Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax 18-55 + Teleconverter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag rekommenderar inte 055, för vitsen med ett stativ är ju att det ska vara enkelt att ta med. Är stativet stort, klumpigt och väger mycket så lämnar man det hemma - och vilken nytta gör det då?

De Manfrotto alternativ som jag har presenterat tidigare i tråden (med länkar till Scandinavian Photo) tror jag är ypperligt för ändamålet.

Själv har jag ett 190B som resestativ och det är ju fantastiskt och med mig nästan överallt. Jag tror det var ett år sedan jag använde mitt 055 senast, det säger en hel del...

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Jag rekommenderar inte 055, för vitsen med ett stativ är ju att det ska vara enkelt att ta med. Är stativet stort, klumpigt och väger mycket så lämnar man det hemma - och vilken nytta gör det då?

De Manfrotto alternativ som jag har presenterat tidigare i tråden (med länkar till Scandinavian Photo) tror jag är ypperligt för ändamålet.

Själv har jag ett 190B som resestativ och det är ju fantastiskt och med mig nästan överallt. Jag tror det var ett år sedan jag använde mitt 055 senast, det säger en hel del...

Hälsar
R
Hur lång är du? För 190 XB är 119 cm (146 cm med pelare) och 055 XB är 138 cm (178 cm med pelaren höjd).
Det kanske inte är livsviktigt att fota rak i ryggen :p
Man får ju lägga på stativhuvudets längd också, och höjden till kamerans sökare, och dessutom sitter ju inte ögonen på hjässan. Men jag kan inte låta bli att tycka att 190-serien verkar vara lite för kort?
 
Jag är 185 lång, vad har detta med saken att göra?
Jag tycker det är viktigare att man verkligen kan ha med sig stativet, för ett stativ som man lämnar hemma för det är för bökigt gör ju ingen nytta.

Hälsar
R
 
Självklart, men om man fotograferar längre sessioner måste ju stativet fungera för en ergonomiskt, det är väl inte så konstigt? Och är du 185 cm antar jag att stativets (avsaknad av) längd inte är något problem, eftersom du också säger att du inte använt ditt 055 på ett år?
 
När jag fotar så är det viktigaste för mig att det blir en vinkel mot motivet som ger ett snyggt resultat, även om det skulle innebära att jag ligger nere på marken och kryper. Om jag ska stå rak, så innebär det i de allra flesta fall att jag måste vinkla ner kameran - och det gillar inte jag för jag gillar inte hur det ser ut i kameran då. Jämfört med att sitta på huk utan stativ och gunga in kompositionen med knäna och svängd svanskota så är stativ oerhört ergonomiskt och jag har sällan mitt 190B utdraget i det längsta.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.