Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax 18-55 + Teleconverter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dessutom finns det ju 50-200:at i ett paket på Cyberphoto med Dörr-UV-filter och putsduk för 1295 kr. Dessutom slipper du frakten om du anger rabattkoden "uj07" vid beställning.

EDIT: Fast du var visst ute efter ett polfilter.
 
Vi kan ju ha en lite omröstning :D

* Sigma 70-300 APO
* Tamron 70-300
* Samsung 50-200 + Mellanringar
* Pentax 75-300 + Mellanringar


Vilken? Gärna motivering! =)
 
Tyvärr har FA J 75-300 en hel del CA. Det togs fram till Pentax *ist, för 35mm film, 2003 och då hade Pentax ingen digital systemkamera så särskild hänsyn till digitala sensorer fanns inte med när det designades. Därför har det CA...

Sigmas 70-300 APO har låg CA därför att det har ett APO element (motsvarar ung det som Pentax kallar ED). Även om det specifikt inte togs fram för digitala sensorer, så är låg CA en bonuseffekt.

Sigma 70-300 utan-APO och Tamron 70-300 har extra antireflexbehandling, det är det enda "for digital" som har gjorts på dem. Optiskt så är de anpassade för 35mm film, ej digitala sensorer, precis som Pentax FA J 75-300 och därför har de också större risk för CA i vissa situationer.

Hälsar
R
 
Då hade jag satsat på 50-200 plus mellanringar eftersom det är bäst optiskt och du får bra makro med mellanringarna. Hellre bra optisk kvalitet och kortare brännvidd än sämre optisk kvalitet och längre brännvidd, det är vad jag tycker. Det går inte upp till 300 men personligen tror jag att man kommer långt på 200 mm.
 
Okej, tackar för det Paul..
Plus om det är bättre optisk kvalitet kan man beköra för att komma närmre ocksåå! :D

Röstningen förstätter..

0 röster * Sigma 70-300 APO
0 röster* Tamron 70-300
1 röst* Samsung 50-200 + Mellanringar


Vilken? Gärna motivering! =)
 
Senast ändrad:
karlstrand skrev:
Vi kan ju ha en lite omröstning :D

* Sigma 70-300 APO
* Tamron 70-300
* Samsung 50-200 + Mellanringar
* Pentax 75-300 + Mellanringar


Vilken? Gärna motivering! =)

Sigma 70-300 APO eller Samsung 50-200 + mellanringar. Övriga alternativ går bort pga hög CA.

Varför Sigma APO - du får 300 och macromöjlighet utan mellanringar.
Varför Samsung 50-200 + mellanringar - för du vill ju ändå köpa mellanringar i framtiden, och lösningen med Samsung är billigare.

:)

Hälsar
R
 
Tar Ronalds röst som Samsung.. :)
Men är ni säkra på att Samsungen har bättre skärpa än Sigman o Tamron?



Röstningen förstätter..

0 röster * Sigma 70-300 APO
0 röster * Tamron 70-300
2 röster * Samsung 50-200 + Mellanringar


Vilken? Gärna motivering! =)
 
Senast ändrad:
Lägger också min röst på Samsung + mellanringar eftersom jag tror/gissar att den är lite bättre optiskt.

För övrigt tycker jag att de priser på begagnade 50/1,7:a som nämnts i tråden är lite väl saftiga, det borde kunna gå att hitta en till långt bättre pris om du inte behöver den meddetsamma utan kan vänta in ett bättre erbjudande.
 
Ah så du har redan ett objektiv med macro... :)
Använd det du har och utforska macro, så att du i det får en känsla av vad du behöver och önskar gällande macro. Visst kan du ha mellanringar till det också...

Absolut.

Gällande Sigma APO och Samsung 50-200 med mellanringar så tycker jag det är oavgjort mellan dem. Skärpan - Samsung har högre centrumskärpa, men faller en del mot kanterna. Sigman har en jämnare skärpa över hela bildområdet. Den absoluta skärpan i centrum är något svagare, men totalskärpan - hela bilden - är bättre. Största nackdelen med Pentax/Samsung 50-200 är just kantskärpan, men så har objektivet ett rätt lågt pris också. :)
(det är samma problem med Pentax FA J 75-300 och F/FA 100-300 f/3.5-4.5 också). Jag tror det är den höga centrumskärpan på FA J som gjorde att det fick ett högre skärpebetyg än Sigma (APO ja!) och Tamron 70-300 när Kamera och Bild testade objektiven. Sett till hela bilden så har Sigma APO högre skärpa.

Hälsar
R
 
Så Sigma 70-300 APO + Pentax M 50 1.7?

Eller är det fortfarande någon som tycker jag ska köpa Samsung 50-200 + Pentax M 50 1.7 + Mellanringar
 
Mellanringar är ett måste för att få "äkta" macro på Sigma 70-300 APO, för den går inte ner till 1:1 annars. Så du behöver köpa mellanringar i vilket fall som helst... Det är helt enkelt en fråga får din plånbok.

Hälsar
R
 
Om du anser 100mm extra är bättre så är det ju bättre. Fast Samsung har, som jag redan påpekat, snabbare autofokus och så har den ju QuickShift, vilket jag tycker är bättre. Om Pentax/Samsung 50-200 fanns som 300 så skulle det vara det bästa valet, men nu finns det inte som det. Pentax 55-300, som antagligen även kommer som Samsung, kommer inte ut på marknaden föränn i December.

Hälsar
R
 
Cyberphoto säger att Sigma 70-300 APO är bättre än Tamron iallfall.

Så nu är det emellan:

* Sigma 70-300 APO
* Samsung 50-200 + mellanringar




-------------
Mvh
V
 
karlstrand skrev:
Vilket pris kommer den troligtvis hamna på?

Det är ingen som vet det än.
Det ryktas om att det blir ett riktigt bra objektiv optiskt, och dessutom med SDM, så det är en klass högre än 50-200:an. En ren gissning är närmare 4 000 spänn. Det kommer även en matchande 17-70 och det sägs att den i praktiken kommer att ersätta dagens 16-45:a, till något högre pris.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.