Annons

Pentax 645 är här

Produkter
(logga in för att koppla)
Goran skrev:
vet du om det finns 645 gluggar med både AF och centralslutare?

1/500 blixtsynk är ju inte så dumt att ha,

på gamla 645 är det väl annars 1/60 sek X-sync som gäller?

Det finns några manuella gluggar med centralslutare, med AF vet jag inte om det finns.

L-G
 
Kommer inte i håg blixt synktiden på 645 var drygt 2 år sen jag använde den sist.Dom 3st optik som jag har till den har inte centralslutare.

Jag hoppas att dom har utvecklat blixtfunktionen i jämföelse med tex canon/Nikon för jag tycker den är rätt dålig på 645N kameran.
Däremot är ljusmätningen o handhavandet med tex bracketfunktion i toppklass på 645N så det ska bli spännande att se vad dom lyckats få fram.

Pentax 645 digital ser lagom stor ut frågan är hur bra optiken står sig i kombo med den.
 
Roland Mabo skrev:
Den information som Pentax Japan har släppt är...
" * 18 effective megapixels
* PENTAX 645AF mount
* Compatibility with existing smc PENTAX 645-series lenses
* Marketing schedule to be announced later

Other information :

* This product will be continuously upgraded by incorporating newly developed image sensors, with its final effective megapixels expected to reach a 30-megapixel level.
"

Pentax Japan säger att sensorn är klar, den är på 18Mp. Detta är officiellt. Det är även officiellt att kameran kan uppgraderas efter kommande nya sensorer och Pentax förväntar sig att den ska finnas med 30Mp i framtiden.

Så jag förstår inte vad det är Pentax Sverige svamlar om... :)

Hälsar
R


nä inte jag heller,
men dom svamlade ju till det om 16-bitars filer i k10d också så, dom kanske inte har den bästa kollen,
 
Goran skrev:
nä inte jag heller,
men dom svamlade ju till det om 16-bitars filer i k10d också så, dom kanske inte har den bästa kollen,

OT Enligt Pentax Sverige blir K10D:s RAW-filer 16 bitar med kommande programuppgradering. Annan info i trycksaker etc bygger på att att de kameror som först levereras har ett 12-bitarsdjup. Ingen har ännu motstridit uppgiften men den har heller inte gått att få bekräftat från annat håll ännu.

Så svammel skulle jag väl inte direkt kalla det, knapphändig information möjligen.
 
papi skrev:
OT Enligt Pentax Sverige blir K10D:s RAW-filer 16 bitar med kommande programuppgradering. Annan info i trycksaker etc bygger på att att de kameror som först levereras har ett 12-bitarsdjup. Ingen har ännu motstridit uppgiften men den har heller inte gått att få bekräftat från annat håll ännu.

Så svammel skulle jag väl inte direkt kalla det, knapphändig information möjligen.

knapphändigt svammel då,

Pentax måste väl ändå informera om den produkt man släpper nu, vad man kan leverera i framtiden är ju en annan sak, och det e väl inte omöjligt att nån annan tillverkare blir först med 16-bitars raw-filer i DLSR (fujifilm t ex, s5 kommer ju snart), och pentax e ju inte kända för att vara så snabba..
 
Senast ändrad:
Goran skrev:
knapphändigt svammel då,

Pentax måste väl ändå informera om den produkt man släpper nu, vad man kan leverera i framtiden är ju en annan sak, och det e väl inte omöjligt att nån annan tillverkare blir först med 16-bitars raw-filer i DLSR (fujifilm t ex, s5 kommer ju snart), och pentax e ju inte kända för att vara så snabba..

Pentax kommer att leverera K10D med 12 bitars RAW, det är den officiella informationen. Det är även officiell information från Pentax Sverige att det senare kommer en uppdatering av mjukvaran som möjliggör 16 bitars RAW.

Hela den här historien började med att Kamera&Bild skrev att K10D skulle få 16 bitars RAW, vilket den också får - men inte med en gång.

Hälsar
R
 
Senaste informationen om 645D är att Pentax gör om den - igen. Av marknadsmässiga skäl så känner Pentax att 18Mp inte är särskilt hett, så de funderar på andra sensorer och då behöver kameran byggas om internt med ny elektronik.

Tanken med uppgraderingsbart hus - sensor moduler (en information som länge funnits på Pentax Discuss Mailing List) är dessvärre släppt, det blir för dyrt och för krångligt. Tanken var god, men nej...

Så, jag känner mig väl lite besviken.
De håller ju bara på och skjuter fram den hela tiden och inväntar ny teknik och ny teknik... och lägre priser på sensorer och så vidare...

Samtidigt så vill de ju att kameran blir fantastisk och konkurrenskraftig mot Canons 35mm full format, så det är ju bra att de jobbar på den. Men de måste ju släppa den nån gång...

En vis man sa en gång:
"You don't have to get it right, you have to get it going".

Det funkade för Bill Gates iaf. :)

(det här har jag fått reda på genom luskande på PDML listan där man frågat Pentax på Photokina).

Titeln på tråden får nu bytas till "Pentax 645 är inte här!" (men kanske någon gång)

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Senaste informationen om 645D är att Pentax gör om den - igen. Av marknadsmässiga skäl så känner Pentax att 18Mp inte är särskilt hett, så de funderar på andra sensorer och då behöver kameran byggas om internt med ny elektronik.

Tanken med uppgraderingsbart hus - sensor moduler (en information som länge funnits på Pentax Discuss Mailing List) är dessvärre släppt, det blir för dyrt och för krångligt. Tanken var god, men nej...

Så, jag känner mig väl lite besviken.
De håller ju bara på och skjuter fram den hela tiden och inväntar ny teknik och ny teknik... och lägre priser på sensorer och så vidare...

Samtidigt så vill de ju att kameran blir fantastisk och konkurrenskraftig mot Canons 35mm full format, så det är ju bra att de jobbar på den. Men de måste ju släppa den nån gång...

En vis man sa en gång:
"You don't have to get it right, you have to get it going".

Det funkade för Bill Gates iaf. :)

(det här har jag fått reda på genom luskande på PDML listan där man frågat Pentax på Photokina).

Titeln på tråden får nu bytas till "Pentax 645 är inte här!" (men kanske någon gång)

Hälsar
R

hoppas dom bara mörkar och släpper en 645D lagom till jul...
=)
 
hassy 3 floppar

nu när hassy har målat in sig med enbart hasselblads egna bakstycken finns det goda utsikter för pentaxen.. vore kul, då de verkar ha ett järn med i alla eldar just nu
 
Re: hassy 3 floppar

advof skrev:
nu när hassy har målat in sig med enbart hasselblads egna bakstycken finns det goda utsikter för pentaxen.. vore kul, då de verkar ha ett järn med i alla eldar just nu


Det har du redan bestämt eller?

Att H3D Floppar...
 
en kollega till mig pratde med dom i pentaxmontern o svaren han fick från dom var väldigt svävande.

1 Dom vet inte alls när den kan bli klar garanterat inte detta år i alla fall
2. Upplösningen på 18 milj är inte aktuell längre men vilken det blir vet dom inte.
3. Storleken på sensorn är inte heller bestämd
4. Utseende inte heller bestämt

Alltså dom står nog fortfarande på ruta noll.
Börjar kännas väldigt amatör mässigt skött.Tyckte att Mamaiya var sega men Pentax dom är tröttare än trött.
Eftersom jag inte gjort av med 645 optiken ännu så får man väl fortsätta vänta för skulle man sälja dom nu så får man knappt pengar för portot på dom.

Frågan är varför händer det inget?Har dom inga pengar resurser?
 
Nog gillar jag Pentax men Hasselblad/Phase one lirar i en annan liga.
Pentax är ännu inte ens på spelplanen i högsta ligan ännu.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.