Annons

Pentax 67

Produkter
(logga in för att koppla)

bherg

Aktiv medlem
Hej.

i helgen testade jag en pentax 67 2:A
nu har jag framkallat och förstorat..blev inte helt nöjd med bilderna.. testa en 90 och 165 mm glugg..jag fotade på ungefär 1/500 så spegeln som slår igen kan det ju inte vara heller.

bilderna blev softa på nått sätt..visserligen använde jag bländare 2.8 men jag vill inte att det skall vara soft där heller..när jag testade en hasselblad så använde jag 2.8 och det blev knivskarp...vet nån om pentax objektiven är så här..har hört mycket om att dom inte skall vara så jätte bra..

mvh johannes

Vad tog du för bilder? Du tänker väl på att bländare 2.8 ger extremt kort skärpedjup på nära håll med såna där brännvidder?

ja det vet jag..men det va liksom softat där det var skärpa...inte oskarp direkt..men ganska mjukt...

jag har också hört en del om att pentax objektiven inte är skarpa. Speciellt de gamla... Var det nya prylar så borde de vara skarpa. Om du fick fel på båda objektiven tyder det på att det är huset, men isf borde det vara skärpan och inte "soft"-fel på bilderna.

jo jag har också hört om det. när det var dags för mig att välja mellanformats kamera så råde dom flesta mig att inte köpa en pentax.

:eek:

Jobbet med Pentax 67 i et år.
Reklamopptak,Bioreklam,vykort och brosjyrer.
Jeg kjöpte dette begagnat så det var av den gamle typen.Men jeg fikk ikke uskarpe fotos uten at det var min egen feil.Det var alldri noe problem med
kamerahus eller linser.
Eneste minus var speilet slo som ei gammel dör.
Grunnen til at jeg kjöpte annet var at den var for
tung.Med en 400mm på och Gitzo stativ ble det alt for mye og dra på
leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar