Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PayPal används för nätfiske

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
PayPal-användare är utsatta för nätfiske upptäckte jag i e-posten. Ett tämligen förtroendeingivande mail (se bild) där dom försöker få en att lämna ut sina uppgifter. Jag har ett gammalt konto som jag inte använder, men det kan ju vara användbart för skumraskaffärer där man får stå för skiten om man gått på detta.

Jag har skickat det till PayPals säkerhetsavdelning för ett par dagar sedan och även pratat med kundtjänst nyss när det kom ett till, så det är fastställt att det är falskt även om jag aldrig trodde något annat ;-)

Om någon har konto där så se upp med detta fula försök.

Bilagor

• Namnlöst-1.jpg
    Namnlöst-1.jpg
    88.7 KB · Visningar: 162
Språkbruket var betydligt bättre än det brukar vara i denna sortens mail.
Kan du se vart länken ville ta dig?
Tack för varningen.

Håller med, tack för varningen. Det såg faktiskt ganska bra ut även om man ALDRIG klickar på en länk för att validera något :)

Är man det minsta osäker om det verkligen är på riktigt ska man gå den vanliga vägen in på kontot, aldrig genom en länk.

God Jul
/Staffan

Språkbruket var betydligt bättre än det brukar vara i denna sortens mail.
Kan du se vart länken ville ta dig?
Tack för varningen.

Haha, jag är nog jultrött, så långt som att kolla länken klarade jag inte att tänka ;-)

När man ser den är alla tvivel borta, har inte mycket med Paypal att göra. Lägger som bild.

Bilagor

• fishinglänk.jpg
    fishinglänk.jpg
    15.5 KB · Visningar: 112
Jag fick samma mail, och det var den taffliga engelskan som varnade mig.

Ungefär som de indiska (?) damerna som ringer två gånger i veckan och uppger att de är från Microsoft..

Jag brukar inte ens bry mig om att läsa sådana mail om länken pekar åt fel håll.
Bara om både avsändaradressen och länken matchar så kan det hända att jag läser vad det står.

Jag fick samma mail, och det var den taffliga engelskan som varnade mig.

Ungefär som de indiska (?) damerna som ringer två gånger i veckan och uppger att de är från Microsoft..

Men detta var på hygglig svenska -mycket bra för att vara bedragare ;-)

Har man klart för sig att så här, alltså validering via länk i e-post, agerar ingen av de seriösa så klarar man sig. Men det här får nästan ryggmärgen att dra igång "va fan, nå´n som påstår sig vara jag och anklagar MIG för identitetsstöld, det måste stoppas omedelbart!" Lätt att någon mindre väl insatt reagerar så och klickar på länken för att rentvå sig. Och sedan sitter där...

Förhoppningsvis är de allra flesta för misstänksamma och informerade för att slippa råka illa ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar