Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax 43/1.9 ltd testad av Photozone

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
När det testades i tidningen FOTO för ett tag sedan så var kantskärpan verkligen inte bra vid full bländaröppning.

Lite trista brännvidder på digitala kameror det där förresten. Vad ska man ha 40 eller 43 mm till?

ja, helt ofattbart, tråkigare brännvidd får man leta efter,
;)

papi skrev:

Mitt DA40 har också utmärkt kantskärpa på full öppning. Nästan en förutsättning för en glugg som börjar på f 2.8...

har du kört MTF hemma i köket nu igen?

FOTO:s mätningar kan man inte lita på, dom enda som verkar få bra värden i deras mätningar är Sigma,

cmyk skrev:
har du kört MTF hemma i köket nu igen?

FOTO:s mätningar kan man inte lita på, dom enda som verkar få bra värden i deras mätningar är Sigma,

Henrik nu tror jag du skall lugna ner dig lite. Jag förstå att det känns tungt för dig med så många fina testresultat/awards mm för Pentax den sista tiden och inte alls i linje med din utpräglade misstro mot Pentax. Försök ta det som en man ;)

papi skrev:
Henrik nu tror jag du skall lugna ner dig lite. Jag förstå att det känns tungt för dig med så många fina testresultat/awards mm för Pentax den sista tiden och inte alls i linje med din utpräglade misstro mot Pentax. Försök ta det som en man ;)

haha, det var roligt sagt,

eller ska jag säga tragiskt..
;)

Läste något test på zoomar häromdagen (tror det var i Foto, dock ej säker.) Hursomhelst så testades Pentax DA50-200 och Sigmas 70-300 APO. Vid första anblicken så var Sigmas MTF-kurvor överlägsna, men de går inte att jämföra såvitt jag förstår då de mäts vid olika upplösningar. Med andra ord så var testet värdelöst för den som går i valet och kvalet mellan de två objektiven. Eller har jag fattat fel?

Roland Mabo skrev:
I C - Specialinställningar på K10D (och *ist D) så kan man välja programkurva MTF, som prioriterar de bländarvärden där objektivet ger bäst prestanda. Varje objektiv testas individuellt av Pentax och värderna lagras i objektivets datakrets. Pentax har haft den här funktionen i de mer exklusiva kamerorna sedan Z-1 i början av 90-talet. Dock, de digitala systemkamerorna har en annan justering på programmet (andra brytpunkter för bländaren) än systemkameror som använder film. Jag antar att detta beror på skillnader i karakteristik mellan film och den digitala sensorn.
Kanske de tog hänsyn till brister i filmplanhållningen, det problemet slipper man ju numera.

cmyk skrev:
Eller är det kanske Sigma som designar objektiven efter mätmetoderna :)

Gimbal skrev:
Läste något test på zoomar häromdagen (tror det var i Foto, dock ej säker.) Hursomhelst så testades Pentax DA50-200 och Sigmas 70-300 APO. Vid första anblicken så var Sigmas MTF-kurvor överlägsna

När Kamera & Bild testade zoomar så fann de att billiga Pentax FA J 75-300 hade bättre skärpa än Sigma 70-300 APO.

Olika tester, olika resultat.
FOTO testar objektiven i en speciellt riggad mätutrustning, sedan gör de några testskjutningar med kamera efteråt för att se att resultaten överenstämmer med mätningarna. Objektiv som är 35mm fullformat testas på 35mm filmkameror, medan APS-C digitalformat provskjuts på APS-C digitalkameror.

Det är alltså många variabler inblandade här och resultaten är ej jämförbara. FOTOs test säger inget om hur Sigmas 70-300 APO presterar på en Pentax DSLR.

Det var enklare förr...

Hälsar
R

Senast ändrad:
Makten skrev:
När det testades i tidningen FOTO för ett tag sedan så var kantskärpan verkligen inte bra vid full bländaröppning.

FOTO mäter ej upp objektiven utifrån hur de presterar monterad på en kamera, de testar i en speciellt riggad mätutrustning. (FOTO provskjuter objektiven på kamera, men omdömet baserar sig på resultaten i mätstudion). Photozone testar objektiven på kameran.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Gimbal skrev:
Läste något test på zoomar häromdagen (tror det var i Foto, dock ej säker.) Hursomhelst så testades Pentax DA50-200 och Sigmas 70-300 APO. Vid första anblicken så var Sigmas MTF-kurvor överlägsna, men de går inte att jämföra såvitt jag förstår då de mäts vid olika upplösningar. Med andra ord så var testet värdelöst för den som går i valet och kvalet mellan de två objektiven. Eller har jag fattat fel?

Nejdå, du har fattat rätt, de mäter vid OLIKA upplösningar men trots detta vid SAMMA relativa bländartal (f/8). Eftersom samma relativa bländartal ger lika mycket diffraktion så innebär detta ologiska beteende att gränsen för vad som är möjligt att uppnå är ca 0,89 för småbildsobjektiv och 0,84 för APS-C-objektiv.

Roland Mabo skrev:
FOTO mäter ej upp objektiven utifrån hur de presterar monterad på en kamera, de testar i en speciellt riggad mätutrustning. (FOTO provskjuter objektiven på kamera, men omdömet baserar sig på resultaten i mätstudion). Photozone testar objektiven på kameran.
Det är väl mycket bättre, eftersom olika sensorer i olika kameramodeller från ett och samma märke har olika upplösning och skärpebesudlande AA-filter. Om ett objektiv får kass kantskärpa i en testrigg så borde det knappast bli bättre på kameran, eller hur?

Tillägg: Kika på testbilderna hos photozone så ser du att det inte är nån vidare skärpa vid full bländaröppning.

Makten skrev:
Om ett objektiv får kass kantskärpa i en testrigg så borde det knappast bli bättre på kameran, eller hur?

Men eftersom nu kanskskärpan är bättre med kamera i Photozones test så måste man väl misstänka allt från en miss i testförfarandet eller ett dåligt exemplar av gluggen.

Det är svårare att tänka sig det omvända, ett fel som ger bättre upplösningsresultat än vad optiken egentligen klara av.

Makten skrev:
Det är väl mycket bättre, eftersom olika sensorer i olika kameramodeller från ett och samma märke har olika upplösning och skärpebesudlande AA-filter. Om ett objektiv får kass kantskärpa i en testrigg så borde det knappast bli bättre på kameran, eller hur?

Nej, jag är av motsatt åsikt.
Pentax tillverkar objektiv för Pentax kameror och Pentax kameror är designade, justerade, för att göra det bästa av Pentax objektiv. Det är ej längre som i den gamla tiden då kameran ej spelade någon roll. Idag är kamera och objektiv en enhet på ett annat sätt, anpassade efter varandra. Pentax automatiska vitbalans i kameran och kontrastnivån är exempelvis anpassad efter den färgtemperatur och kontrast som DA objektiven har. Att olika modeller från Pentax har olika sensorer och AA filter spelar mindre roll, då de fortfarande är justerade efter optikens karakteristik.

Hälsar
R

Plåtade jag kolegor på lunchen idag med just DA40. Bra arbetsavstånd och lagom bildvinkel här tycker jag.

Bilagor

• kajsahela.jpg
    kajsahela.jpg
    40.8 KB · Visningar: 247
papi skrev:
Men eftersom nu kanskskärpan är bättre med kamera i Photozones test så måste man väl misstänka allt från en miss i testförfarandet eller ett dåligt exemplar av gluggen.
Ja, vilket visar att även Pentax har dålig kvalitetskontroll, som så många andra.

Roland Mabo skrev:
Pentax tillverkar objektiv för Pentax kameror och Pentax kameror är designade, justerade, för att göra det bästa av Pentax objektiv. Det är ej längre som i den gamla tiden då kameran ej spelade någon roll. Idag är kamera och objektiv en enhet på ett annat sätt, anpassade efter varandra.
De gamla objektiven har alltså anpassat sig när sensorteknologin ändrats? Intressant.

Pentax automatiska vitbalans i kameran och kontrastnivån är exempelvis anpassad efter den färgtemperatur och kontrast som DA objektiven har. Att olika modeller från Pentax har olika sensorer och AA filter spelar mindre roll, då de fortfarande är justerade efter optikens karakteristik.
Du tror på fullaste allvar att tillverkarna inte försöker få till så bra skärpa och kontrast som möjligt, utan "anpassar" kameran efter objektiven? Jösses.

Roland Mabo skrev:
Pentax tillverkar objektiv för Pentax kameror och Pentax kameror är designade, justerade, för att göra det bästa av Pentax objektiv. Det är ej längre som i den gamla tiden då kameran ej spelade någon roll. Idag är kamera och objektiv en enhet på ett annat sätt, anpassade efter varandra. Pentax automatiska vitbalans i kameran och kontrastnivån är exempelvis anpassad efter den färgtemperatur och kontrast som DA objektiven har. Att olika modeller från Pentax har olika sensorer och AA filter spelar mindre roll, då de fortfarande är justerade efter optikens karakteristik.

Hälsar
R

låter som rena rövarhistorien,

Oj, det va mycket i denna tråd, om jag inte minns fel använder Foto oändligt avstånd på objektiven i testerna. Hur IMA-testerna funkar har jag inte kollat, men om jag gissar rätt fotas en "bild" av på kanske 4-5meters avstånd.
Fotos test av DA40 visar oxå att mittskärpan är lika på f2,8 och 8 vilket inte heller stämmer med Photozone.de. Jag skulle vilja se test av samma exemplar av ett eller flera objektiv på Foto respektive Photozone.de, är det någon som kan prova?
Fotos MTF kurvor är en blandning av mätningar på fin och grövre linjefrekvens och ska motsvara vad man får ut av objektivet med en måttligt "stor" förstoring(kanske A4-A3). Ett IMA-test har antagligen en lite annan ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar