Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
PC-synk på EOS 1N
- Trådstartare Jeppe
- Start datum
Visst ska kameran klara en 1/250-del. Körde du i M-läge? I andra lägen gör kameran lite som den vill.
När man kör gamla studioblixtar är det bra att ha lite längre tid för att de kan ha en lång brinntid som är längre än 1/250-del.
När man kör gamla studioblixtar är det bra att ha lite längre tid för att de kan ha en lång brinntid som är längre än 1/250-del.
Orelle EFS
Aktiv medlem
X
Finns det inget X läge som på EOS5an där du har blixtsynken då...?
För där kan du ställa 1/60+1/90+1/125
vet inte om ettan är likadan men en idé iallafall
mvh Marcus
Finns det inget X läge som på EOS5an där du har blixtsynken då...?
För där kan du ställa 1/60+1/90+1/125
vet inte om ettan är likadan men en idé iallafall
mvh Marcus
Jeppe
Aktiv medlem
Hmm om jag inte minns helt fel så är X-inställningen på femman satt till 1/200..eller så var det ett CF-val...
Nej ettan har ingen X.. men den synkar som sagt 1/250 i skon, men enligt manualen så synkar den bara på 1/125 när man använder PC-uttaget....
Men som sagt.. ska kolla bilderna...när jag soppat..
Nej ettan har ingen X.. men den synkar som sagt 1/250 i skon, men enligt manualen så synkar den bara på 1/125 när man använder PC-uttaget....
Men som sagt.. ska kolla bilderna...när jag soppat..
steinick
Aktiv medlem
Märkligt, i min manual står det 1/250 s (på s 80 och s 109)!Jeppe skrev:
Står i manualen att synk-tid med PCn är 1/125
Jeppe
Aktiv medlem
steinick skrev:
Märkligt, i min manual står det 1/250 s (på s 80 och s 109)!
Jag har Tysk manual och min tyska är lite rostig.. ska översätta det..
janm
Aktiv medlem
Det handlar om att vissa stora studioblixtar laddar ur sig väldigt långsamt. Se amerikaner tjafsa om samma sak här: http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=000oCi
På slutet framgår det t.ex att nåt Profoto-aggreagat har en urladdningstid på 1/160...
På slutet framgår det t.ex att nåt Profoto-aggreagat har en urladdningstid på 1/160...
jardis
Aktiv medlem
Törs inte svara på synktiderna innan jag kommit hem och tittat konkret.
Däremot Jesper.
Kör du med studioblixtar och har ledljus på dom. Släck då ner allt annat ljus som ändå bara riskerar att ge oönskade skuggor/ströljus/färgstick. Då behöver du heller inte bekymra dig så mycket över om du kan köra på 1/250 eller 1/125. Då är det helt och hållet blixtarnas styrka (och brinntid) som avgör.
Det som avgör ditt skärpedjup/bländare är styrkan på blixtarna inte synktiden.
Visst! Ska du vara extremt petig så har synktiden en liten påverkan, men den är nog ganska försumbar.
Gäller givetvis också på vad det är du plåtar. Men för "normala" porträtt/studiobilder så...
Ser fram emot att se resultatet.
Lycka till
Däremot Jesper.
Kör du med studioblixtar och har ledljus på dom. Släck då ner allt annat ljus som ändå bara riskerar att ge oönskade skuggor/ströljus/färgstick. Då behöver du heller inte bekymra dig så mycket över om du kan köra på 1/250 eller 1/125. Då är det helt och hållet blixtarnas styrka (och brinntid) som avgör.
Det som avgör ditt skärpedjup/bländare är styrkan på blixtarna inte synktiden.
Visst! Ska du vara extremt petig så har synktiden en liten påverkan, men den är nog ganska försumbar.
Gäller givetvis också på vad det är du plåtar. Men för "normala" porträtt/studiobilder så...
Ser fram emot att se resultatet.
Lycka till
steinick
Aktiv medlem
Ja minsann, det har säkerligen att göra med studioblixtarnas längre brinntider, inte med kameran (den vet ju inte vad som sitter i andra änden på sladden).Jeppe skrev:
Japp Lars-Erik.. Nu har jag översatt och visst synkar den med 1/250.. fast det står någonting om 1/125 och studioblixtar i det översta stycket på sid 80 va?
Japp..Jan.. läste den tråden innan.. blev inte mycket klokare.. Men det var SBS...
Lite studioblixtkuriosa: jag har en gång (bara en gång) fått en blank rulle med min EOS-3. Jag hade ställt in kameran att synka på andra ridån och mina gamla Pro-blixtar hängde inte med.