Annons

PC - vs iMac

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Ska nu köpa ny dator och har starka funderingar på att köpa en iMac 27 tum 3,1 GHz. Jag har alltid haft PC, mina frågor är nu:
Är det någon stor förändring eller lär man sig snabbt?
Någon som gått från PC till Mac och vill dela med sig av erfarenheter, någon som ångrat sig?
Något särskilt att tänka på vid köpet?
Om jag lägger till något, ska det då vara processor styrka eller intern minne? (Jag kör photoshop)

Tacksam för all input
/Fredrik
 
Hej

Ska nu köpa ny dator och har starka funderingar på att köpa en iMac 27 tum 3,1 GHz. Jag har alltid haft PC, mina frågor är nu:
Är det någon stor förändring eller lär man sig snabbt?
Någon som gått från PC till Mac och vill dela med sig av erfarenheter, någon som ångrat sig?
Något särskilt att tänka på vid köpet?
Om jag lägger till något, ska det då vara processor styrka eller intern minne? (Jag kör photoshop)

Tacksam för all input
/Fredrik

Köp största prollen du har råd med (den går inte att byta) Minne kostar massor hos Apple, köp det någon hos någon annan (typ Dustin).

Allt utöver det kommer det säkert krigas friskt om i tråden. :)
 
Gjorde samma sak för ngt år sedan - bytte till iMac efter att i alla år kört PC. De första dagarna var jag lite vilsen i den nya miljön men det släppte snabbt och nu skulle jag aldrig tänka mig att gå tillbaka. Har under dessa 2 år aldrig haft något problem med vare sig iMacen eller den bärbara, de bara går och går.

Edit: Köp minnet i efterhand, det blir mkt billigare och är enkelt att fixa själv.
 
Är det någon stor förändring eller lär man sig snabbt?
Någon som gått från PC till Mac och vill dela med sig av erfarenheter, någon som ångrat sig?

1. Ja, det är en stor förändring av arbetssätt, MEN man lär sig ganska snabbt hur det funkar på Mac. Jag tänker då framför allt på grundläggande saker som hur musen fungerar, avsaknaden av "backspace"-tangent, snabbkommando som skiljer, man matar ut CD-skivor genom att dra dem till papperskorgen (detta raderar inte filerna utan matar ut Cd:n!), struktur på filer. Den mus som följer med iMac saknar knappar vid en första titt, men översidan är touch, så det går att klicka ändå ;)

2. Du måste byta ut ditt Photoshop till en version som kan köra på Mac som operativsystem. Adobe har haft kostnadsfritt utbyte om man lämnar in den version man har idag (osäker på om det fortfarande är kostnadsfritt).

3. Det går även att installera Windows7 på iMac och köra båda systemen med Bootcamp. Är dock lite strul med nedladdningar av drivrutiner för iMac bildskärmen som saknas i Windows7. Vi missade att kolla Apples hemsida noggrant och fick helsvart skärm när vi startade i Windowsläge ... gissa om vi blev oroliga att vi dödat den helt nya iMac:en ;)
 
Visst är det skillnad på operativsystemen. Men tycker att Windows 7 är riktigt bra och även OSX, så då var det sagt.

Men huvudsaken som du borde besluta om är ifall du tycker om den väldigt glansiga skärmen.

Om du väljer PC så har du andra val möjligheter angående skärm. Tycker denna Dell 27" skärm verkar bra, den som är överst. Tänkte köpa en sådan i veckan.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s80363110

Kör mestadels bootcamp (Windows 7) på min Imac 27" 2010 men alltid trevligt att ha tillgång till OSX, dock har jag köpt en ny PC för att rendera på, så nu är det lite annan kraft.

Ja Imac är en mkt fin dator hur som helst, ångrar absolut inte att jag köpte en känns som ngt som man kommer ha i tio år. Men jämför en glansig skärm mot en matt. För det är ju säkert 8000 kr på en imac som går till skärmen.

Hälsningar.

www.allemyr.com
 
3. Det går även att installera Windows7 på iMac och köra båda systemen med Bootcamp. Är dock lite strul med nedladdningar av drivrutiner för iMac bildskärmen som saknas i Windows7. Vi missade att kolla Apples hemsida noggrant och fick helsvart skärm när vi startade i Windowsläge ... gissa om vi blev oroliga att vi dödat den helt nya iMac:en ;)

Ohh låter inte jätte skönt. Har själv inte haft några problem med bootcamp, och tycker uppdateringarna funkar riktigt bra, den DVD'n som följer med tycker jag ställer in datorn mkt bra i windows 7.
 
Snurrade in på apples hemsida och såg att det var en i5a i 3,1ghz (vilken står inte av en konstig anledning) Jag skulle slänga in en i7a istället annars har du köpt en dyr speldator. Missuppfatta inte, i5an är fantastisk till photoshop också men men du får fler och snabbare trådar i i7 något som renderingsprogram av alla slag älskar.

Som sagt bör du lägga på minst 8gb ram, kan vara min anti-apple sida som läger sig i men jag tycker det är fel av dem att ta ut 2000kr för 350kr-minnen ( http://www.inet.se/produkt/5305609/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1333mhz-xms3 )
 
3. Det går även att installera Windows7 på iMac och köra båda systemen med Bootcamp. Är dock lite strul med nedladdningar av drivrutiner för iMac bildskärmen som saknas i Windows7. Vi missade att kolla Apples hemsida noggrant och fick helsvart skärm när vi startade i Windowsläge ... gissa om vi blev oroliga att vi dödat den helt nya iMac:en ;)

Jag tycker att det är mer praktiskt att köra Windows i en virtuell maskin (VirtualBox, VMware, Parallells) under OS X. Då kan jag köra båda samtidigt, och t.o.m. ha Windows-fönster på Mac-skrivbordet.
 
Ja, köp för tusan inte minne av Apple! Det finns lika bra och mycket billigare på annat håll.

Något annat lustigt är att de vill ha 6000kr för att sätta i 4x4gb minnen när 2x4gb kostar 2000kr extra .

Det är billigare att köpa 4x8gb då kan man till och med få snabbare (apple trycker i några av de långsammaste på marknaden dvs 1333mhz)
 
avsaknaden av "backspace"-tangent

Knappen märkt "delete" på en Mac fungerar som backspace i Windows.

Nej, backspace - dvs den vanliga "suddaknappen" är exakt samma knapp på alla(typ) tangentbord oavsett platform. Apple's trådlösa- och laptoptangentbord har ingen dedikerad "Delete"-knapp (dock har sladdtangentborden det).

Dock är det bara att hålla in "fn" och trycka på backspace på Apple's trådlösa- eller laptoptangentbord för att få delete-funktionen.

Så. Då var det uträtt. :D
 
Nej, backspace - dvs den vanliga "suddaknappen" är exakt samma knapp på alla(typ) tangentbord oavsett platform. Apple's trådlösa- och laptoptangentbord har ingen dedikerad "Delete"-knapp (dock har sladdtangentborden det).

Dock är det bara att hålla in "fn" och trycka på backspace på Apple's trådlösa- eller laptoptangentbord för att få delete-funktionen.

Så. Då var det uträtt. :D

va, har den ingen dedikerad delete-knapp? Vad är det för knapp som delar plats med delete, en av de knapparna man använder mest vill jag hävda.

(Ni får ursäkta att jag går off-topic, men har funderat på dessa tangentbord till min htpc. )
 
va, har den ingen dedikerad delete-knapp? Vad är det för knapp som delar plats med delete, en av de knapparna man använder mest vill jag hävda.

(Ni får ursäkta att jag går off-topic, men har funderat på dessa tangentbord till min htpc. )

som sagt, fn+backspace = delete. Ganska logiskt att 'ta bort' knapparna delar :)
 
som sagt, fn+backspace = delete. Ganska logiskt att 'ta bort' knapparna delar :)

Oj, kanske borde läsa allt innan jag postar, men tack. Dock tycker jag att lösningen som finns på de flesta pc-laptops funkar bra, med delete på samma höjd som alla f-knappar. Dock kan jag inte säga vad jag tycker är bäst då jag aldrig provat apples lösning :)
 
På min Macbook Pro står det "delete" på tangenten näst högst upp längst till höger (nedanför eject-knappen).

Gör det? Hmm, då har de ändrat sen jag köpte min mbp för 2 år sen, jag har bara backspace-pilen som symbol på den knappen, både på laptopen och usb-tangentbordet...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.