ANNONS
Annons

PC-synk på EOS 1N

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Körde mitt första försök till studiofotografering igår och använde mig av EOS 1N's PC-kontakt... Kan någon vänlig själ förklara varför kameran "bara" synkar på 1/125 när den klarar synka på 1/250 i dojjan...

Visst ska kameran klara en 1/250-del. Körde du i M-läge? I andra lägen gör kameran lite som den vill.

När man kör gamla studioblixtar är det bra att ha lite längre tid för att de kan ha en lång brinntid som är längre än 1/250-del.

Japp.. vi mätte med lös mätare och sen körde jag på M efter de värden som gavs... Så kanske bilderna blev bra ändå... Vi får väl se.. Står i manualen att synk-tid med PCn är 1/125... Man får väl släcka en av blixtarna om man vill ha kortare skärpedjup då :)

X

Finns det inget X läge som på EOS5an där du har blixtsynken då...?
För där kan du ställa 1/60+1/90+1/125
vet inte om ettan är likadan men en idé iallafall

mvh Marcus

Hmm om jag inte minns helt fel så är X-inställningen på femman satt till 1/200..eller så var det ett CF-val...

Nej ettan har ingen X.. men den synkar som sagt 1/250 i skon, men enligt manualen så synkar den bara på 1/125 när man använder PC-uttaget....

Men som sagt.. ska kolla bilderna...när jag soppat..

Japp Lars-Erik.. Nu har jag översatt och visst synkar den med 1/250.. fast det står någonting om 1/125 och studioblixtar i det översta stycket på sid 80 va?

Japp..Jan.. läste den tråden innan.. blev inte mycket klokare.. Men det var SBS...

Törs inte svara på synktiderna innan jag kommit hem och tittat konkret.

Däremot Jesper.
Kör du med studioblixtar och har ledljus på dom. Släck då ner allt annat ljus som ändå bara riskerar att ge oönskade skuggor/ströljus/färgstick. Då behöver du heller inte bekymra dig så mycket över om du kan köra på 1/250 eller 1/125. Då är det helt och hållet blixtarnas styrka (och brinntid) som avgör.
Det som avgör ditt skärpedjup/bländare är styrkan på blixtarna inte synktiden.
Visst! Ska du vara extremt petig så har synktiden en liten påverkan, men den är nog ganska försumbar.
Gäller givetvis också på vad det är du plåtar. Men för "normala" porträtt/studiobilder så...

Ser fram emot att se resultatet. :)
Lycka till

Jeppe skrev:
Japp Lars-Erik.. Nu har jag översatt och visst synkar den med 1/250.. fast det står någonting om 1/125 och studioblixtar i det översta stycket på sid 80 va?

Japp..Jan.. läste den tråden innan.. blev inte mycket klokare.. Men det var SBS...
Ja minsann, det har säkerligen att göra med studioblixtarnas längre brinntider, inte med kameran (den vet ju inte vad som sitter i andra änden på sladden).

Lite studioblixtkuriosa: jag har en gång (bara en gång) fått en blank rulle med min EOS-3. Jag hade ställt in kameran att synka på andra ridån och mina gamla Pro-blixtar hängde inte med.

Tack så mycket för alla svar. Skönt att få det utrett.. Då ska jag kolla upp hur det är med klubbens blixtar och ja ledljus har dom..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar