Annons

Pentax - A - objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
ok,
visste inte det, har dålig koll på pentaxobjektiv.
ska lägga till det i auktionsbeskrivningen.
dock ser man tydligen på objektivet att det inte stämmer.
Och det är ändå ett ljusstark och mycket bra objektiv,
men RÄTT ska vara RÄTT, tack för info.
Men snälla,
kan någon svara på min fråga, då flera har mejlat mig och undrat...

oj, tack,
det var som sjutton vad många objektiv Pentax DSLR fixar.
Inte riktigt samma sak med Minolta.
(även om det finns en hel del AF-objektiv att välja mellan)

tack för svar!

hälsningar,
christian

christianhylse skrev:
det var som sjutton vad många objektiv Pentax DSLR fixar.
Inte riktigt samma sak med Minolta.
Det beror på att Pentax byter beteckningar på sina objektiv hela tiden medan Minolta inte gjorde det. En DSLR från Minolta tar ju alla objektiv med A-fattning, dvs A manuell, A autofokus, A med fem anslutningar, A med 8 anslutningar, A med (D)m A med DT osv.

Jimpawa skrev:
1:2 betyder inte f1.2, om det hade vart det så hade det stått 1:1,2, eller har jag fel?
Rätt. 1:2 står för förhållandet mellan bländarens största diameter och objektivets brännvidd, dvs att bländarens största diameter är halva brännvidden. Om största bländare hade varit 1.2 så skulle det stå 1:1.2 på objektivet. Dessutom skulle objektivets främre lins garanterat varit större och priset högre ...

ser ofta dylika fel när jag letar objektiv på ebay, gäller att se upp, många säljare är...hmm...ja, lika klumpiga (alternativt: okunniga) som jag.
Nu tycker jag att det inte är så farligt då man klart och tydligt ser på mitt "tradera-objektiv" att det inte är f.1.2, dessutom har jag naturligtvis lagt till en rättelse i annonstexten.

Så vitt jag vet är det väl ganska ovanligt med f.1.2 och jag borde naturligtvis kollat extra noga,
tror inte Minolta har ett enda sådant AF-objektiv, kan ha fel här och å andra sidan är det ju inte Minolta vi diskuterar här.

Det som är mer intressant att diskutera, är kanske hysterin över objektivens ljusstyrka, såg nyligen att ett Minolta AF 35mm 1.4-objektiv gick på ebay för runt 9 -10 000, rent vansinne om någon frågar mig, men det är ju köparnas marknad så jag ska inte ifrågasätta detta.
Jo, märligt i och med att de flesta säger att även de flesta objektiv har sin bästa skärpa när de bländas ner några steg. Å andra sidan spelar såklart andra faktorer in och jag är blott en lekman som på allvar börjar använda systemkameror i december förra året.
(Å andra sidan förändras hela mitt syn på foto då, blev - för att använda en kär gammal klyscha - som att kliva in i en helt ny värld)

och när jag ändå är här (mina hemdomäner är annars Minoltas forumsidor här på fotosidan) så kan jag passa på att fråga:
Funkar även autofokusen om man använder äldre Pentaxobjektiv till senare DSLR-kameror. Verkar ju onekligen intressant i så fall.
Får väl byta ut min utrustning snart.
Fast nej. Gillar ju Minolta. Mycket.

En annan sak som också är besynnerligt,
varför finns det så lite Pentaxobjektiv
på beg-marknaden?
På tradera fanns blott sex stycken, trodde att Pentax var en relativt stor kameratillverkare.
Eller är det så att alla Pentax-användare är så nöjda med sin kameror att de behåller sina kära objektiv?

Senast ändrad:
Att det är så ont om Pentaxobjektiv torde bero på att de som har Pentax verkar behålla sina objektiv. Sedan har Pentax inte varit ett särskilt stort märke i Sverige type de sista 20 åren. För 5-7 år sedan köpte jag fortfarande begagnade Pentaxobjektiv, men nu är det nästan omöjligt att hitta något. Så om du har tur så kan du nog få bra betalt för din 35:a. Kvaliteten på de gamla SMC-linserna är ju suverän och F 2.0 är inte dåligt. Dessutom blir ju 35:an en normal på APS-C så borde kunna vara populär. Det enda som talar mot det är att Sigma äntligen gjort Pentaxfäste på sin 30/1.4, som jag måste erkänna jag kikat lite på.

christianhylse skrev:
Funkar även autofokusen om man använder äldre Pentaxobjektiv till senare DSLR-kameror.

Ja men bara om optiken är byggd för autofokus från början. Din lins måste tex fokuseras manuellt men bländaren styrs i från kameran.

Så finns det en AF-adapter som ger autofokus på manuella linser men den är även en telekonverter på köpet.

papi skrev:
Ja men bara om optiken är byggd för autofokus från början. Din lins måste tex fokuseras manuellt men bländaren styrs i från kameran.

Så finns det en AF-adapter som ger autofokus på manuella linser men den är även en telekonverter på köpet.

Kan ju vara värt att även poängtera att autofokusen talar om när den anser att det är fokus även på manuella objektiv, men man får givetvis vrida på fokusringen själv. Alternativt kan man ställa in ett avstånd och bilden tas när något kommer i fokus.

Har nästan aldrig använt den senare funktionen, men den första är klart användbar och till stor hjälp när man skall fokusera. Det är svårt att fokusera manuellt på moderna mattskivor.

christianhylse skrev:
Funkar även autofokusen om man använder äldre Pentaxobjektiv till senare DSLR-kameror.
En annan sak som också är besynnerligt,
varför finns det så lite Pentaxobjektiv
på beg-marknaden?[/B]

1. Autofokusobjektiv ger autofokus på Pentax digitala systemkameror. Pentax introducerade sin autofokusserie 1987 med F serien, sedan har den uppdaterats med nya funktioner och optiska lösningar genom åren, men alla fungerar.

För att autofokus ska fungera med de manuellt fokuserade objektiven så behövs Pentax AF 1.7x adapter, den innehåller ett optiskt element som kameran fokuserar. Fungerar med objektiv som har f/2.8 eller större bländare.

Kamerans inbyggda fokusindikator fungerar med de manuella objektiven, men du får fokusera manuellt.

Ljusmätning fungerar med de manuella objektiven, här har Minolta fler begränsningar.

Extra adapter behövs inte.

2. Pentax är bakåtkompatibel med objektiv från 1976 utan adapter. Det gör ju att när Pentax användarna byter upp sina kameror så behåller de objektiven. Varför sälja dem när de fungerar och håller en hög kvalitet? Dock är det tämligen enkelt få tag på 70-tals optik till Pentax, M serien är ganska vanlig. Wibergs Foto och LP Foto i Sthlm har flera M objektiv i lager.

Objektiv med fler funktioner är svårare få tag i, när något kommer ut på marknaden så säljs det fort. Efterfrågan är större än tillgången vilket håller priserna uppe.

Populariteten hos Pentax digitala systemkameror har gjort att många nya användare har dammsugit marknaden på begagnade objektiv. Eftersom de håller såpass hög klass och räcker länge finns det ingen anledning att sälja... sen finns det en utbredd trend hos Pentax användare som handlar om "flest objektiv när man dör vinner". Alltså, många samlar! Finns många objektiv som bara samlar damm, men ägarna tycker om att ha dem i vitrinskåpet hemma så de kan visa upp för sina besökare. :)
Det beteendet hjälper ju inte upp situationen på begagnatmarknaden precis. :)

Hälsar
R

Jag har precis köpt ett Pentax SMC-M, f/4 100mm Macro, mest för att det var ett billigt sätt att få testa en annan brännvidd på macroobjektiv.

Ljusmätningen fungerar inte med det, så det är alltså ett objektiv tillverkat före 1976?

Är det någon som har mer info om det objektivet?

Fredrik O skrev:
Jag har precis köpt ett Pentax SMC-M, f/4 100mm Macro ... Ljusmätningen fungerar inte med det, så det är alltså ett objektiv tillverkat före 1976?

Är det någon som har mer info om det objektivet?
[/B][/QUOTE]
SMC-M 100/4.0 macro tillverkades 1977-1984. Ljusmätningen fungerar men du måste blända mer manuellt, det finns beskivet hur du gör i tidigare trådar.

Info om Pentax och Pentaxobjektiv finns här

-- MW

falke skrev:
Vilken är skillnaden mellan F-objektiv och exempelvis FA-objektiv? Betyder A:et det jag anar?

Haha... 'A' betyder inte 'anar'...
Nä, skillnaden är att F objektiv har KAF fattning och FA KAF2 fattning. KAF2 innebär ett mer intelligent chip, 8 bitars istället för 4 bitars som i KAF, med mer information, bl a MTF grafen inkodad, fler autofokussteg och ett större utrymme för "hemlig" uppdatering. Pentax objektiv är ju framtidssäkra i betydelsen att de kan innehålla saker som kamerahusen för den aktuella tiden ej stödjer.

Hälsar
R

Fredrik O skrev:
Jag har precis köpt ett Pentax SMC-M, f/4 100mm Macro, mest för att det var ett billigt sätt att få testa en annan brännvidd på macroobjektiv.

Ljusmätningen fungerar inte med det, så det är alltså ett objektiv tillverkat före 1976?

Ljusmätningen fungerar visst!
Vad du får göra är att ställa om kameran till att acceptera användandet av bländarring, det görs i C-special menyn.

När detta är gjort så sätter du kameran i M)anuellt läge och använder AE-L knappen för att få ett ljusvärde som kameran automatiskt ställer om tiden efter. Sedan är det bara att skjuta på som vanligt.

Eftersom objektivet saknar elektriska kontakter för bländaren så måste kameran mäta vilken bländare som används och det görs med AE-L i Manuellt läge.

Hälsar
R

Jo, användning av bländarringen i C-menyn hittade jag med hjälp av manualen.

Däremot lyckades jag inte hitta någonting om att använda AE-L i M (det gör jag inte ens nu när jag vet vad jag ska leta efter!).

Den förhastade slutsatsen blev att ljusmätning inte fungerade med det objektivet, men efter Magnus Widqvists svar och några sökanden i forumet så hittade jag info om M-läget och AE-L.

""flest objektiv när man dör vinner"

"Flest objektiv när man dör vinner"

Oj vad träffad jag känner mej! Men jag väntar ju på K 10:an...

Förresten så säljar jag just nu av en del på Tradera.. Känns bra efter Rolands ord!

Ha!
Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar