ANNONS
Annons

Pentax 67, 67II

Produkter
(logga in för att koppla)

bherg

Aktiv medlem
är det nån som har användt denna kamera?..

hur är optiken vid större bländare?..

har hört att skakningarna från bländaren softar ner bilderna en anning...

hur är den handhållen..

tacksam för svar..

j.a.bherg skrev:
har hört att skakningarna från bländaren softar ner bilderna en anning...

skakningar från bländaren? är det inte spegeln som oftast vållar vibrationer? Borde inte vara ett problem då många naturfotografer använder denna bla J-P Lahall (tror jag bestämt - rätta mig om jag har fel) och hans bilder är definivt inte softa...(om det inte är avsiktligt) kolla in hans böcker på bokhandeln.. mästerligt!
mvh
Johan

Under 1/30 med stativ, spegeluppfällning ett måste... sync-tid på max 1/30 pga den stora ridån.. och det är spegeln, inte bländaren som orsakar vibrationerna. Går att använda handhållet, antar dock att du måste ha det schyssta hantaget som finns som extratillbehör för att det skall vara användbart.. och över 1/125 del då, förstås.

Tja!

Som man kan läsa någon annanstans på detta forum, bytte jag nyss bort min Pentax 67II mot en Mamiya 67proII.
Jag hade gärna haft båda!
Pentaxen är/känns som en småbildskamera på steroider. Stor, tung och klumpig - kan tyckas...
Jag har Nikon F5 annars, den är oxo rätt stor. Man vänjer sig.
Den är perfekr som handhållen. Jag provade aldrig det handtag som nämns ovan.
Många modefotografer, som vill vara rörliga, använder just Pentaxen.

Varför jag bytte var att jag vill kunna byta filmtyp mitt i en rulle och använda polaroidbakstycke. Och snabbare blixtsynktid.

men att hålla Mamiyan handhållen har jag inte provat ännu!

Har själv 2 pentax varav ett hus är till salu .Jag tycker pentax 6*7 är perfekt i natur då man har 6*7 formatet.Spegeln är inget störande då man fäller upp den innan man exp.Jag ser ingen skillnad på bilder som jag tagit med pentaxen ,hasselbladaren i jämförelse!Jag är mkt. snabbare med pentaxen,men man ska ha ett kraftigt stativ,för slutaren är stor,samt kameran är stor!Men vilken *feeling* det är att plåta med den!Gå in på LUSENET,så kan du där läsa om pentax 6*7 optiker osv.

Lycka till i jakten på kamera!

Ronny

ok...spegeln då...trodde det va bländaren...nu vet jag :)

det där med blixsync på bara 1/30 kan man ju råda bot på med en centralslutar glugg finns i 90 och 105 tror jag..kan man synca upp till 1/500

.. men att den är stor? det är väl ändå 6x7 me...

det får nog bli en p67 lr en 2:a :cool:

centralslutaregliggar är 90 resp. 165mm.,varav 90 tillverkas ej längre!Men plåtar du med studioblixtar spelar det inte ngn. roll då ljusswets brinntid är kort samt att du har mörkt för övr. !
Ronny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar