Annons

Pentax 18-55 + Teleconverter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den inbyggda blixten är tillräcklig på nära håll, men jag har en extern för den inbyggda är för svag för mig.

Manfrotto 190B tycks ha utgått när jag tittar nu, nå det var ju en klassiker som jag köpte för ja kanske 10 år sedan.

Här är motsvarande alternativ från Manfrotto
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5841897

Här är samma fast något mer stabilt och med väska för ett par hundra till. (detta skulle jag köpa om jag skulle köpa ett nytt idag).
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559584

Jag har även ett Manfrotto 055, men det använder jag knappt för det är så bökigt.

Hälsar
R
 
karlstrand skrev:
Sen, stativ.. Är det många som använder det vid fotografering. Det känns bara så klumpigt.

--------
Mvh
V

Ja du....av seriösa naturfotografer är det inte många som inte använder stativ vid längre brännvidder :) Eller för all del nån annan form av stöd tex sandpåse edyl. Bildstabilisering enbart räcker inte för bra skärpa när brännvidderna kryper uppåt och slutartiderna ökar.

mvh / Matti
 
Focus Trademark säger ju att Samsung 50-200 snart kommer i lager igen.. Ska nog passa på då + ett pol-filter..
 
Jag skulle säga mellanringar, för du har redan bra närgräns men avbildningsskalan går att förbättra. Mellanringar försämrar inte heller optiskt (men de stjäl ljus).
 
lunma skrev:
Du får inget bra makrobjektiv med den kombinationen, men du får ett ganska ljussvagt 36-110 mm objektiv (7-11,2). Telekonvertern fördubblar brännvidden med halverar ljusstyrkan.
För att minska närgränsen behöver du mellanringar eller en "Close up" lins.

/Mats
Är det inte så att man förlorar 1 stop med 1.4x, och 2 stop med 2x?
Alltså, en 2x teleconverter gör att man behåller endast 1/4 av ljuset.
 
Jag har hänvisat dig tidigare till en tabell där man räknar ut det... den finns på Photax hemsida.
http://www.photax.se/kmrt/nrbld/nrbld.htm

Och som jag skrev då - "exponeringssteg" menas hela EV steg eller bländarsteg.

Jag gav dig även en lista på hela slutartider... med 1 steg emellan...
1/30 1/60 1/125 1/250 1/500 1/1000 1/2000 1/4000.. osv.

Och bländarsteg...
f/2.8 f/4 f/5.6 f/8 f/11 f/16 f/22

Värdena emellan är halva, kan också vara 1/3 steg.

Bry dig inte om bländaren, ställ den bländare som du vill ha, det är slutartiden som förlängs.
Fast tänk på en sak här - att skärpedjupet förkortas ju närmare du kommer motivet.

Hälsar
R
 
Okej, så ljusstyrkan kommer hamna på 7? Eller?

Och, om jag ska köra på bländare 3.5 en solig dag då man utan mellanringar kan ha 4000 i slutartid får ta 1/375? Eller?

Oj, vilken ökning av slutartid!

Jag ska inte ha närbildslinser då?
 
Men blir nog så här inköpslistan kommer se ut:

* Samsung 50-200
* Polaritionsfilter 52mm
* Rengöringskit
* Beg. Pentax M 50/1,7
* Senz mellanringar


Jag kan ha mellanringarna till alla objektiven.
Till Pentax M 50/1,7 för blomfoto.
Till min Pentax-A 35-105 för småkrypsfoto.


Sen ännu längre fram blir det troligtvis ett stativ.

Vad tror ni om detta? Eller bör jag köpa något annat? Osv..

________
Mvh
V
 
karlstrand skrev:
Okej, så ljusstyrkan kommer hamna på 7? Eller?

Och, om jag ska köra på bländare 3.5 en solig dag då man utan mellanringar kan ha 4000 i slutartid får ta 1/375? Eller?

Oj, vilken ökning av slutartid!

Jag ska inte ha närbildslinser då?

Nej, faktor 7 ger en förlängning av slutartiden på omkring 2 1/2 EV steg.

Har du 1/4000 slutare så blir det...
1/2000 1 steg
1/1000 2 steg
1/500 3 steg.

Bör hamna på runt 1/750 alltså, inte 1/375.
Men vad spelar det för roll? Du ska ju ändå köra på stativ.

Fast kör du på bländare f/3.5 så kommer knappt något att vara skarpt, på grund av det extremt korta skärpedjupet när man kör på nära håll. Det är helt enkelt inte användbart.

För att ge dig en bild av vad jag pratar om...
Om du utan mellanringar kör på f/3.5 på mellanavstånd och får ett visst skärpedjup, så behöver du gå till mindre bländare än iaf 8, , för att på kortaste avstånd med tre mellanringar för ett liknande skärpedjup. Ju närmare du kommer motivet, desto kortare skärpedjup. För att motverka detta behöver du välja en mindre bländare. Effekten av bländaren ser du med skärpedjupskontrollen.

Närbildslinser försämrar den optiska kvaliteten och dessutom kan du få mycket reflexer om du använder dem en solig dag. Varje linselement som du sätter på objektivet, ökar risken för reflexer från solen. Mellanringar innehåller ingen optik, därför är det det bästa valet.

Du behöver inte mellanringar till 50:an för blombilder, det bår bra ändå.
Här är en bild jag tog med DA 18-55:an på 55, fri hand. Inga mellanringar :).
http://www.flickr.com/photos/raphaelmabo/894898111/
(och jag körde inte ens på kortaste avstånd, det går att krypa närmare). Med ditt A35-105 med Macro så borde du kunna gå ännu närmare. Då förstår jag inte vad du ska med ett 50mm och mellanringar till?

Hälsar
R
 
Okej, får väl bli ett stativ istället för 50mm.. eller är det bra att ha ett ljusstarkt 50mm på kvällen. tex utomlands på en stämningsfull resturang?
 
Om du ska fota makron och natur så kommer du inte undan stativet, inte om du vill ha riktigt skarpa bilder.

Ljusstarka objektiv är alltid bra, men jag tycker du i första hand ska göra det bästa av det du har. När du behärskar det du har så kan du expandera din uppsättning. :)

Hälsar
R
 
Så här lär det väl bli då:

* Samsung 50-200 @ 1150 kr
* Polaritionfilter 52mm @ 327 kr
* Senz mellanringar (paket) @ 745 kr
* Stativ @ ~1500 kr

+ 95 kr frakt från Photax.
Gratis frakt från Cybrphoto om jag anger "uj07".

-----------------------------------------

Har du något mer tips på ett billigt men ändå bra stativ?
 
Senast ändrad:
Håller gör den enligt specifikationerna. 2,5 kg överstiger man inte om man inte har stora, tunga telen på.
Men om det är kul att arbeta med i verkligheten vet jag inte, och har du pengar så snåla inte utan köp ett ordentligt stativ. Som 190XB:t, till exempel. Men du behöver ju ett stativhuvud också, och det är 500 kr till, det.

055-serien är lite tyngre, stabilare och högre än 190-serien. Om jag var du skulle jag fundera över de båda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.