ANNONS
Annons

PEF eller DNG

Produkter
(logga in för att koppla)

kaje

Medlem
Jag har en K10d och har sökt svar på följande fråga utan att hitta svaret..
Är PEF eller DNG att föredraga vid fotografering? Det går ju att välja vilket som. DNG-filerna blir ungefär dubbelt så stora som PEF-filerna. Är de senare komprimerade på något sätt? Innehåller DNG-filerna mer info? Om man fotograferar i PEF och sedan konverterar med ADOBE DNG Converter till DNG så blir i stället DNG-filen lite mindre än den ursprungliga PEF-filen!
Hoppas någon kan reda ut detta!

kaje skrev:
Jag har en K10d och har sökt svar på följande fråga utan att hitta svaret..
Är PEF eller DNG att föredraga vid fotografering? Det går ju att välja vilket som. DNG-filerna blir ungefär dubbelt så stora som PEF-filerna. Är de senare komprimerade på något sätt? Innehåller DNG-filerna mer info? Om man fotograferar i PEF och sedan konverterar med ADOBE DNG Converter till DNG så blir i stället DNG-filen lite mindre än den ursprungliga PEF-filen!
Hoppas någon kan reda ut detta!

Dng är kommer att bli mer framtidkompitabelt om det slår igenom.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är DNG en standard som kan tolkas lite olika. Därför fungerade inte K10D:s DNG filer direkt t ex i Camera RAW, utan behövde en uppdatering.

Personligen hade jag valt PEF on jag hade bytt till K10D idag (har K100D).

Både DNG och PEF så som de sparas i kameran kan läsas direkt av Camera RAW, senaste versionen.
Men frågan kvarstår? Är det någon nackdel eller fördel med det ena eller andra formatet??

RAW- filen från K10D är komprimerad, ungefär som man kan pressa ut luften ur en madrass.
Förväxla inte det med Jpeg för den är reducerad oxå, som en bil utan rutor, motorhuv, baklucka osv. men fortfarande en bil men inte lika snygg, men den ÄR lättare. Och en Jpeg fil kan vara riktigt liten.

Senast ändrad:
Hur man än vänder sig så har man en viss kroppsdel bak.

PEF/DNG, DNG är ett allvarligt försök från Adobe att skapa en standard, men det är långt kvar. Jämför med hur lång tid det har tagit för pdf-formatet att bli en defacto-standard. Finner Adobe att det inte är någon bra affär som kommer formatet att försvinna, jmf med SVG som Adobe nyligen meddelade att de inte kommer att fortsätta utveckla efter 2008.

Skulle Pentax skulle försvinna kommer stödet för PEF att försvinna så småningom.

Vad som skulle behövas är en ISO-standard, då vore det framtidssäkert. Men att få ett format för digitala bilder som ISO-standard är nog inte lätt.

De flesta tror att HTML och XML är standarder men endast "storebror" SGML är en ISO-standard. HTML och XML är defacto-standarder.

Men eftersom jag är en optimist, så kör jag PEF, för då får jag in mest på minneskorten.

När det gäller filstorleken DNG/PEF så är PEF-komprimerad i K10D och DNG okomprimerad. När man konvertertar till DNG kan man välja att komprimera/inte komprimera eller till och med bädda in den ursprungliga RAW-filen i DNG filen, då blir det stora filer.

PEF är lite lurig när det gäller komprimering för den använder olika komprimeringsmetoder beroende på innehållet i filen, det finns PEF som inte går att öppna i ACR/Lightroom/CaptureOne.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar