Annons

Pentax 18-55 + Teleconverter?

Produkter
(logga in för att koppla)
karlstrand skrev:
Men vilket filter ska jag köpa då? Räcker det med ett +4?
Om man köper ett paket, kan man sätta flera stycken på varandra?
Det kan man om man är absolut tvungen, men det bör helst undvikas. Överhuvudtaget är billiga försättslinser inte lämpliga när du ska ner på så här pass stora avbildningsskalor, +4 till 200 mm brännvidd kräver i praktiken att det är en s k akromatisk försättslins (som t ex Canons 250D) om det ska kunna bli ett hyggligt resultat. En sådan består av två sammansatta linser av olika matchande glassorter och ger därför mycket mindre färgfel, de billiga består bara av en enda enkel lins och ger praktfulla färgfenomen om de är så här starka i förhållande till objektivets brännvidd.

karlstrand skrev:
Om ni hade cirka 5000 kr och ville ha ett tele och ett makro-objektiv och passar K100D.

Skulle ni valt Samsung 50-200 och Tamron 90 då?
Har du en budget på 5000 kr och är seriöst intresserad av makrofoto tycker jag dock att du i första hand ska titta på riktiga makroobjektiv istället för olika ”nödlösningar”. Tamrons 90:a har ett mycket gott rykte och 50-200-gluggen verkar mycket prisvärd så det känns som ett bra val. Ett annat alternativ kan vara att du helt enkelt tills vidare nöjer dig med enbart ett makrotele (då räcker pengarna t o m till Pentax eget makro-100).

I slutänden beror beslutet naturligtvis på hur högt du prioriterar zoommöjligheten och långa brännvidder, hur otålig du är o s v. Tänk dock på att moderna makroobjektiv är mycket bra även på långa avstånd så du får ett superskarpt halvlångt tele på 90/100 mm som med all säkerhet utklassar zoomen på de brännvidderna (och i praktiken därmed också tål lite delförstoring). Det finns därför en risk att 50-200 helt enkelt blir liggande och/eller bara används som 200-tele.

Ytterligare en möjlighet är ett makrotele i 90/100-klassen som du nu eller senare kompletterar med en telekonverter. Eftersom makrotelen är så skarpa så ”tål” de skärpeförlusterna som telekonvertern oundvikligen ger på ett helt annat sätt än vanliga konsumentzoomar. Det är inget jättebra alternativ om du OFTA behöver långa telen, men om du bara behöver det någon gång ibland kan det ändå vara värt att tänka på. Dessutom kommer du ner till skala 1,5:1 med en 1,5X-konverter, 2:1 med 2X o s v, vilket ju också kan komma till viss nytta :)



Angående mattskivebyte så sitter autofokusen i kamerans botten och är därför opåverkad av vilken mattskiva som används. Dessvärre är inte ljusmätningen lika lämpligt placerad :-(
 
Funderar på att köpa Sigma 70-300 eller Tamron 70-300.
Till någon utav dem kommer jag att köpa
Polaritionsfilter, UV-filter och en Stepring (Pol-filtret till min 18-55 och Tamron/Sigmat).

- Tamron + "Tillberhören" + frakt = 2623 SEK
- Sigma + "Tillbehören" + frakt = 3084 SEK



Senare, troligen i jul, kommer jag köpa Pentax SMC-M 50mm f/1.7 (beg.) och en/flera mellanringar. Och en stepring, så jag kan änvända Pol-filtret på den.
Mellanring-en/-arna kommer jag kunna använda på alla tre objektiv.
Men främst på Tamron/Sigma och Pentax fasta 50mm.

* Pentax SMC-M 50mm f/1.7 kommer jag kunna använda till landskap, poträtt, "kvällsobjektiv", makro (med mellanring) och mycket mer.

* Tamron/Sigma kommer jag kunna änvända till makro, makro med mellanring för att komma ännu närmre, fåglar, djur och annat som man behöver zooma in på.

* Pentax 18-55 kommer jag kunna använda till landskap och andra områden där det är te.x. trångt.


Detta är, enligt mig, den billigaste bästa lösningen på allt jag behöver.
Tillräckligt bra för mig!!!

Mvh
V
 
Senast ändrad:
karlstrand skrev:
Har reden tittat där..

Jag undrar vad som är bäst utav de altenativen på den sidan?

Jag förespråkar mellanringar.
Nackdelen med mellanringar är ljusförlusten, å andra sidan så är stativ och helst i kombination med trådutlösare alltid att rekommendera vid makrofotografering (inte minst för att man behöver ha tid på sig att ställa skärpan, eftersom den behövs göras nogrannare än vid annan fotografering pga det extremt korta skärpedjupet, det är enklare att göra detta när kameran är fast och man kan i lugn och ro justera skärpan).

Försättslinser är något billigare än mellanringar, men de försämrar den optiska prestandan på objektivet. Fördelen är att det inte sker någon ljusförlust.

Ett intressant alternativ är Pentax Heliocod ring, det är en "zoom mellanring", alltså en mellanring med variabel längd. Det är väldigt praktiskt och man slipper hålla på och fibbla med att sätta ihop och ta av flera stycken.

För enkelhetens skull så kan det vara lämpligt med mellanringar som stödjer Pentax KA fattning, alltså med bibehållet A läge på objektivet. Heliocod ringen gör inte det, men Senz ringarna som Photax har gör det. De kostar 745:- för en sats, vilket är enormt prisvärt. Går att använda med vilka objektiv som helst, inklusive DA 18-55 kitzoomen.

Till Senz mellanringssats blir Pentax FA J 75-300 ett bra alternativ, skärpan är högre än för Tamron. Du får visserligen inget macro-läge i FA J:n, men med mellanringar så får du macro!

Tyvärr har både Pentax FA J och Tamron 70-300 problem med CA... om du kan tänka dig gå ner i tele, så är Samsung 50-200 det givna valet, för det har en optisk konstruktion som minimerar CA - lila överstrålning kring mörka kanter mot ljus bakgrund. Jag använder inte mitt gamla F 100-300 f/4.5-5.6 just på grund av CA problemet, och både Tamron och Pentax FA J ligger på den nivån.

Hälsar
R
 
Så du menar att Samsung 50-200 + mellanring blir bättre än både Sigma 70-300 och Tamron.

* Lika bra macro/bättre?
* Bättre skärpa över hela omfånget?
* Ingen/Nästan CA?

Allt blir bättre? Eller?

Ljuskänsligheten förasämras ju.. ?


Mvh
V
 
Tamron och Sigma 70-300 med Macro-möjlighet, är inga riktiga macroobjektiv. De har ett särskilt macro-läge där linselementen flyttas fram för att förkorta nägränsen, men optiken är inte anpassad för att ge optimal prestanda vid kortast närgräns (det är dyrt att åstadkomma, det är därför som riktiga macro objektiv är så dyra). Så ett Tamron eller Sigma 70-300 med macro, är som ett objektiv utan macro med en kort mellanring - sett till optisk prestanda (skärpa). Ja man får en ljusförlust med mellanring, men mellanringar kan å andra sidan användas på alla objektiv. Ljusförlusten innebär att slutartiderna blir längre, vilket gör att stativ rekommenderas. Men stativ rekommenderas alltid för macro eftersom det underlättar skärpeinställningen som måste vara extremt noggrann eftersom skärpedjupet är så extremt kort. För mig tar det normalt ett par minuter att fokusera vid macro, särkilt när man tar blommor och toppen av ståndarna ska vara skarpa men resten lite oskarpt runtomkring. Det kan vara svårt att få till ibland, minsta vridning av skärperingen flyttar ståndarna ur fokus. Riktiga macro objektiv har på grund av detta längre rörelse på fokusringen, så att man kan finjustera på ett bättre sätt. Det går inte med icke-macron, för de har en högre utväxling på ringen. Då tar det längre tid att få till skärpan exakt, eftersom marginalerna blir så små. Minsta knyck ger en stor skärpeförändring. Att göra detta på fri hand är helt orimligt... tycker jag.
Och eftersom man då ändå har stativ, så gör den något längre slutartiden inget alls.

CA ser jag som ett allvarligt problem.
Särskilt med mörka kanter mot ljus bakgrund, exempelvis skyltar. (jag fotade en skylt över en bro i starkt solljus och skyltens svarta ram mot den ljusgrå betongytan bak blev helt lila, med mitt gamla F 100-300 f/4.5-5.6).

Pentax/Samsung 50-200 har CA, men inte lika mycket som Sigma eller Tamron 70-300, eller för den delen Pentax eget FA J 75-300.

Vill man ha ett Sigma med lågt CA, så är det Sigma 70-300 APO som man ska titta på, det kostar dock 1 000 spänn mer än versionen utan APO. För lägre CA tycker jag det är värt det.

Hälsar
R
 
Så vilken tycker du jag ska köpa?

* Samsung 50-200 + Senz Mellanringspaket + Polaritionsfilter + frakt = 2436 SEK

Fördelar & Nackdelar
+ Samma filtergänga som 18-55
+ EJ roterande filtergänga
+ Mellanringar till alla objektiv
+ Billigast
- Sämre ljuskänslighet vid användning av mellanringar
- Inte lika lång brännvidd



* Sigma 70-300 APO + Polaritionsfilter + UV-filter + Stepring + frakt = 3084 SEK

Fördelar & Nackdelar
+ Allt-i-ett
+ Längre brännvidd
- Dyrast
- Roterande filtergänga


_______________________________________________

Men vilken har bäst skärpa nu då?
Kommer man verkligen lika nära med Samsungen + mellanring som Sigma 70-300?


PS. Har inget stativ.

Mvh
V
 
På Photax sida med närbildstillbehör så står förstoringsgraden för olika mellanringar, där finns även information om ljusförlusten. Kolla i tabellen! Använder du alla mellanringar ihop så kan du räkna med ungefär 2 - 2 1/2 EV stegs ljusförlust, om du använder de kortaste mellanringarna kan du räkna med ingen upp till 1/2 EV stegs ljusförlust, om du använder största enskilda mellanringen så blir ljusförlusten 1 - 1 1/2 EV steg.

Ett EV steg är samma som ett helt bländarsteg eller fullt slutartidssteg.

En hel slutartiddskala (i EV steg) är...

30 - 60 - 125 - 250 - 500 - 1000 - 2000 - 4000.

Skillnaderna mellan dessa är ett EV steg.
Värdena emellan (45. 90, 180 etc, är halva steg, sedan så finns det 1/3 dels steg också).

Så, om du utan mellanring får en exponering på 1/250 tid, så kan det krypa ner mot 1/60 med alla ringar på, eller vara någonstans däremellan beroende på kombinationen av ringar.

Den Pentax K50 som jag har (50mm mellanring) ger ungefär 2 EV stegs ljusförlust. Den här bilden är tagen med den och 135mm brännvidd: http://www.flickr.com/photos/raphaelmabo/544058773/

Det är rätt nära, fast jag inte var på kortaste avstånd. Gick alltså att krypa ännu närmare...

Du kommer närmare med ett 200mm objektiv och mellanringar, än med ett 300 utan mellanring. Men om 300 är väldigt viktigt för dig så är det ju 300 du ska ha! (Och det går ju att använda med mellanringar också...).

Hälsar
R
 
Okej, så Samsung 50-200 + mellanringar ÄR BÄTTRE än både Sigmas (APO) och Tamrons 70-300? Ja eller Nej? Är du absolut säker?


Om "Ja", så ska jag köpa Samsung 50-200 + Senz mellanringar + Polaritionsfilter.
Sen till jul blir det ett beg. M 50/1.7..


Mvh
V
 
Jämfört med Sigma utan APO så har Pentax/Samsung lägre CA ja, jämfört med Sigma med APO så är CA:n ungefär på samma låga nivå.

Samsung 50-200 kostar ju ung som Sigma utan APO och mellan dem skulle jag helt klart välja Samsung. Men om 300 läget är viktigt så kan de extra pengarna för APO varianten av Sigman vara väl värt det.

Hälsar
R
 
Så Sigma APO är bättre än Samsung 50-200? JA eller Nej?

Men hur är det att ha ett fast ljsustarkt 50 + mellanringar.. Eller kommer man för nära så man skrämmer bort insekterna?
 
Senast ändrad:
karlstrand skrev:
Så Sigma APO är bättre än Samsung 50-200? JA eller Nej?

Men hur är det att ha ett fast ljsustarkt 50 + mellanringar.. Eller kommer man för nära så man skrämmer bort insekterna?

Det går inte att säga att Sigma APO är bättre eller sämre in Samsung 50-200, det beror på vilka faktorer du tar in. CA är på liknande nivå och den är rätt låg. Skärpemässigt i centrum så har Pentax/Samsung övertaget, medan Sigman har övertaget med kantskärpa. Samsung kostar mindre, men Sigman har längre brännvidd. Samsung har snabbare autofokus och QuickShift fokus mekanism, Sigman saknar detta. Sigman har en form av makro, Samsung har det inte.
Det är ju bara du som kan rangordna vad som är viktigast för dig.

Med ett 50mm och mellanringar så kommer man mycket nära ja, det är inget alternativ för flygande insekter, men om man vill fotografera ståndarna i blommor så är det bra.

Hälsar
R
 
Men det känns ju som fler äger en Sigma 70-300 APO än Pentax/Samsung 50-200..

När jag har tänkt och tänkt, så har jag alltid kännt att det lutar lite åt Sigman hela tiden..
Så det blir nog en sådan..

OM man inte börjar med att köpa en Samsung 50-200 + Polaritionsfilter och senare, till jul, önska sig ett beg. Pentax M 50 1.7 + Senz mellanringar.

Då får jag ett bra makro, men man måste gå nära..
Om man ska ta kort på "skygga" djur så sätter man på mellanringarna på Samsungen.

Men jag vet inte, det här är svårt...


Mvh
V
 
karlstrand skrev:
Men det känns ju som fler äger en Sigma 70-300 APO än Pentax/Samsung 50-200..

Ja, men det är ju inte så konstigt. Sigma 70-300 APO har funnits på marknaden sedan mitten på 90-talet (om än uppdaterat genom åren). Pentax/Samsung 50-200 är inte ens två år gammalt. :)

Hälsar
R
 
Men om du hade bestämmt objektiv till mig hade du sagt så här då? :)



______ Köps snart (när den finns i lager) ______
Cyberphoto * Samsung Schneider Kreuznach D-Xenon 50-200/4-5,6
Cyberphoto * Hoya Cirkulärt polarisationsfilter 52mm HMC

1150 + 327 + 119 (frakt) = 1596 SEK


__________ Köps i jul __________
L-Foto * Begagnat Pentax SMC-M 50/1,7 (B+)
Photax * Senz Mellanringssats (13, 21 och 31mm)
Photax * Step-Upp mellan: 49-52

790 + 745 + 59 + (~100 frakt från L-Foto?) + 95 (frakt från Photax) = ~1789 SEK

_______________________________________
TOTALT: ~3385 SEK
 
Men om du (Roland Mobo :)) hade bestämmt objektiv till mig hade du sagt så här då? :)



______ Köps snart (när den finns i lager) ______
Cyberphoto * Samsung Schneider Kreuznach D-Xenon 50-200/4-5,6
Cyberphoto * Hoya Cirkulärt polarisationsfilter 52mm HMC

1150 + 327 + 119 (frakt) = 1596 SEK


__________ Köps i jul __________
L-Foto * Begagnat Pentax SMC-M 50/1,7 (B+)
Photax * Senz Mellanringssats (13, 21 och 31mm)
Photax * Step-Upp mellan: 49-52

790 + 745 + 59 + (~100 frakt från L-Foto?) + 95 (frakt från Photax) = ~1789 SEK

_______________________________________
TOTALT: ~3385 SEK
 
Varför Hoyas polarisationsfilter? Soligor är ju samma filter, fast billigare. (Hoya, Kenko och Soligor tillverkas i samma fabrik och använder samma glas från Hoya).

Men köp Sigma 70-300 APO då eftersom du där får Macro med en gång, eftersom du ändå hade tänkt köpa mellanringar först tll jul och du får inget macro i Samsung 50-200 utan mellanringar. Sigmat kostar 2 285 kr. Varken Sigma eller Samsung finns i lager dock... Det är bättre att beställa och vänta så får du det leverat när det finns i lager, än att inte beställa och vänta. (beställer du så har du iaf ett reserverat när det kommer in i lager, beställer du inte så kan det ta slut när det levereras till de som redan har beställt...).

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.