Annons

Pentax 67 optik på småbilds-DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Eftersom jag ändå inte kommer att få särskilt mycket betalt för mitt Pentax 67 system, så kommer jag nog behålla det. Några år till går det kanske att framkalla film till rimliga kostader och kan ju vara kul med lite nostalgifoto (men det var några år sedan jag testade senast...) Nu till min fråga.

Är det värt att skaffa en konverter för att sätta dessa objektiv på en småbildskamera. Jag har redan mosvarande brännvidder i småbildoptik. Dessutom är det väl lägre upplösning i mellanformatsoptik (den behöver helt enkelt inte vara lika hög). Finns det någon anledning som ni ser det att lägga pengar på en konverter för att sätta dessa bjässar på en liten kamera?

Jag har bara 105/2.4 samt 200/4 plus en 1.4x konverter. Hade jag haft ett mer extremt objektiv hade det varit ett enklare val.
 
En konverter med tilt-shift skulle jag fundera på. Det är lite dåligt med sådan optik till 35mm, och vanliga 35mm gluggar har ju för liten bildcirkel.

Jag är inte säker, men tror att dessa killar har rätt grejor för konvertering med tilt-shift: http://www.shiftlenses.com/
 
Nemesis skrev:
Du kommer nog att tycka att det blir ganska tungt...

Personligen hade jag inte gjort det...
Tack för svaret. Jo det är ju så jag har tänkt så här långt också. Kanske mer intressant att sätt dem på 645D när den kommer.
 
Nome Nescio skrev:
En konverter med tilt-shift skulle jag fundera på. Det är lite dåligt med sådan optik till 35mm, och vanliga 35mm gluggar har ju för liten bildcirkel.

Jag är inte säker, men tror att dessa killar har rätt grejor för konvertering med tilt-shift: http://www.shiftlenses.com/
Jo jag har lite fina ryska objektiv till mitt Pentacon-system, men den enda riktigt intressanta är väl 30mm, men jag har bättre objektiv med den brännvidden redan. Hade jag haft något tilt/shift så hade det varit en självklarhet att skaffa en adapter, men det har jag inte.

Har istället funderat på att bygga en liten anordning med bälg och ett storforatsobjektiv på som får alla frihetsgrader. Det gäller bara att hitta ett billigt och hyfsat vidvinkligt objektiv :)))
 
Jag tänker likadant med mina 67-grejor. Jag har dessutom kanhända lite sexigare gluggar i sammanhanget! ;o) 100 mm 1:1-makro och 45mm skulle vara fint med en tilt/shift-adapter. 45:an är jag lite tveksam till, men makrot vet jag ger "småbildsskärpa" på vanlig film vid närbilder (svagare vid oändligt).

Det finns en tysk (förstås!) firma som gör en sådan adapter men den finns tydligen bara för Hasselblad och Mamiya-optik. Zörk heter en annan adapter som bara har shift, den finns för Pentax. Hade jag gott om pengar att investera skulle jag höra med Mirex om de kan göra sin adapter för Pentax också, jag gissar att det är ungefär samma avstånd till bajonetten som för Hasselblad.

/ L
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.