Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

paypal

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
jag har just upptäckt att en massa tokiga människor säljer sin utrustning över ebay för väldigt lite pengar... och det är ju kul.
men det där paypal, är det säkert? känns lite skumt att lämna sina siffror till dem, de kan ju göra lite som de vill.
någon som har testat?
 
Nä men det finns ett säkert sätt.

Skaffa ett speciellt kort och konto för internetköp.

Hellst utan kreditmöjlighet.

Fyll det med så mycket pengar som säljaren skall ha när affären ska genomföras.
 
Ja, Paypal är ett seriöst företag, jag har betalat genom dom ett antal gånger. Paypal ägs för övrigt av Ebay numera.

Om kan lita på Ebay-säljare är en annan historia, kolla deras feedback noga.
 
Jag har ett paypal-konto och även köpt via paypal och jag har aldrig haft problem. Jag tror nog det gäller precis som alla köp via internet. Läs på omdömena hos säljaren och man brukar ju faktiskt göra så att du betalar först och när han har pengarna så skickas saken. Med andra ord så kan du bli blåst oavsett vilket sätt du betalar med.

Paypal är väldigt stort, så jag tror nog det är relativt säkert.

Edit: skit också att man aldrig hinner först :(

/ Marcus
 
Samma här, använder paypal nästan dagligen då jag både köper och säljer via internet.

Jag har aldrig haft problem.
 
Erik Schalin skrev:
Nä men det finns ett säkert sätt.

Skaffa ett speciellt kort och konto för internetköp.

Hellst utan kreditmöjlighet.

Fyll det med så mycket pengar som säljaren skall ha när affären ska genomföras.

Ett annat alternativ är föreningssparbakens e-kort, ett elektroniskt kort med en kod som bara fungerar en gång och du sätter själv ett maxbelopp för varje elektroniska kort.

-- Nicke
 
Pay-Pal funkar klockrent! Tyvärr är det många säljare som inte tar det på internationella kunder på e-bay.

Vissa vanliga butiker använder e-bay vid betalning av internetorder utan att man köpt på e-bay.
 
Det är ingen bra ide att använda sk. betalkort. Kort som man laddar med pengar kan vara ok men väldigt omständigt. Har aldrig försått meningen med detta. Man är orolig för att någon ska få tag på kortnummer när man handlar på internet men är inte minsta orolig i vanliga affärer eller på krogen? När du handlar online, eller i största allmänhet, så ska du använda "riktiga" kreditkort så mycket som möjligt. Kort som Diners, Amex, Visa, etc. ger en enorm trygghet om något skulle gå fel. Men det ska vara ett kreditkort och inte ett bankomatkort med en Visa symbol. Om någon får tag i ditt vanliga bankomat/mastercard kort och handlar på det så får du oftast stå för det själv. Det kan bli ganska dyrt. Handlar du med ett "riktigt" kreditkort så är du ej ansvarig för kostnader om någon får tag på ditt kortnummer. Det kan ju enkelt hända på restaurang, bar etc men är nog väldigt osannolikt att det händer via internet. Min kollega bredvid mig fick just ett samtal från Amex om att någon hade handlat för 100 000 sek under ett par dagar på hans kort. Men det var inga problem utan fixades direkt av Amex.

Jag har också använt Paypal under en väldigt lång tid och anser dom vara mycket säkra. Om jag inte minns fel så köptes dom av Ebay för ett tag sedan och det borde göra det ännu säkrare om möjligt.

H
 
Nja, min polare var på semester i Grekland, när han kom hem hade någon handlat på hans kort i Italien.
Trots att han kunde bevisa att han aldrig varit i Italien fick han snällt betala själv.
Det var ett kreditkort "VISA".
 
En annan trevlig sak är att PayPal ger dig försäkring på upp till $500 om du skulle bli blåst av en säljare.

/James
 
Självklart ska man vara försiktig med sitt lösenord, dvs inte svara på fejkade mail från PayPal, hålla sin dator ren från virus och kolla så att man verkligen är på rätt adress när man skriver in lösenordet.

/Pontus
 
Det enda problemet jag har haft med paypal är att när jag betalat så står det i mailet som går till säljaren att jag bor i usa .
Jag har varit i kontakt med paypal om detta men det går tydligen inte att göra något åt !
Sedan är det synd att tyskarna inte vet vad det är för någe , har frågat flera säljare om dom tar paypal & endast fått ett frågetecken tillbaka .
Tyvärr så är inte svenskarna så mycket bättre .
 
Erik,

Den som får betala är naturligtvis firman/bolaget etc. som inte kollade att det var rätt person dom sålde grejorna till. Och det har jag inget problem med. Tror inte dom flesta andra har det heller.



H
 
skägga skrev:
Jag har varit i kontakt med paypal om detta men det går tydligen inte att göra något åt

Det är nog ett övergående problem eftersom alla som inte har en adress i USA kommer att flyttas till Paypal Europe i juni (om jag inte minns fel).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.