Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax 18-55 + Teleconverter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, har bestämt mig lite mer nu.

Vilken kombination ska jag välja?

* Pentax 75-300 + Pentax SMC-M 50mm f/1.7 + Makro Teleconverter
* Samsung 50-200 + Pentax SMC-M 50mm f/1.7 + Makro Teleconverter


Okej, här är lite andra fårgor:

1) På L-Foto fanns det tre olika versioner av 50mm.
(A) 950:-/ (B+) 790:-/ (B) 690:-/ (B-) 590:-
Jag förstår att det har med kvaliten att göra.
Så vilken är mest värd att köpa?



2) Till det här objektivet vill jag ha en Makro Teleconverter.
De ända jag hittade på L-Foto var:
SIGMA PK TELE-MACROKONVERTER 2X-1:1 (A) 495:-/ (A-) 450:-
SIGMA PK-A TELE-MACROKONVERTER 2X-1:1 (A-) 550:-
SIGMA PK Macro KONVERTER 2x /i fodral/ 450:-

Vilken av dessa ska man köpa?


3) Funkar de ovanstående tele-makron på samma sätt som Vivitar Focosing Makro Tele x2?


4) Hur kommer ljuskänsligeten bli på mitt 50mm med någon utav de teleconverterna? Kommer det att funka som makroobjektiv?


5) Kommer mitt 50-200/75-300 fungera med Makro Teleconvertern?


6) Jag har ju en Pentax K100D, jag undrar om alla dessa saker kommer att passa och fungera med den?


Andra åsikter/svar får ni också skriva! =)
 
Senast ändrad:
du har inte fotoaffären där du bu bor,det är nog bäst att pröva sakerna innan,
när man läser på olika sidor,så är det svår att få en bra uppfatting hur det ligger till,många tycker si och andra så om olika convertrar och hur de funkar till olika objektiv.
dock verkar det som 1,4-1,5 kan vara bättre när det inte nu gäller så ljusstarka objektiv.
 
Okej, men vilken kombination?

* Pentax 75-300 + Pentax SMC-M 50mm f/1.7 + Makro Teleconverter
* Samsung 50-200 + Pentax SMC-M 50mm f/1.7 + Makro Teleconverter
 
De där konvertrarna ser misstänkt billiga ut. Är det inte så att de är utan focuskoppling?

En sak till: en konverter ger längre brännvidd, inte kortare närgräns. En konverter gör alltså inte ditt objektiv till ett macro. Då är det snarare en försättslins eller mellanring du ska ha. Nu är det å andra sidan så att det åtminstone på vissa konvertrar går att skruva ur linspaketet och så har manhelt plötsligt en mellannring. Så kan man göra med mina sigmor.

Men varför inte lägga pengar på det du vill ha redan från början istället för att blanda in en konverter? Kolla efter ett macro om det är ett sådant du vill ha med andra ord.
 
Har inte mycket pengar..

Så jag tänkte att jag köper en telezoom, ett billigt fast 50mm till lanskapsbilder och poträtt.
Och sen om man satte på en mellanring på den så skulle jag ha ett makro.

Då har jag allt jag behöver till en billig peng.

* 18-55 (äger redan) till landskap och lite allround.
* 50-200 till djur och annat som behöver zoomas in.
* ljusstarkt, fast 50mm till landskap, poträtt och lite allround + mycket bra skärpa + bra i mörker
* Sen det fasta 50 + mellanring = ett bra makro.

Det kostar inte så mycket men jag får allt jag behöver..

Vad tror ni?

Eller ska jag köpa en kopplingsring istället för mellanring, så kan jag koppla ihop 50-200 och 50mm'an och så blir det ett bra makro..
 
Testade att använda en gammal Sigma 2x converter som mellanring tillsammans med en 50mm. Focus hamnar på mindre än 10cm avstånd. Fotar själv inte macro, men nog låter det lite väl begränsat tycker jag.
 
Okej, uppskattar din hjälp!


Vad tycker du jag ska köpa då?

Inte mer än 3000 kr (kanske 4000 kr men då ska det riktigt vara värt det) och då vill jag ha telezoom, makro och eventuellt en fast, ljusstark 50mm.

Det ska passa till min K100D och kan säga att jag äger en 18-55 också, ifall man skulle kunna göra någon kombination tillsammans med den.

Tack P-E!
 
Tja, det är ju inte så lätt att välja objektiv åt andra. Någon av zoomarna du tittar på. Vilken beror väl på hur beroende av tele du är.

Jag har ett par 50mm. En f1,7 med AF och en Chinon f1,4 manuell. De är båda rätt svåranvända när det börjar bli dåligt med ljus. Min 28-70 f2,8 och 70-200 f2,8 focuserar bättre sålänge ljuset räcker till. När de inte fungerar längre så är det även problem med focusen på 50mm f1,7. Sen är skärpedjupet på f1,7 och f1,4 väldigt kort, vilket gör att du helt enkelt inte kan missa skärpan ett par cm. Då blir det bara tok. Så du måste sätta skärpan perfekt samtidigt som det är skitsvårt att göra det! Själv har jag skaffat focusskiva med snittbild (splitscreen) på min k10D, så jag borde väl ta och testa mina båda 50mm igen. Men hursomhelst så tycker jag inte att dessa objektiv löser problemet med lågt ljus specielt bra. De är helt enkelt för svåra att sätta skärpan med.

Överhuvudtaget rekomenderar jag inte manuella objektiv bara för att spara lite pengar. Risken är att du blir besviken. Om du absolut vill köra manuell focus, skaffa en ny mattskiva med snittbild.
 
P-E Claesson skrev:
Tja, det är ju inte så lätt att välja objektiv åt andra. Någon av zoomarna du tittar på. Vilken beror väl på hur beroende av tele du är.

Jag har ett par 50mm. En f1,7 med AF och en Chinon f1,4 manuell. De är båda rätt svåranvända när det börjar bli dåligt med ljus. Min 28-70 f2,8 och 70-200 f2,8 focuserar bättre sålänge ljuset räcker till. När de inte fungerar längre så är det även problem med focusen på 50mm f1,7. Sen är skärpedjupet på f1,7 och f1,4 väldigt kort, vilket gör att du helt enkelt inte kan missa skärpan ett par cm. Då blir det bara tok. Så du måste sätta skärpan perfekt samtidigt som det är skitsvårt att göra det! Själv har jag skaffat focusskiva med snittbild (splitscreen) på min k10D, så jag borde väl ta och testa mina båda 50mm igen. Men hursomhelst så tycker jag inte att dessa objektiv löser problemet med lågt ljus specielt bra. De är helt enkelt för svåra att sätta skärpan med.

Överhuvudtaget rekomenderar jag inte manuella objektiv bara för att spara lite pengar. Risken är att du blir besviken. Om du absolut vill köra manuell focus, skaffa en ny mattskiva med snittbild.

Snittbild till K10!
Det har jag hört om men det är inte Pentax orginal väl? Hur fungerar autofokus med en sådan skiva och blev det någon skillnad vid ljusmätninf men gamla manuella linser (inte A-linser)??

Uffe
 
Men vilka objektiv ska jag köpa då?

Kanske ett fast mannuellt 50mm objektiv inte behövs ändå.. har ju 18-55. Kan iaf börja med den.

Så en tele och makro. Helst under 3000 kr
Men MAX 4000 kr.


TACK!
 
Hehhe, det är en modifierad K1000 skiva. Tyvärr har jag inga "normala" K-objektiv att testa med, bara en gammal 500mm. Men den har ingen nerbländningsfunktion, så jag vet inte riktigt hur bra testexempel den är. Men jag tycker nog att det har en tendens att bli överexponerat på just den gluggen. I övrigt verkar allt fungera som vanligt. Just när det börjar skymma och AF:en lägger av så är snittbilden kanon även med de moderna objektiven, så länge jag själv ser nått i sökaren så kan jag nu ställa focus perfekt.
 
Men vilket objektiv ska jag köpa nu då?

Vill ju ha ett tele och ett makro objektiv.


Helst 3000 kr
Max 4000 kr



PS. Var köper man snittbild till en K100D?
 
Okej, men om vi ska gå tillbaka till objektiv =)

Vilket/Vilka objektiv ska jag köpa om jag vill ha tele och makro?

Helst under 3000 kronor men 4000 kronor är maxpriset!




Tack!

Mvh
V
 
Har själv pentax 18-55 & 55-200+d100k
och saken är väl den att det är för lite slantar för att det ska bli ett köp där man inte måste kompromissa,
Funderade själv på Sigma AF 70-300/4-5.6 APO,
men känns som man slänger pengarna i sjön,
då det inte är 1;1 macro eller ljusstark.

lägger undan slantarna en stund och sparar, väntar på Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro,
få se vad den hamnar på,,,någon som kan sia om priset kanske?
 
Ja, tror det blir något av dessa till att börja med..
Vilken utav 50-200 och 75-300 är bäst? Vilken ska man satsa på?

* Samsung 50-200 = 1150 SEK
* Pentax 75-300 = 1364 SEK


Mvh
V
 
Japp.. blir en Samsung 50-200!


Sen så undrar jag om någon har ett bra makro förslag? Så billig som möjligt men ska ändå vara bra!
 
Vill köpa den i Sverige.

Något mer tips på ett billigt altenativ till makro?

Vad tror ni Samsung Schneider Kreuznach D-Xenon 100/2,8 kommer att kosta?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.