Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax 18-55 + Teleconverter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men om man tar bort CA:an då? Vilken är bäst då?

Och sen, Jag har ju Pentax K100D, kommer jag kunna använda SDM objektiv ändå? Med typ någon Firewire?
 
Bortser man från CA så är det hugget som stucket, nu tycker jag inte att man ska bortse från CA.

Du kan använda kommande SDM objektiv i din K100D, därför att de har dubbla autofokussystem. SDM driften kommer ej att vara igång, utan de kommer fungera som vilket autofokusobjektiv som helst. För SDM så krävs det två strömkontakter som ger ström till den inbyggda motorn i objektiven och K100D saknar dessa kontakter.

Hälsar
R
 
Okej, men om vi säger så här.. Du har ~5000 kr och du ska köpa ett tele och en makro. Vilka/Vilket hade du köpt?
 
Sorry om min fråga är lite OT, men ni verkar vara kunniga här i tråden.

Jag vill ha mer vidvinkligt, finns det fryttlar även för det?
 
Var så god =)

---------------
Blev ny sida så får väl skriva det en gång till ;)


Om ni hade omkring 5000 kr och ni ville ha både makro och tele.
Vilket/Vilka objektiv hade ni köpt?


---------------
Mvh
V
 
karlstrand skrev:
Okej, men om vi säger så här.. Du har ~5000 kr och du ska köpa ett tele och en makro. Vilka/Vilket hade du köpt?

Pentax SMC M 100 f/4 Macro 1:2, för 1 900 kr hos LP Foto. :) Sen är frågan vad jag gör med pengarna som blir över. Hmm....

Sen så har vi ju Tamron 90 macro för 3 890 kr, med detta får du ju tele och ett fantastiskt macro i ett. Det ger bättre skärpa och optisk prestanda än någon annan lösning för de pengarna (ok, Pentax D FA 100 f/2.8 Macro är likvärdigt, med något högre kontrast dock som underlättar för autofokusen, det kostar en tusenlapp mer).

Eller detta:

Sigma 50 f/2.8 1:1 Macro : 2 950 kr.
Samsung 50-200 : 1 150 kr.
Totalt: 4 100 SEK.
Du hamnar 900 under 5000 kr gränsen och du får ett bra teleobjektiv med låg CA, och ett fantastiskt macro/porträtt/allroundobjektiv (riktiga macroobjektiv är de skarpaste på marknaden från nära till oändlighet). Här behöver du inte köpa ett 50 f/1.7 heller, så det utgår.

Hälsar
R
 
Men köp ett Sigma 70-300 APO då om du vill fota på långt avstånd, du har inte skrivit tidigare att ett viktigt kriterium för dig var att fota på långt avstånd. För långt avstånd är det tele du ska ha. Macron och mellanringar är till för att krypa nära, inte för att fota på långt avstånd.

Hälsar
R
 
Men asså, jag kan ju gå nära, men jag vill ju inte vara 1 cm ifrån en stor orm.. du fattar.

Går ju bra att gå nära bara man inte kommer skrämma iväg dem.. 30 cm är hur lugnt som helst..
 
Om du ska fota en stor orm så behövs inget macro, då klarar du dig med 55 ändan på 18-55 zoomen. Macro är till för småkryp typ skalbaggar, humlor och larver. Eller för att fota de intima detaljerna av en blommas mitt. Eller något i den stilen.

Hälsar
R
 
Hmm, det e svårt att välja vad man ska ha =)

Man kanske ska köpa en bra telezoom först, jag har ju ett Pentax-A 35-105/3.5 med makrofunktion.


Mvh
V
 
Men det känns som jag vill ha 300mm iaf.. Det känns viktigast. Har fått mer intresse för fågelfotning nämligen..

Då är frågan om jag ska köpa Pentax FA J 75-300 eller ett Sgima 70-300 APO nu?


-------

Mvh
V
 
Precis som sina konkurrenter så har FA J 75-300 roterande filtergänga.

Enligt Kamera & Bilds test så har det överlägsna optiska prestanda på bländare 8, skärpan är bättre än både Sigma 70-300 APO och Tamron 70-300 som båda bedömdes som "mediokra" här. Pentax fick 8 (av 10) i skärpebetyg, Sigma och Tamron fick 6. Det är i centrumskärpa (mitten av bilden) som Pentax är bäst, mot kanterna faller det rejält i skärpa. Sigma 70-300 APO har jämnast skärpa, men även det faller mot kanterna (särskilt på 300 läget). Sigma 70-300 utan APO, Tamron 70-300 och Pentax FA J 75-300 har alla hög nivå av CA. Det enda upp till 300 objektiv i denna prisklass med låg CA är Sigma 70-300 APO. Pentax saknar macro, de övriga har ett extra läge som förkortar närgränsen. Sigma och Tamron når 1:2 Macro medan Pentax når 1:3,2 (och därför kallar Pentax det inte för Macro). Pentax har snabbare autofokus än sina konkurrenter.

Om vi bortser från priset så är alla dessa uppräknade objektiv tämligen svaga i optiska prestanda, särskilt på 300 läget - men det går inte att få topprestanda för dessa pengar.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.