Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax - A - objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Information om AE-L finns i handboken, för min *ist DS står det på sidan 139.

"Angående AE-L knappen
Bländare och tid justeras automatiskt till för tillfället lämplig exponering om AE-L knappen trycks in i M funktionen (manuell). Slutartiden justeras till lämplig exponering i förhållande till bländaren när denna inte är inställd på läget 'A'".

Eftersom M objektiv inte har läge 'A' på bländarringen, så är bländaren där alltid "inte inställd på läget A" och då justeas alltså tiden till låmäplig exponering när man trycker in AE-L knappen.

Vet ej vart det står för din kamera (För du har inte sagt vilken Pentax du har...), men nog står det i handboken allt!

Hälsar
R

Vet inte var jag har mina manualer, men jag kommer ihåg att skrivningen i manualen för min DS i alla fall var väldigt dålig. När jag läste manualen så förstod jag det som att M objektiv i princip inte gick att använda. Testade lite ändå, och det verkade funka. Tror det var här jag såg någon berätta hur det faktiskt fungerade och när man vet det så kan man nog förstå texten i manualen, men utan att redan veta hur det funkar var det inte lätt. Och då tillhör jag ändå en som förstår hur en kamera fungerar. Men ok det är väl kanske inte alla som kör med M-optik...men med tanke på hur få som är til salu borde det ju vara en del. Men det är fruktansvärt svårt att skriva bra manualer, framförallt om de skall fungera i alla länder bara med en översättning. Kommer inte ihåg om min manual var på engelska eller svenska, men båda är ju i alla fall översättningar. Egentligen behöver hela manualen arbetas om efter landet, eller åtminstone regionen, men det är det ingen som har råd med för vi (kunder) efterfrågar bara låga priser. Jag skulle nog lätt vara beredd att betala ett par hundralappar extra för en riktigt bra manual till en kamera. Jag vet t.ex att jag aldrig någonsin lyckades lista ut exact hur jag var tvungen att ställa in kameran för att inte blixten (500) skulle byta till automatik hela tiden. Kunde inte hitta detta tydligt förklarat i manualen. Ej heller hur blixtkompenseringen fungerar på en kamera som inte använder förblixt, vilket jag har för mig (men det står inte heller i manualen tror jag) Pentax inte gjort tidigare. Men säkert är manualen till K10D helt suverän :)) an får vekligen hoppas att den inte kommer på en CD-skiva. (Får gärna komma extra information på CD)

Re: ""flest objektiv när man dör vinner"

uffes skrev:
"Flest objektiv när man dör vinner"

Oj vad träffad jag känner mej! Men jag väntar ju på K 10:an...
Jag känner mig nog lite träffad själv :)
och K10:an kommer att bli intressant.

objektivhamster -- MW

Roland Mabo skrev:
Information om AE-L finns i handboken, för min *ist DS står det på sidan 139.

"Angående AE-L knappen
Bländare och tid justeras automatiskt till för tillfället lämplig exponering om AE-L knappen trycks in i M funktionen (manuell). Slutartiden justeras till lämplig exponering i förhållande till bländaren när denna inte är inställd på läget 'A'".

Du har rätt, det står även i manualen till min K100D.

Frågan är bara hur man ska hitta det? Jag visste iaf för lite för att veta vad jag skulle leta efter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar