Annons

Adobe Digital Negative Converter förstörande komprimering

Produkter
(logga in för att koppla)

JanKw

Aktiv medlem
I Adobe Digital Negative Converter kan man välja "förstörande komprimering". Det låter förskräckligt, men skulle Adobe i så fall rekommendera det?
Jag provade att konvertera 34 st stora DNG-råfiler med förstörande komprimering. Jag behöll pixeltalen 6000x4000. De "förstörda" filerna blev dramatiskt mycket mindre, typ 5-15 MB i stället för originalens 43 MB.
Sedan öppnade jag dem sida vid sida i Lightroom och gjorde exakt likadana justeringar.
Jag exporterade som tiff (43 MB), psd (43 MB) och bästa jpg (21 resp 25 MB, här blev den förstörda lite mindre).
Jag brukar själv bara använda jpg i olika kvalitet vid export, och går alltid tillbaka till originalen i Lightroom vid olika processer.
Därefter öppnade jag dem i Photoshop och jämförde noga. Inte fasen kunde jag se någon skillnad på de förstörda och de andra.
Har någon andra erfarenheter? Innan jag testar hundra bilder vill jag kasta ut frågan i forumet.

Använder det till mina TL bilder och bilder där jag inte redigerar så hårt. Men inte till de bilder som behöver det lilla extra.

Förstörande komprimering innbär att det kastas bort delar i bilden vid komprimeringen för att minska filstorleken, ungefär som med en jpeg. Det innebär inte att bilden blir förstörd utseendemässigt. Men om du går in och analyserar varje bildelement, så finns inte alla delar kvar som fanns i originalet. Tex kan man i stora sammanhängande delar ta bort bildelement utan att ögat uppfattar att det gjorts.

Förstörande komprimering innbär att det kastas bort delar i bilden vid komprimeringen för att minska filstorleken, ungefär som med en jpeg. Det innebär inte att bilden blir förstörd utseendemässigt. Men om du går in och analyserar varje bildelement, så finns inte alla delar kvar som fanns i originalet. Tex kan man i stora sammanhängande delar ta bort bildelement utan att ögat uppfattar att det gjorts.

Jag förstår. Men innebär det att man kan betrakta detta som en "ny råfil", med samma kvalitet när det gäller fortsatt bildbehandlning. Eftersom jag alltid arbetar utifrån Lightroom påverkar jag aldrig originalfilen så att den blir "sämre".

Kompressionen är baserad på JPG algoritmen som jag förstår det, men är smartare. Du bibehåller flexibiliteten hur man jobbar med vanliga RAW-filer, så alla kontroller och justeringar kommer kännas igen direkt i motsatt frpn ifall du jobbar med annat filformat.

/Stefan

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto