Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax 645D, digital mellanformat, på G?

Produkter
(logga in för att koppla)
Konstigt att lite större sensor kan göra så mycken på priset
jag tror dok en (sf)FF är en större framgång

80 000 vore billigt om man jämför med vad billigaste hasselblad kostar. En D3x kostar bara runt 10 000 mindre. Jag körde med pentax mellanformat både 645 ock 67 och priserna har alltid varit bra och objektiven har varit av bra klass men (billiga). Objektiven kostade oftast ca 30-50% mot vad annan mellanformats optik kostade.
Men den stora frågan är? kommer den ut överhuvudtaget för den har varit annonserad för många år sen och jag spararade min 645N med optik ifall digitala skulle komma.
Min 67 sålde jag till en flygfotograf.
Så den var på g för typ 4år sen men jag väntar..........

Tja, kamerans handbok finns iaf färdig i beta version och florerar på nätet så eftersom de arbetar på handboken så är det väl rätt tydligt att kameran lanseras.
April lär vara start på försäljningen.

Jag har också sett den "läckta" manualen, men jag vet inte om den ligger ute längre.
Att en större sensor kostar mer är inget konstigt. Det enda FAKTISKA och VERKLIGA pris som går att hitta om man inte låtsar att man är en kameratillverkare och ringer upp Kodak/Dalsa är att sensorn i t.ex HD31 kostar 3000US$ om man beställer ett tusenpack. Exk moms B2B, naturligtvis.

Sen ska man räkna på utvecklingskostnader osv. Säg att sensorn i Leica M9 kostar (max) 3000kr/st i den mängd som Leica beställer. Leica måste sälja en VÄLDIG massa kameror för dryga 70 papp för att kameran ska löna sig.

Inräknat att marknaden för kameran ligger på en världsförsäljning som ligger på under 8000 enheter per år nu - ALLA tillverkare inräknade - så kan det bli tufft. Precis som m4/3 tar försäljning av DSLR eftersom kvaliten på bilderna (per mm2 sensoryta) långsamt ökar, så har D3x tagit ganska mycket av mellanformatarnas försäljning. Bara i Asien säljs det alltså lika många D3x per månad som det säljs mellanformatkameror per år i världen.

Jo, jag håller med om att det är en liten marknad och en stor utmaning. Men...
Analoga 645-serien var populär på sin tid, särskilt som en smidig fältkamera, så det finns äldre tillbehör och objektiv som passar. Nya digitala 645D är inte större än de stora 24x36 digitalkamerorna. Så det kan finnas en viss poäng ändå med 645D.
Pentax räknar knappast med att tjäna stora pengar på den, men de vill visa att de kan göra en.

En specialfunktion hos 645D, som läckt ut från den läckta manualen, det är att den har lägen för 24x36 och APS-C. Detta innebär att 645D, tillsammans med objektivadapter för K-fattning, kan använda Pentax K objektiv för 24x36 och APS-C.
Och det kan ju vara roligt för någon. :)

En specialfunktion hos 645D, som läckt ut från den läckta manualen, det är att den har lägen för 24x36 och APS-C. Detta innebär att 645D, tillsammans med objektivadapter för K-fattning, kan använda Pentax K objektiv för 24x36 och APS-C.
Och det kan ju vara roligt för någon. :)

Jag har sett det ryktet, men ser inte hur det skulle kunna fungera med de skillda registeravstånden, såvida inte 645an introducerar en ny fattning med samma avständ som K-fattningen, men då får de väl inte plats med en spegel så det måste bli EVIL? Eller kan man klämma in en spegel för 44x33 eller vad det blir för format på det avståndet? Men får väl vänta och se vad det blir. Om Pentax skall ha en chans måste det ju vara något speciellt.

Det problemet finns och det finns ett patent från Pentax från 2007 som berättar om en objektivadapter från ett större format till ett mindre. Vi får se hur det blir när kameran är färdig att presenteras. En lösning apropå registeravståndet vore ju en flyttbar sensor.

Det problemet finns och det finns ett patent från Pentax från 2007 som berättar om en objektivadapter från ett större format till ett mindre. Vi får se hur det blir när kameran är färdig att presenteras. En lösning apropå registeravståndet vore ju en flyttbar sensor.

Det är sant, har inte tänkt på flyttbar sensor. Men de skulle troligen även behöva två olika speglar att växla mellan, eller en justerbar spegel, vore ju kanske acceptabelt med en liten rand i sökarbilden för skarven. Om de börjar flytta sensorn hoppas jag att de även möjliggör fokus bracketing, något som vore klart användbart för F1.4 och F1.7 foto. Samtidigt blir jag orolig för möjliga fokusproblem som kan uppstå om man börjar flytta sensorn. Ett fel i avstånd eller planhet på mindre än 0.1 mm är förödande på stora bländare.

645D fanns som fungerande prototyp på någon mässa för några år sedan, men sedan togs beslutet att lägga projektet på is.
Den största delen av utvecklingen var redan gjord när Hoya köpte pentax och de har säkerligen kunnat skriva av utvecklingskostnaden vid köpet.
När Hoya sedan startar upp projektet igen så finns det en i stort sett färdig produkt som bara behöver dammas av lite till en mindre kostnad vilket gör att de kan sälja produkten till ett mycket bra pris - utan att gå med förlust.

Mmm.. om det är är större än 36x48 sensor.. då är detta min nästa kamera :) Annars kan jag lika gärna stanna med småbild i några till.

Det är sant, har inte tänkt på flyttbar sensor. Men de skulle troligen även behöva två olika speglar att växla mellan, eller en justerbar spegel, vore ju kanske acceptabelt med en liten rand i sökarbilden för skarven.

En lösning är ju att köra liveview när K-adaptern används, och då använda bakskärmen som sökare. Då kommer man ifrån problemet med spegeln.

645D fanns som fungerande prototyp på någon mässa för några år sedan, men sedan togs beslutet att lägga projektet på is.
Den största delen av utvecklingen var redan gjord när Hoya köpte pentax och de har säkerligen kunnat skriva av utvecklingskostnaden vid köpet.

Till viss del är det säkert så, men den får en nyare och annan sensor än tänkt från början. Flera andra saker har också uppdaterats. I grund och botten sägs det mesta av elektroniken vara som K-7 - alltså med Prime II-bildprocessorn. Troligen är även ljusmätningen, AF m m som den.

Ähum, Pentax tycks ha hittat en enklare lösning än vad vi (jag) har tänkt på.
Ibland ser man inte skogen för alla träden är i vägen... :)
Lösningen är att K-adaptern monteras inuti fattningen för mediumformat - alltså att objektiven sticker in mer in i kameran. Spegeln får rum att röra sig, för det finns tillräckligt med utrymme. Och sensorn är fast monterad.

Men varför skulle man vilja använda småbild och APS-C objektiv på en MF kamera?

Pentax 645 objektiv är inte så dyra på begagnatmarknaden, så jag misstänker att man kommer kunna skaffa ett antal 645 objektiv för pengarna som adaptern kommer kosta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar