Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax 645D, digital mellanformat, på G?

Produkter
(logga in för att koppla)
Därför att man kan?
Frågan kan ju ställas till Nikon också som erbjuder en lösning för APS-C objektiv och mindre bildstorlek på sina 24x36 kameror.

Nu tror jag att man svårligen lyckas få autofokus att fungera med en K-adapter (för stora och komplicerade skillnader i fattningen) så det torde bli endast manuell fokus och kanske inte jätte användbart..

Ähum, Pentax tycks ha hittat en enklare lösning än vad vi (jag) har tänkt på.
Ibland ser man inte skogen för alla träden är i vägen... :)
Lösningen är att K-adaptern monteras inuti fattningen för mediumformat - alltså att objektiven sticker in mer in i kameran. Spegeln får rum att röra sig, för det finns tillräckligt med utrymme. Och sensorn är fast monterad.

Får spegeln verkligen plats då? Det kanske enbart är liveview som gäller iofs. Manuella objektiv blir nog svåranvända förstås, tänker på bländarringen om den blir insänkt i adaptern...

Därför att man kan?
Frågan kan ju ställas till Nikon också som erbjuder en lösning för APS-C objektiv och mindre bildstorlek på sina 24x36 kameror.
Skillnaden är att det inte behövs en adapter för detta.
Men jag misstänker att väldigt få använder APS-C objektiv på Nikons FF kameror, och ännu färre skulle vara beredda att betala för en adapter om det skulle krävas det.

Mmm.. om det är är större än 36x48 sensor.. då är detta min nästa kamera :) Annars kan jag lika gärna stanna med småbild i några till.

Tror att p.g.a. hanterbarheten så satsar både Pentax liksom Leica på storleken under Hasselblad, Pentax aningen större än Leica med en diagonal på ~55.2mm, vilket innebär en brännviddsmult. på 0.78x. Eftersom Pentax har en area som är 69% större än småbild, så med hänsyn till ljusinsläpp, så motsvarar f/3.64 på Pentaxen f/2.8 på småbild, en fördel i handikapp som jag brukar räkna i +0.76EV.

Kan bara Pentaxen sköta sladdbunden fotografering på ett vettigt sätt är Leica döda. Samsungs nya, och Nikons ganska säkerligen kommande APS-C-EVIL-kameror kommer också tugga ganska bra på M9, som har en ganska undermålig sensor för sitt pris.

Därför att man kan?

Nu tror jag att man svårligen lyckas få autofokus att fungera med en K-adapter (för stora och komplicerade skillnader i fattningen) så det torde bli endast manuell fokus och kanske inte jätte användbart..

Kan ju vara så att SDM funkar, det är ju inte så svårt att koppla elektriskt. Kan ju också vara så att man kan maximera bildcirkeln efter objektivet. Det finns säkert en del K-objektiv som fyller ut betydligt med än småbild. Eller varför inte använda hela sensorn och köra runda eller kvadratiska bilder. Kanske kan man få ut 40x40 med en del K-objektiv med lite vinjettering, och det kan man ju justera i kameran eller datorn. I så fall är det ju intressant att kunna använda små, billiga och smidiga objektiv. Men jag tycker det känns meckigt med en konverter. Dessutom måste ju spegeln flytta på sig innan man sätter dit den antar jag. Men jag ser i alla fall fram mot fortsatta läckor och till slut en officiell release.

Bara en månad till nu så får vi veta vad det blev. Senaste ryktena säger runt 10000 dollar, vilket jag förstått varit Pentax designmål, men skulle den släppas för 6500 dollar, typ 65 000 SEK, då blir den riktigt het (under förutsättning att den levererar fantastisk bildkvalitet).

Den lär väl vara het även för $10000 även om $6500 givetvis skulle vara rent fantastiskt.
Det börjar komma lite kommentarer om att detta kanske är en viktigare kamera för Pentax än en FF. Pentax har ett gott rykte när det gäller MF-kameror och lever nu bara 645D upp till detta, så har man möjligen en kassako. Man kan inte heller jämföra antal sålda kameror rakt av. Ju mer nischad en produkt är, desto större marginaler kan man ta ut. Även om MF-marknaden är mindre numerärt så kan den ändå vara viktig ekonomiskt.
Mer pengar och gott rykte ger möjlighet att utveckla nya kameror och synas på marknaden vilket leder till ökad försäljning....och där någonstans, ganska snart, ser vi också en riktigt fet FF-kamera. En pånyttfödelse för Pentax...

...eller så floppar hela skiten och Hoya klipper navelsträngen på Pentax och lägger ner. ;-)

Observera förresten att japanska avtäckningssidan för kameran har uppdaterats och en sida med information har tillkommit "news vol. 1" (på japanska) Där står (googleöversatt): "Now a new product, compared with 35 mm full size image sensor employs 1.7 times!" 1.7 ggr större än en 35 mm sensor. Det är 59.5 mm - enormt, fatta vad många kompaktkamerasensorer man får in på den ytan.

44x33mm är det senaste jag läste på photorumors.com.

Det är digitalt aps-c format i mina ögon. Om det ska vara värt att bära runt en mellanformatare ska bildkvaliten vara betydligt bättre än ff. Jag tror det krävs en sensor i samma storlek som i Hasselblads H39.
Men jag väntar jag har fortfarande kvar en min mellanformatare 645N med 4 gluggar.

44x33mm är det senaste jag läste på photorumors.com.

När läste du senast på photorumours.com är min fråga? Eller snarare när skrevs inlägget du läste? Observera att "1.7*35" kom från Pentax själva för ett par dagar sedan och inte något obekräftat rykte.

edit: Jag ber om ursäkt.Det är ju säkerligen area man ska räkna med.Det blir ju något mindre tyvärr. Korkat av mig, men 1.7*36 blev för nära 60mm för att jag skulle se det uppenbara :-(

Senast ändrad:
Beskärningsfaktorn räknas ju på diagonalen och inte arean dessutom, så det är lätt hänt att använda samma formel för Pentax uttalande.

Men skrutt. Hur stor är den faktiska bildytan för 645-film? Är det exakt 60*45 mm? 44*33 blir då en beskärningsfaktor på ungefär 1.3 i alla fall. Inte riktigt lika illa som mellan FF och APS-C, men ändå. Hasselblad har 1.14 läste jag.
Det är inte hasselbladklass. Men man ska nog inte skämmas, priset är ju inte direkt hasselbladklass heller.

Senast ändrad:
Jag fortsätter svamla lite. 44x33 mm innebär att man får plats med 12 st sensorer på en kiselwafer med diametern 200 mm som är den största waferstorleken idag. Ökar man med bara en millimeter åt något håll så innebär det att man får plats med en mindre sensor på kislet, man har tänkt på det här. Med full storlek så blir det 8 st. Kisel är extremt dyrt och man väljer därför ett format som ger så många enheter som möjligt ut ur materialet, men samtidigt är tillräckligt stort för sina behov.
Man får ut ungefär 900 sensorer för kompaktkameror (6.16x4.62 mm, 0.28 cm²) på en wafer och jämför man totala sensorytan så motsvarar detta 17 st sensorer i storleken 44x33 mm. De fem som skiljer är spillet som blir av de större sensorerna. Stora pepparkaksformar ger i regel mer spill än små och det blir inte lika många av samma deg är analogin här (men med pepparkaksdeg kan man förvisso kavla ut spillet igen och göra fler pepparkakor då).

Beskärningsfaktorn räknas ju på diagonalen och inte arean dessutom, så det är lätt hänt att använda samma formel för Pentax uttalande.

Men skrutt. Hur stor är den faktiska bildytan för 645-film? Är det exakt 60*45 mm? 44*33 blir då en beskärningsfaktor på ungefär 1.3 i alla fall. Inte riktigt lika illa som mellan FF och APS-C, men ändå. Hasselblad har 1.14 läste jag.
Det är inte hasselbladklass. Men man ska nog inte skämmas, priset är ju inte direkt hasselbladklass heller.

Den exakta ytan på analoga filmytan var 56x41,5
en länk till analoga 645
http://www.kenrockwell.com/pentax/645/645.htm

trevlig kamera jag har faktiskt min kvar i väntan på digitala 645 om den någonsin kommer frågan är om jag vill ha den när den kommer?

En annan intressant fråga blir vilket eller vilka objektiv kommer Pentax med till 645D. Eller kommer de att nöja sig med gamla objektiv?

Den exakta ytan på analoga filmytan var 56x41,5
en länk till analoga 645
http://www.kenrockwell.com/pentax/645/645.htm

trevlig kamera jag har faktiskt min kvar i väntan på digitala 645 om den någonsin kommer frågan är om jag vill ha den när den kommer?

Tack, men jag hittade siffrorna själv :) Jag använde 56x42 när jag gjorde uträkningen med kislet. Vad jag vill belysa med den uträkningen är att kisel är dyrt och man vill få ut så många sensorer som möjligt på en wafer. Därför kommer vi troligtvis inte se 1:1 sensorer för mellanformatare innan man fått fram större wafers, Inte ens Hasselblad har väl det på sina värstingmodeller. Minskar man bara lite på sensorstorleken så får man plats med fler och man utnyttjar kislet bättre.

Pentaxenblir ju faktiskt blir ca 70% större... :)
-Area, inte diagonal.
Som jämförelse är en 24x36 ca 125% större än en cropsensor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar