Adama
Medlem
Jag ska köpa ny dator och står inför valet Mac lr PC. Uttjatat ämne kanske men jag måste få mer hjälp än jag hittills fått!
Det jag ska använda datorn till är främst bildbehandling. Hade också tänkt börja göra lite musik i program som Reason och Cubase.
PC verkar billigare när man ser till prestandan men Mac verkar betydligt stabilare och säkrare - dock dyrare. Det jag är osäker på är vad jag klarar mig på om jag köper en mac.
Min budget ligger på drygt 7500kr, kan tänka mig lite högre om det är värt det. För dom pengarna får jag en kraftfull PC lr nånting i stil med en Mac Mini. Vad är att föredra för min del?
Köper jag en PC måste jag kunna plocka ihop en dator på egen hand och eventuellt lösa framtida problem själv, (Vilket jag inte riktigt känner att jag kan, är inte så insatt och orkar inte lägga ner massa tid åt att lusläsa forum om vad som är kompatiblet med vad osv) sålänge jag inte köper typ en DELL Dimension med garanti och support osv.
Köper jag en Mac har jag fått uppfattningen av att det mesta verkar funka direkt och att det är mkt stabilt. Har också fått förklarat för mig från flera håll att Mac är bäst när det kommer till bildbehandling (den som känner sig träffad får gärna beskriva varför Mac skulle vara bäst när det gäller sådant). Nakdelen är att Mac verkar dyrt och jag vet inte om jag med min budget kan få en Mac som klarar av det jag vill göra.
Sen undrar jag hur det är med prestandan när man jämför Mac och PC
En Dell Dimension E521 med följande prestanda kostar 7340:-
PROCESSOR: AMD® AthlonTM 64 X2-processor med dubbla kärnor 4200+
MINNE: 2 048MB 533 MHz [2 x 1 024] DDR2-minne med dubbla kanaler
HÅRDDISK: 320GB (7200rpm) Serial ATA Hard Drive with 8MB DataBurstTM cache
GRAFIKKORT: 256 MB nVidia® GeForce® 7300 Turbocache-grafikkort
LJUDKORT: Inbyggt 2.0 Channel högkvalitativt ljud
Eller t.ex. en Mac Mini med följande prestanda som kostar 8.208:-
1.83GHz Intel Core Duo 065-6674
Mac OS X 065-6752
Country Kit 065-6682
1 GB 667 DDR2 SDRAM - 2x512 MB 065-6676
SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVDRW/CD-RW) 065-6680
80 GB Serial ATA-hårddisk 065-6678
Kan man jämföra prestandan mellan Mac och PC rakt av, eller arbetar datorerna på helt olika sätt så att en Mac med tillsynes lägre prestanda kan fungera i stort sätt likadant som en PC med högre prestanda?
Sista frågan gäller Dell-datorer, kan man slänga in vilka delar man vill från annat håll i dom i efterhand eller är man tvungen att köpa allt från Dell?
Vore grymt tacksam om jag kan få svar på mina frågor och kanske nya tips!
MVH
Det jag ska använda datorn till är främst bildbehandling. Hade också tänkt börja göra lite musik i program som Reason och Cubase.
PC verkar billigare när man ser till prestandan men Mac verkar betydligt stabilare och säkrare - dock dyrare. Det jag är osäker på är vad jag klarar mig på om jag köper en mac.
Min budget ligger på drygt 7500kr, kan tänka mig lite högre om det är värt det. För dom pengarna får jag en kraftfull PC lr nånting i stil med en Mac Mini. Vad är att föredra för min del?
Köper jag en PC måste jag kunna plocka ihop en dator på egen hand och eventuellt lösa framtida problem själv, (Vilket jag inte riktigt känner att jag kan, är inte så insatt och orkar inte lägga ner massa tid åt att lusläsa forum om vad som är kompatiblet med vad osv) sålänge jag inte köper typ en DELL Dimension med garanti och support osv.
Köper jag en Mac har jag fått uppfattningen av att det mesta verkar funka direkt och att det är mkt stabilt. Har också fått förklarat för mig från flera håll att Mac är bäst när det kommer till bildbehandling (den som känner sig träffad får gärna beskriva varför Mac skulle vara bäst när det gäller sådant). Nakdelen är att Mac verkar dyrt och jag vet inte om jag med min budget kan få en Mac som klarar av det jag vill göra.
Sen undrar jag hur det är med prestandan när man jämför Mac och PC
En Dell Dimension E521 med följande prestanda kostar 7340:-
PROCESSOR: AMD® AthlonTM 64 X2-processor med dubbla kärnor 4200+
MINNE: 2 048MB 533 MHz [2 x 1 024] DDR2-minne med dubbla kanaler
HÅRDDISK: 320GB (7200rpm) Serial ATA Hard Drive with 8MB DataBurstTM cache
GRAFIKKORT: 256 MB nVidia® GeForce® 7300 Turbocache-grafikkort
LJUDKORT: Inbyggt 2.0 Channel högkvalitativt ljud
Eller t.ex. en Mac Mini med följande prestanda som kostar 8.208:-
1.83GHz Intel Core Duo 065-6674
Mac OS X 065-6752
Country Kit 065-6682
1 GB 667 DDR2 SDRAM - 2x512 MB 065-6676
SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVDRW/CD-RW) 065-6680
80 GB Serial ATA-hårddisk 065-6678
Kan man jämföra prestandan mellan Mac och PC rakt av, eller arbetar datorerna på helt olika sätt så att en Mac med tillsynes lägre prestanda kan fungera i stort sätt likadant som en PC med högre prestanda?
Sista frågan gäller Dell-datorer, kan man slänga in vilka delar man vill från annat håll i dom i efterhand eller är man tvungen att köpa allt från Dell?
Vore grymt tacksam om jag kan få svar på mina frågor och kanske nya tips!
MVH