Dina tolkningar av det jag skriver är väldigt konstiga. Och jag har även förklarat för dig flera gånger att jag inte har skrivit att Pentax på något vis är unika, alla tillverkare har sin egen stil och karaktär som de försöker ge sina objektiv, men detta är ett Pentaxdelen i forumet och i detta forum så diskuterar vi Pentax. Vill du diskutera andra tillverkare så finns det avdelningar för det. Det är märkligt att du kritiserar mig för att diskutera Pentax i den avdelning som är för Pentax. Och bara för att jag inte nämner de andra tillverkarna i denna Pentax avdelning, och därmed håller mig till ämnet, så blir jag beskylld för både det ena och det andra från din sida. Jag har inte uttalat mig om andra tillverkare än Pentax här, därför är det så märkligt att du har fått fram så mycket som du har gjort av icke-uttalanden! VAR har jag skrivit att Pentax är unika, antingen tar du fram det specifika uttalandet eller så slutar du beskylla mig för saker som jag ej har skrivit. Jag har heller ingenstans skrivit att andra tillverkare INTE designar objektiv som ska vara sköna för ögat? Var skulle jag ha skrivit det?
Det Photodo som MTF-mätte 43:an i slutet av 90-talet är inte samma Photodo som har testat Sigma 30 f/1.4. De gamla MTF mätningarna är gjorda av Hasselblad, på samma sätt som FOTO idag låter göra sina mätningar hos Hasselblad. Photodo var då en svensk sida. FÖr ett par år sedan köptes hemsidan med materialet upp av emagazines, som blandar gammalt och nytt material. De nya mätningarna och testmetoderna är ej jämförbara med de gamla. (mätningarna hos Hasselblad gäller material fram till 1999, sedan låg hemsidan i träda utan uppdateringar tills emagazines köpte upp dem).
Faktum kvarstår, Photodos (Hasselblads) MTF mätning av FA 43:an visar upp dåliga MTF kurvor. När FOTO testade 43:an så fick de också upp dåliga MTF kurvor och de tyckte objektivets prestanda inte var i paritet med den höga prislappen. Om du ej litar på Photodo (gamla) så litar du ej på FOTO eftersom mätmetoden är (var) densamma!
Jag har heller inte skrivit att FA 43 ej var designad för att vara skarpt. FA 43:an designades för att ge ett resultat som var skönt för ögat, objektivet konstruerades utan datorstöd och utan MTF mätningar (det var ju ett hobbyprojekt och han hade inte dessa resurser, han justerade objektivet för hand, manuellt, tills det gav ett resultat som var snyggt ut för hans ögon). 43:an var varken designat för att vara skarpt eller oskarpt, för att ha en neutral eller ha en färgad färgåtergivning, varken designad för låg distorsion eller hög distorsion, det var enbart designat för att producera snygga bilder. Det var det enda de brydde sig om, de tänkte inte i de termer du uppenbarligen tänker. Eventuell skärpa eller oskärpa hände som det hände!
Sedan missförstår du mig totalt när du tror att jag pratar om skärpedjupet när jag pratar om en distinkt skillnad mellan det som är skarpt och det som är oskarpt. Jag pratar inte om längden på skärpeområdet i djupled, jag pratar om hur övergången mellan skärpa och oskärpa ser ut. En övergång är mjuk eller skarp. På 50 f/1.4, exempelvis, så är övergången mjuk. På 43:an är övergången skarpare, vilket ger mer av "3D effekt" (en faktor som har diskuterats på forumet tidigare, titta bakåt för mer information om
om detta).
Tyska objektiv - Leica och Zeiss - har per tradition en tydligare, skarpare, mer distinkt, övergång mellan skärpa och oskärpa än japanska har haft av tradition. Och därför har de haft mer av "3D känsla". 43:an var designad för att vara mer tysk i sin bildkvalitet än japansk.
Tyska objektiv har också varit varmare, medan japanska har varit kallare, mer neutrala, i sin färgteckning. Med det digitala mediet så spelar detta mindre roll, men på den tiden de flesta av oss körde diafilm så var detta en viktig faktor.
Nu kan vi givetvis diskutera varför 43:an i en klassisk MTF mätning (en metod som du själv hyllat tidigare) ger dåligt resultat och i en MTF mätning där man tar hänsyn till kameran som objektivet används på, ger ett helt annat - bättre - resultat. 43:ans konstruktion har ej förändrats sedan det först släpptes på marknaden i början av 90-talets andra hälft. Det är samma konstruktion och samma antireflexbehandling.
Uppenbarligen så spelar mediet (film eller digitalt) roll. Den stora skillnaden mellan Photozones test och Photodo/FOTO, stödjer min tes om att objektivs prestanda blir olika på film och digitalt och att man därför ej rakt av kan gå efter den klassiska MTF mätningen när man bedömer ett objektiv.
Tittar vi på användaromdömen för 43:an så ser vi att åsikter går isär. Det finns de som älskar objektivet (för dess specifika företräden) och de som uppenbarligen hatar objektivet (just för dess specifika företräden).
http://www.photographyreview.com/sf...eviewscrx.aspx?dnatrs=fixed_focus_lens-pentax
50 f/1.4, som är mer konstruerat för att ge just bra MTF resultat och därmed är mer "vanligt" eller "normalt" i sin stil, har betydligt jämnare användaromdömen:
http://www.photographyreview.com/sf...eviewscrx.aspx?dnatrs=fixed_focus_lens-pentax
Jag har gett min förklaring redan, 43:an är medvetet konstruerat för att ge en specifik bildkaraktär i vissa ljussituationer. 50 f/1.4:an är mer neutral.
Du gillar inte mina förklaringar och kallar dem för än det ena och än det andra. Jag välkomnar din förklaring till skillnaden mellan 43:an och 50:an, i användaromdömen och MTF resultat.
Eller försöker du säga att Pentax är idioter som försöker pracka på användarna ett dåligt objektiv till ett högt pris? En klassisk MTF mätning visar iaf att 43:an är dåligt...
Tack för att du finner mina inlägg komiska, jag försöker skriva med gott och friskt humör och det är glädjande att det lyser igenom! Så jag bockar för din trevliga komplimang.
Hälsar
R