Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Makten skrev:
De gamla objektiven har alltså anpassat sig när sensorteknologin ändrats? Intressant.
Du tror på fullaste allvar att tillverkarna inte försöker få till så bra skärpa och kontrast som möjligt, utan "anpassar" kameran efter objektiven? Jösses.
Nej, var har jag skrivit att de gamla objektiven anpassar sig? Du förstår uppenbarligen inte det jag menar och jag misstänker att det beror på att du tänker i termer av hur det var på den gamla goda tiden med kameror för film.
Du får gärna förklara för mig varför MTF programmet i K10D ger andra värden än samma MTF program gör i exempelvis Z-1 eller MZ-S. Jag hävdar att MTF programmet i K10D är justerat för att optiken ska ge bästa optiska prestanda för den digitala sensor som används, för annars finns det ju ingen anledning till att förändra programmeringen. *ist D beter sig likadant, den ger också andra värden än vad tidigare Pentax kameror gör. Det har varit en debatt på detta på Dpreview och många var oroliga över att *ist D fungerade fel, den här diskussionen blossade upp igen när K10D lanserades därför att MTF programmet gav andra värden än användarna trodde att det skulle ge.
För mig tyder detta på att objektiv för digitalkameror har andra spelregler än objektiv för film.
När Pentax introducerade DA serien, så ändrade de färgtemperaturen på sin antireflexbehandling. Från att ha legat åt det varma hållet, så låg nu färgtemperaturen mer åt det kalla. Även kontrasten har ändrats och blivit hårdare och därmed mer Nikon-lik. Tidigare Pentax objektiv hade mjukare kontrast än Nikon. För att säkerställa en neutral färgåtergivning, så ser jag det som en självklarhet - ej som hokuspokus eller rövarhistoria - att kamerans vitbalansfunktion är anpassad efter originaloptikens färgtemperatur.
Det finns säkert fler faktorer att ta hänsyn till här än ovan nämnda.
Som alla tillverkare, så har Pentax en viss idé om vad en bra bild är. Det är ju därför som resultatet från Pentax (i originalinställningar) skiljer sig åt från en Canon (i originalinställningar). Pentax och Canon har olika uppfattningar om vad en bra bild är och därför ger de också olika resultat. Pentax designar både sin optik och sina kameror efter samma idé och vision om vad en bra bild är.
I mångt och mycket är denna vision en skapelse av Pentax produktdesigner H Tatamiya. Det som är officiellt om denna vision är "så filmlikt som möjligt", vilket låter luddigt och flummigt. Givetvis har Pentax interna papper med en tydligare definition av denna vision, som deras ingenjörer och designers arbetar efter. Detta släpps dock ej ut till allmänheten.
Hälsar
R