Annons

Pc eller Mac idag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Splanky skrev:
Om vi säger så här, jag har alltid kört PC och tycker det funkar helt kanon och är jätenöjd.
Skall precis uppdatera till en photoshop-värsting med allt vad det innebär.
Av vilken anledning skulle jag byta till MAC?

Precis som Akerstrom säger, det finns ju ingen anledning att byta plattform om du är helt nöjd. Är du nyfiken i alla fall på om Mac kan förändra/komplettera ditt datorliv kan jag bara ge dig samma råd som jag gav till Kisel66, gå till en mac-återförsäljare och få dig en demonstration* och passa på att peta runt lite själv. Nackdelen med att byta plattform är att Adobe är jobbiga och motsträviga, man kan inte uppgradera/byta crossplatform utan att lösa en helt ny licens. Snålt.

* Problemet med demonstration kan vara oengagerade/okunniga säljare. Jag har dessvärre ingen rekommendation att ge vilka butiker som är bra respektive dåliga på detta. Någon annan?

Hej.
Skall man bara jobba med photoshop så tror jag att man kan köpa i stort sett vilken core2duo burk som helst.Själv använder jag mest photoshop för att mappa 3D objekt och det är först i 3D-miljön med enorma datamängder som det kan vara aktuellt att skaffa sig åtta eller fler kärnor.
Jag skulle lagt krutet på en riktigt bra skärm och skaffat någon av alla kallibreringsverktyg till den.Kanske också skaffat ett snabbt minne(2x2Gb) om du har en snabb buss.

Vänliga hälsningar Niclas

Om du vill testa en dator som laggar, går sönder och har allmänt dålig kvalité kan du komma förbi och testa min macBook.

/Maverick

Jag vågar inte säga nåt om Mac...
Delar dock din erfarenhet förutom att de funkar bra till videoredigering.

Maverick skrev:
Om du vill testa en dator som laggar, går sönder och har allmänt dålig kvalité kan du komma förbi och testa min macBook.

/Maverick

Sluta jiddra köp en PC och släng mac-skiten då..

Själv har jag en Dell inspiron.. nånting (8400?) som har några år på nacken (3-4 år). Fungerar bra fortfarande, fick byta ut tangentbordet efter ett år (garanti), pga att det fjädrade och nu är det likadant igen. Men det stör inte så mycket, bara när man använder vissa tangenter. Har haft en Macbook i lite mer än ett år nu och den har fungerat klockrent. Den är klart bekvämare att ta med, strular mindre än min Windowsmaskin i nätverk och är för den delen trevligare att arbeta med, trots att det är en PC med OS X ;)

Däremot är MacBooken klart känsligare mot repor och annat kladd. Den ser nästan äldre ut än min Dell. Men OS X gav mersmak och sitter nu vid en MacPro och arbetar.

När någon ställer frågan Mac eller PC så går man fel redan där. Det sitter mycket snarlika (och ibland samma) komponenter i burkarna. Istället ska man ställa frågan Windows eller OS X? och då blir svaret ganska enkelt. En av maskinerna kan köra båda, den andra kan det inet (lagligt ivf).

OS X kan ibland vara bökigt att få till det med, mycket beroende på bristande support. Men bara för att ta ett exempel, så har många Windows-användare upplevt Lightroom som buggigt och lite ostabilt. Speciellt vid import av bilder. När jag skaffade Mac och OS X så importerade jag hela mitt bildarkiv (då ~30000 RAW) på en gång, utan att Lightroom sa så mycket som ett knyst. Mycket annat är betydligt lättare att hantera i OS X.

Fast jag arbetar dagligen i Windowsmiljö på jobbet och det funkar det med, eftersom vi har en hel IT-avdelning som ser till att maskinerna fungerar. Fast jag är hjärtligt trött på att sitta vid denna IBM-burk med 512kb RAM...

"När någon ställer frågan Mac eller PC så går man fel redan där. Det sitter mycket snarlika (och ibland samma) komponenter i burkarna. Istället ska man ställa frågan Windows eller OS X? och då blir svaret ganska enkelt. En av maskinerna kan köra båda, den andra kan det inet (lagligt ivf)."

Precis! Operativsystemet är självklart det som gör att en Mac är en Mac. Microsoft har alltid mer eller mindre kopierat Mac OS (det vet kanske inte de flesta PC användare eftersom de aldrig har suttit vid en Mac) När PC användare satt och tittade på gröna bokstäver i DOS, satt vi macanvändare och flyttade filer in och ut i mappar med mera, ungefär som man gör idag. Personligen struntar jag i vad det sitter för hårdvara i maskinen, bara det går snabbt, felfritt och virusfritt.

Akerstrom skrev:
Varför fundera på att byta om du är nöjd?

Ett sådant korkat svar gör att man blir lite mörkrädd... *SUCK* Men det finns som tur är människor här också som vuxit upp.

Eftersom det finns de som förespråkar Mac framför pc så vill jag naturligtvis veta varför. Skulle jag få en bättre arbetsmiljö? Jobbar med designprogram samt mycket PC. Kan någon som kört mycket pc och sen gått över till Mac berätta om hur de upplever bytet -vad blir fördelar och kanske nackdelarna?

Jag år inbiten pc,ist men också nyfiken på vad som finns på andra sidan. Kan det bli bättre för mig så varför inte.

iBoat skrev:
När PC användare satt och tittade på gröna bokstäver i DOS, satt vi macanvändare och flyttade filer in och ut i mappar med mera, ungefär som man gör idag.

Nånå... nu ska du inte vara på det viset. Jag jobbar dagligen i AS/400-miljö.. och det är ruggigt snabbt, mycket snabbare än den fönsterbaserade applikationen som andra på företaget använder.

Jeppe skrev:
Nånå... nu ska du inte vara på det viset. Jag jobbar dagligen i AS/400-miljö.. och det är ruggigt snabbt, mycket snabbare än den fönsterbaserade applikationen som andra på företaget använder.

Haha, ja men det är inte desto mindre sant. Men att jobba med grafisk design som jag gör är inte roligt i ett terminalfönster :)

Splanky skrev:
Jag år inbiten pc,ist men också nyfiken på vad som finns på andra sidan. Kan det bli bättre för mig så varför inte.
Du skulle förmodligen inte vinna så mycket på ett byte. En stor fördel med Mac är att Apple har full kontroll över hårdvaran och därmed också över drivrutiner, men köper man en märkes-PC och låter bli att stoppa in konstig hårdvara från tredjepart så har man en lika stabil miljö som en Mac.

I övrigt är Windows numera rätt bra ergonomiskt sett, och OS X har inga jättefördelar. En del saker är bättre i Windows och en del är bättre i OS X. Det är till stor del en smaksak vilket man föredrar (jag använder båda dagligen).

Är man ordentligt inkörd på det ena systemet så finns det ingen större anledning att byta om man inte har datorsystem som specialintresse.

iBoat skrev:
Haha, ja men det är inte desto mindre sant. Men att jobba med grafisk design som jag gör är inte roligt i ett terminalfönster :)
Va? Jobbar du med grafisk design och kan inte postscript? ;-)

Splanky skrev:
Ett sådant korkat svar gör att man blir lite mörkrädd... *SUCK* Men det finns som tur är människor här också som vuxit upp.

Eftersom det finns de som förespråkar Mac framför pc så vill jag naturligtvis veta varför. Skulle jag få en bättre arbetsmiljö? Jobbar med designprogram samt mycket PC. Kan någon som kört mycket pc och sen gått över till Mac berätta om hur de upplever bytet -vad blir fördelar och kanske nackdelarna?

Tack för ditt vänliga svar på min ärliga fråga. Jag undrade varför du ville byta när du är så nöjd, beklagar att jag inte förstod det du uppenbarligen ville få fram mellan raderna. Jag lovar att inte besvära dig med svar på eventuella framtida frågor.

Jeppe skrev:
Sluta jiddra köp en PC och släng mac-skiten då..

Själv har jag en Dell inspiron.. nånting (8400?) som har några år på nacken (3-4 år). Fungerar bra fortfarande, fick byta ut tangentbordet efter ett år (garanti), pga att det fjädrade och nu är det likadant igen. Men det stör inte så mycket, bara när man använder vissa tangenter. Har haft en Macbook i lite mer än ett år nu och den har fungerat klockrent. Den är klart bekvämare att ta med, strular mindre än min Windowsmaskin i nätverk och är för den delen trevligare att arbeta med, trots att det är en PC med OS X ;)

Däremot är MacBooken klart känsligare mot repor och annat kladd. Den ser nästan äldre ut än min Dell. Men OS X gav mersmak och sitter nu vid en MacPro och arbetar.

När någon ställer frågan Mac eller PC så går man fel redan där. Det sitter mycket snarlika (och ibland samma) komponenter i burkarna. Istället ska man ställa frågan Windows eller OS X? och då blir svaret ganska enkelt. En av maskinerna kan köra båda, den andra kan det inet (lagligt ivf).

OS X kan ibland vara bökigt att få till det med, mycket beroende på bristande support. Men bara för att ta ett exempel, så har många Windows-användare upplevt Lightroom som buggigt och lite ostabilt. Speciellt vid import av bilder. När jag skaffade Mac och OS X så importerade jag hela mitt bildarkiv (då ~30000 RAW) på en gång, utan att Lightroom sa så mycket som ett knyst. Mycket annat är betydligt lättare att hantera i OS X.

Fast jag arbetar dagligen i Windowsmiljö på jobbet och det funkar det med, eftersom vi har en hel IT-avdelning som ser till att maskinerna fungerar. Fast jag är hjärtligt trött på att sitta vid denna IBM-burk med 512kb RAM...

Det ska jag göra också om det går att konvertera CS3-licensen när det är dags att uppgradera den. Personligen hoppas jag på en CS för linux, då blir det lätt en pc med linux. Det kanske det blir ändå och sen en emulator för att köra win/mac-program.

Angående Lightroom så kör jag inte det på PC utan bara på mac. Och om importen fungerar bra så är exporten livsfarlig. Jag har varit med om vid flera tillfällen att den slänger bort filer ut i cyberspace. Puts väck, de hamnar inte papperskorgen och inte där de skulle. Så den funktionen ska man vara lite försiktig med. I synnerhet om man inte hunnit tagit backup.

Mvh
Maverick
Som kör både mac, pc, osx, win och linux.

Finns en DVI kontakt på Imac så det är bara att skaffa till en skärm om du inte är nöjd.

Jag har en ny Imac hemma och en gammal Mac G5 på jobbet. G5en håller rätt bra för att vara en fem år gammal dator som aldrig har formaterats eller genomgått någon form av underhåll.

Den här debatten om mac och win brukar dyka upp med jämna mellanrum. Själv körde jag xp som huvudsakligt os till 2006, då jag köpte en macbook pro.
PC vs mac då:

Skillnaderna är mindre än vad de flesta personer påstår.
Applikationer
När det gäller applikationer är utbudet likartar förutom att det görs få spel till mac, och att ett och annat program är plattformsspecifikt. Jag vill dock hävda att alla uppgifter du kan lösa med det ena systemet kan du lösa med det andra.

Stabilitet
Det hävdas regelbundet att mac är stabilare än win. Min erfarenhet är att denna skillnad finns, men inte är så stor. Datorstabilitet handlar egentligen i första hand om HUR man hanskas med sin dator. Dock har inte macar benägenheten att blir slöa om man inte instalerar om sitt os. Om man tvingas att instalera om sitt os på mac så kan man lätt göra det med hjälp av spegel, fantastiskt! Kan man det även på win? Jag vet inte faktiskt.

Hårdvara.
Jag tycker det har hänt rätt mycket på den sidan på senare tid. Förr var ju mac svindyrt i förhållande till övriga maskiner med liknande prestanda. I dagsläget är det inte så. Mac pro är billigare än konkurenterna i regel. Många gånger mycket billigare. Macbook pro är en mycket prisvärd maskin. Fin kvalitet, låg vikt jämfört med andra maksiner av samma storlek. Imac är svår att jämföra eftersom formfaktorn är ovanlig hos andra tillverkare. Apple saknar dock en vanlig tower med en processor på 2-4 kärnor till rimligt pris. Den typen av dator är ju något av standard-dator och det är SKIT av apple att inte tillverka en sån. Just panka fotografer skulle behöva denna model.

Prestanda:
Ja, jag har inte jämfört om det går olika snabbt, men en sak som man skall ha klart för sig är att många av de vista-licenser som ingår när man köper en maskin är 32bit och INTE 64 bit. Detta medför att datorn bara kan adressera 3 gig ram fast en typisk desktop har kapacitet för 8 gig. Ram är desutom billigt nu. SKANDALÖST. Detta medför även förlust av prestanda i de fall då mjukvara har stöd för 64 bit. Jag vet dock inte hur mycket. Någon borde testa detta. Men kolla upp detta innan du köper. OSX 5 är 64...

Allmänt användande...
är ju helt subjektivt. Jag tycker att osx har en bättre gui än xp. Vista har jag inte kört själv så då blir det svårt att hävda en uppfattning. Jag tycker även att osx är en bättre plattform för utveckling och vetenskap eftersom man har möjlighet att använda terminal, men det var ju lite ot...

Så vad skall man välja?
Det kan alldrig sägas för ofta, satsa på det system vars användargränssnitt du trivs bäst med. Gå in på butiken och känn efter hur du trivs med resp system. Det är det du kommer att märka av när du sitter där. Det är det tyngsta argumentet.

Tack för en intressant läsning.

Vad jag kunnat utröna av tråden är att det handlar mycket om tycke och smak. Samt vad man har vant sig vid. Några dramatiska skillnader verkar inte finnas.
Men jag skall testa en MAC lite mer så jag har år lite mer kunskap om jämförelsens olika delar.

Det är väl i vanlig ordning svårt att lära en gammal hund att sitta :)

Om man tvingas att instalera om sitt os på mac så kan man lätt göra det med hjälp av spegel, fantastiskt! Kan man det även på win? Jag vet inte faktiskt.

Jag har speglar ligger på min server till alla datorer. Inte bara OS utan även alla mjukvaror vi använder. Funkar utmärkt, oavsett vilket OS man har i spegeln. Lösningen är gratis och helt OS oberoende.

Givetvis köper man en Mac och så installerar man Windows på den också.
Då har man ju båda systemen!
Sen är såna här debatter överflödiga!:))

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto