Annons

Pentax 18-55 + Teleconverter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kommer inte klara att fota bra makro och fågelfoto med prylarna du nämner utan ett stativ, Viktor! Ännu mer saker att rösta om, ser fram mot den tråden ;-) Att ge dig råd är ett Sisyfos-arbete om något :-O

Ha´de / Matti
 
Men om jag köper ett objektiv nu och sen ett stativ i jul :D

Men en sak fattar jag inte hur hinnar man ha stativ på makro, när flugorna kan flyga iväg?
 
Så nu är det väl en telezoom och mellanringar till min Pentax-A 35-105 mm. som gäller..


Så den nyblivna inköpningslistan är:


* Telezoom

* Polaritionfilter

* Mellanringar

* UV-skydd (till Pentax-A, nu när jag ska gå nära med mellanringarna)

* Ljustarkt 50mm

* Stepring (49-52mm)


Fråga:
Hur räknar jag ut hur mycket närmre jag kan gå med mellanringar?
 
Senast ändrad:
karlstrand skrev:
Men om jag köper ett objektiv nu och sen ett stativ i jul :D

Men en sak fattar jag inte hur hinnar man ha stativ på makro, när flugorna kan flyga iväg?

Nej, bra makrofoto är inte lätt ;-) I varje fall inte i befintligt ljus.

Det går ju också att använda en bra blixt. Blixtljusets duration är så kort (ofta bra mycket kortare än 1/1000-dels sekund) att det fryser alla rörelser, skakoskärpa blir då inget problem alls. Inbyggda blixten funkar dock sällan bra till detta eftersom den inte har tillräckligt vid utlysning för att nå motivet på så nära håll. Går ju dock att tillverka nån egen reflektor i form av nåt smart vikt vitt A4-papper som tejpas strategiskt på kameran. Annars är ju speciella makroblixtar bäst, ser ut som en ring som fästes runt objektivets framkant. Ytterligare en pryl att köpa ;-)

Se nedanstående länk för exempel på "billighetsreflektor" :) I och för sig på en extern blixt men samma "idé" går att applicera på inbyggda blixten. Sätt ett tämligen tunnt och "halvgenomskinligt" papper framför inbyggda blixten, bara att prova dig fram :)
http://www.kenrockwell.com/nikon/sb400.htm#card

mvh / Matti
 
karlstrand skrev:
Ojojoj, jag har visst underskattat pappas objektiv!
Pentax-A 35-105 med makrofunktionen.
Du ser! Man skall skynda långsamt, ha is i magen, inte gå över ån efter vatten....osv osv ;-) Överlägset billigaste lösningen med farsgubens glugg (om han inte vill ha tebaks den förståss) Du får väl jobba av den genom tre somrars gräsklippning edyl ;-) Bra val när du köpte Pentax-hus så all gammal optik går att använda :)

Ha´de bra!

/Matti
 
Har redan en hemmagjort oumibounce ;D Gjorde den igår! Mycket bättre bilder! Faktist, skit nöjd! :D

Fråga:
Hur räknar jag ut hur mycket närmre jag kan gå med mellanringar?
 
Finns tyvärr inte på vårt biblotek, tror jag.. jag var där och lånade fyra stora bäcker om fotografering och såg inte den då..


Fråga:
Hur räknar jag ut hur mycket närmre jag kan gå med mellanringar? :D :D
 
Varför ska du räkna ut det? Sätt på mellanringar, ställ objektivet på kortaste närgräns och gå nära motivet. Det är inte svårare än så. Mellanringarna kommer ju i sett om tre, så det finns många varianter att prova. :)

Hälsar
R
 
Viktor, gå ut och fota med ditt objektiv. Om du tycker att närgränsen inte räcker till, så skaffa dig mellanringar. Prova ett tag och se vad du känner.

Hälsar
R
 
Finns inte en bok på din lokala bibla så kan du beställa böcker från stadsbibloteket /Huvudbibloteket...
 
Okej, men om vi ska välja telezoom nu då? Vilken ska jag köpa då? =)
Samsung 50-200?

Vad mer tycker ni är viktigt att ha i kameraväskan? Stativ eller blixt? Osv..


--------
Mvh
V
 
Samsung 50-200 är prisvärt, men du var själv inne på tidigare att du behöver 300... Och då är Pentax FA J 75-300 ett bra val får få pengar nu när du har A 35-105:an för macro. (om det fortfarande går att få tag på, det tillverkas inte längre och jag vet inte hur länge Pentax lager räcker).

Magic Lanterns har en K100D bok som kan vara av intresse för dig (säljs hos AdLibris och Bokus). På engelska och tyvärr bara svartvita bilder, men ändå matnyttig information och förklarar utförligare och djupare om många spörsmål än handbooken till kameran gör.

Stativ är bra att ha.
Manfrotto 190B med kulhuvud är min standardrekommendation, därför att det är relativt kompakt, lätt och flexibelt för få pengar i sammanhanget (runt tusenlappen).

Blixt - ja. Pentax nya AF220G kan vara något, fast huvudet är ej justerbart. Sigma EF500DG Super för runt tvåtusen är ett bra, om än plastigt, val.
Trådutlösare - tycker jag om du kör på statig och macro.
Polarisationsfilter - ja, jag kör med Soligor. Fungerar helbra till lägre pris än Hoya.
Microfiberduk och blåspensel för objektivrengöring, tycker jag är ett måste.
Ett vattenpass kan vara praktiskt (monteras i blixtskon) för att undvika sneda horisonter.
Det är de grejjerna jag kommer på...

Hälsar
R
 
Microfiberduk har jag, men blåspensel har jag inte.
Vad tycker du om detta kitet?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=180836

Blixt väntar jag med ett ganska bra tag, då jag har gjort mig en egen liten oumibounce av papper och folie. Den riktar ljuset upp i taket. =)
Funkar kanon! Verkligen!

Vattenpass känns överdrivet och likaså trådutlösare.

Sen, stativ.. Är det många som använder det vid fotografering. Det känns bara så klumpigt.

--------
Mvh
V
 
Rengöringskitet verkar bra och prisvärt.
Ett stativ som Manfrotto 190B är kompakt och fint att ha med sig, det är mitt resestativ. Ja många använder stativ, särskilt för makro och landskapsfotografering. Skälet är att stativ ger optimal support för kameran och möjliggör användandet av långa sutartider, används med fördel i kombination med spegeluppfällning för så lite vibrationer som möjligt. Detta ökar skärpan och bildkvaliteten. Ett stativ är ett billigt sätt att få ut det bästa av den utrustning som man har. Har man stativ så är en trådutlösare ett naturligt tillbehör för det är bekvämare att använda än slutartrycket på kameran.

Kamerans inbyggda skakreducering ersätter inte stativ, det möjliggör handhållning vid längre slutartider än utan, men ett riktigt stativ ger bättre stöd och stabilare bilder än all handhållning - oavsett skakreduceringssystem.

Hälsar
R
 
Okej, har du något tips på kullhuvud till den då? Länk till Cyberphoto..

Men vad tror du om att köra på den inbyggda blixten + hemmagjort oumibounce? =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.