Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax A eller M???

Produkter
(logga in för att koppla)

PortMan

Aktiv medlem
Jag har några manuella Pentax objektiv liggande. Enligt alla forum jag läst ska de passa till Petax DSLR utan adapter. Jag har ett 50 mm 1.7 och ett 50 mm 1.4.

Lade ut 50 mm 1.7 på tradera och fick ett ilsket mail att endast Pentax M gick att använda - inte Pentax A som jag har.

Pentax 50 mm 1.4 tänkte jag använda själv via en adapter. Jag använder nu Canon FDn via adapter till min Nikon - fungerar utmärkt. När man söker adaptrar nämns bara PK- bajonetten - inget om A eller M.

Vad gäller betr. A och M ?????
 
Jag har för mig att Pentax kallade sin bajonett K från början, att M kom lite senare, med kompaktare hus och att A kom ännu senare, för att klara programautomatik. Förstår inte varför A skulle vara sämre än M. Det är nog ett missförstånd.

En snabb sökning på nätet ger följande info:

http://www.pentax.se/se/Lenses_compability.html
 
K bajonett introduceras 1975. alla dessa ha k-bajonett. Därför är de både väldigt bra 50:eek:r som du har. Har själv en (K) 55, 1,8 som är väldigt bra.

K serien (SMC Pentax)
M Serien (helt manuellt objektiv)
A Serien (automatiskt ljus, går att köra i av-mode)
F serien - Autofokus
FA - Autofokus (sista för kameror med film)
DA - Endast för digitala)

Här kan du läsa mer om betyg mm om olika objektiv.
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/
 
Hej!
Både M och A har Pentax K bajonett,A fungerar bättre på digitala Pentax då du på dessa kan styra bländaren från kameran vilket inte går på M objektiven.Optiskt är de likvärdiga i de flesta fall
även om jag tyckte mig se vissa förbättringar på 50mm f1.4 och 50mm f1.7 hoss A varianten.Som med myket annat blev kvalitetskänslan sämre för varje ny modell. K-M-A-F-FA
 
Japp, A fungerar bättre på digitala hus och är generellt sätt betydligt dyrare än sina M- och K-motsvarigheter.
 
Jag har några manuella Pentax objektiv liggande. Enligt alla forum jag läst ska de passa till Petax DSLR utan adapter. Jag har ett 50 mm 1.7 och ett 50 mm 1.4.

Lade ut 50 mm 1.7 på tradera och fick ett ilsket mail att endast Pentax M gick att använda - inte Pentax A som jag har.

Pentax 50 mm 1.4 tänkte jag använda själv via en adapter. Jag använder nu Canon FDn via adapter till min Nikon - fungerar utmärkt. När man söker adaptrar nämns bara PK- bajonetten - inget om A eller M.

Vad gäller betr. A och M ?????

Alla Pentax objektiv fungerar på digitala kameror. Även de gamla M42, och med en adapter du sätter på kameran (och som knappt syns när den sitter där).

Skillnaden mellan M och A är dock stor. De tidigare objektiven, M42, K och M var helt mekaniska. Det vill säga de berättar ingenting för kameran. Den enda information kameran skulle kunna få från dessa objektiv är hur många steg nerbländning som är vald på bländarringen, då detta visas med en maknisk flärp. De digitala kamerorna läser dock inte av denna flärp, så man kan säga att med dessa objektiv så har kameran ingen aning om vilket objektiv som sitter på kameran eller hur det är inställt.

Från A-serien så innehåller även objektiven elektronik som talar om vilket objektiv som sitter på kameran samt att när man ställer bländarringen på A så kan kameran styra bländaren på objektivet (och vet alltså vilken bländare som är inställd). Detta gör att även om alla typerna fungerar, är det betydligt enklare att använda ett A-objektiv på en modern kamera. Det enda som blir annorlunda mot ett helt modernt objektiv är att du måste fokusera manuellt.

Av det skälet så är A-objektiven betydligt dyrare än M, även om de i många fall är lika bra optiskt. 2-3 gånger dyrare kan ett A-objektiv vara. SÅ har du A-objektiv att sälja så skall du vara tydlig med fördelarna så får du mer betalt. Svårt köpa något A-objektiv under 1000 kronor. K- och M-objektiv kan man hitta betydligt billigare, och M42 för en hundring eller två.

Jag kanske skall påpeka att jag pratar om fast optik, när det gäller gamla zoomar så är priserna generellt sätt låga då de optiskt inte alls var lika bra som idag. Det finns säkert undantag, men själv skulle jag inte köpa en zoom från den tiden om jag inte visste att just den modellen hade någon mycket speciell egenskap jag var ute efter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.