Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paterson Kemi

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
Hej! Är det någon som provat patersons kemi? Vi använder mest D76 och unifix men eftersom jag mest använder T-korns film (T-Max och Delta)så funderar på att skaffa mej följande:

(kopierat direkt från Photax)

Paterson FX-39 500 ml konc. PAC110 72:-
Paterson Acufix (snabb) 5 liter Konc. PAC142 205:-
Paterson Acustop 500 ml. konc. PAC146 55:-
Paterson AcuWet 500 ml. konc. PAC150 68:-

En annan fråga: Vilken är den bästa framkallaren för multigrade papper? går det att tona RC papper?

Jag använder FX-39 till T-max med mkt gott resultat. Kan rekommenderas.

Övrig kemi har jag ingen erfarenhet av, så där är jag inte till ngn hjälp.

/Catherine

Fredrik Calabrese skrev:
En annan fråga: Vilken är den bästa framkallaren för multigrade papper? går det att tona RC papper?
Första frågan måste vara lite i stil med vad är bäst? en blå eller grön bil. Jag använder Ilfords multigradeframkallare.
Men visst går det laborera med tvåbadsframkallning men då bör det nog helst vara graderat papper.

Toning: Se var tillverkares data på internet.

Fredrik Calabrese skrev:

Fotokemika Fineprint som photax säljer tonar jättebra.

Agfa multicontrast RC papper tonar också (Clas Ohlson papperet).

Det är mina erfarenheter av RC papper och toning. Kodaks polymax RC papper lär tona dåligt i enbadstonare.

Ilford Multigrade IV fiber tonar dåligt i enbadstonare som selentonare och Kodak's bruntonare, men jättebra med Tetenals tvåbads sepiatoning. Varmtonsvarianten skall vara bättre på enbadstonare. I regel sägs det att varmtonspapper tonar bättre än neutrala och kalla.

Jag har kört Kodak Polymaxframkallare eller Dektol för all pappersframkallning med gott resultat.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar