Annons

Pentax 645D, digital mellanformat, på G?

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt rykten ska priset ligga runt 6500 dollar. Om det blir så, är det ju riktigt humant pris. I Sverige kommer den givetvis kosta en bra bit över hundratusen bara för att.

En annan intressant fråga blir vilket eller vilka objektiv kommer Pentax med till 645D. Eller kommer de att nöja sig med gamla objektiv?

Pentax kommer med ett D FA standardobjektiv för 645D. Troligen kommer fler nya D FA objektiv att presenteras längre fram, beroende på hur mottagandet av 645D blir. I övrigt tror jag de gamla objektiven kommer vara tillgängliga. Men jag vet inte. Det finns ingen säker information att tillhandahålla än, annat än att kameran verkligen kommer snart. :)

Jag har svårt att se att man släpper kameran utan att åtminstone lansera ett nytt porträttobjektiv, och kanske en vidvinkel. Jag tror de flesta fotografer kommer rätt långt med 35, 50, 85 motsvarigheter. Men visst kameran är ju intressant för de som redan har en massa objektiv liggandes även om den bara släpps med normal. Och de gånger jag rest med mellanformat så har jag oftast bara släpat normal och klarat mig bra med det.

Att få tag på begagnade 645-objektiv är inte lätt längre, de som har verkar sitta och vänta på den nya kameran, eller helt enkelt tycka att andrahandsvärdet är för dåligt. För några år sedan kunde man göra fynd, nu är det svårt. Kommer kameran nu, och den blir tillräckligt billig så kommer jag ångra mig att jag inte köpte objektiv på spekulation. Men troligen så blir det som med de redan existerande kamerorna. Även om gamla objektiv fungerar, så blir de digitalt anpassade bättre, så eventuella proffs kommer troligen uppgradera efter ett tag så det kommer ut gamla objektiv på marknaden igen, vi får väl se.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar