentax-DA 18-250mm F3.5-6.3 skulle passa mig utmärkt och ersätta mitt 50-200mm-objektiv p g a det större zoomområdet.
Sker AF med supersonicmotor?
Kan telekonverter användas?
Är priset 5.000 kr "value for money" eller finns det bättre alternativ för det ca-priset?
Mvh
Göran
 
Nej, objektivet har inte Pentax SDM-drift så ingen supersonic.

Det ersätter inte ditt 50-200 objektiv eftersom 250-läget enbart gäller vid oändligt fokusavstånd, när du fokuserar på kortare avstånd så minskas förstoringsgraden och du får sämre räckvidd med objektivet ställt på 250 än ditt 50-200 ställt på 200 därför att 50-200 har samma brännvidd oavsett fokusavstånd. Tamron 18-250, och andra superzoomar, har också den konstruktionen att brännvidden förändras med fokusavståndet. Detta är en kompromiss man har gjort för att få objektivet så kompakt som möjligt.

En nackdel med Tamron 18-250 och andra tredjepartsalternativ, det är att de inte rapporterar den förändrade brännvidden till kameran vilket gör att det inbyggda skakreduceringssystemet inte fungerar optimalt, dvs Tamron 18-250 rapporterar brännvidd 250 om det är inställt på 250 även vid kortare fokusavstånd då brännvidden i praktiken är lägre.

Det är förväntat att Pentax 18-250-version har detta korrigerat, men jag har inte lyckats få ett officiellt bekräftande av det än.

Priset ligger på 4 875kr hos Cyberphoto.

Hälsar
R
 
Hej Roland och tack för utredningen, vilket resulterar i att jag inte köper detta objektiv.
Då köper jag ett 40 mm-objektiv för lite bättre vidvinkel ("turistfotografering") och avvaktar med teleobjektivet.
Mvh
Göran
 
fast lite bättre än f6,3 kunde de väl ändå få till.

Roland SDM-drift på gamla k100 funkar ju inte men man kan köra med objektiv?
eller har det andra funktioner också?
 
SDM-objektiven från Pentax har dubbla autofokussystem, både supersonic motor och det mekaniska länkaget. SDM-objektiven skiftar autofokussystem beroende på det som kameran stödjer, så SDM objektiven fungerar med autofokus även på kameror som saknar stöd för supersonic drift.

Mig veterligen är Pentax det enda märket som har dubbla autofokussystem i objektiven för maximal kompatibilitet. :)

(För tydlighets skull: 18-250 är inte ett SDM, så denna diskussion om SDM gäller inte 18-250).

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
bramhult skrev:
Hej Roland och tack för utredningen, vilket resulterar i att jag inte köper detta objektiv.
Då köper jag ett 40 mm-objektiv för lite bättre vidvinkel ("turistfotografering") och avvaktar med teleobjektivet.
Mvh
Göran

Det blev ett 21mm istället.
 
lunma skrev:
Jag har sett uppgifter på att alla 16-50/50-135 som kommer till USA till och med december kommer att vara förhandsbokade...

/Mats

Sett 16-50 "in stock" på B&H:s hemsida sedan början på förraveckan, lade en bestälning onsdag denna veckan, fick det på fredag. Så gissar på att alla objektiv inte är förhansbokade, samma sak med 50-135, sen är "in stock" senast jag kollade.

/Otto
 
Mortella skrev:
Sett 16-50 "in stock" på B&H:s hemsida sedan början på förraveckan, lade en bestälning onsdag denna veckan, fick det på fredag. Så gissar på att alla objektiv inte är förhansbokade, samma sak med 50-135, sen är "in stock" senast jag kollade.

De kan vara bokade av handlare, alltså att Pentax inte får några över som står i deras lager utan alla är beställda av handlare. :)

Sedan så finns det ju de som hoppar av köp också så att det blir några över.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.