Annons

Paterson Acutol

Produkter
(logga in för att koppla)

lukin

Aktiv medlem
Enligt Patersons hemsida (här) så står det att Acutol ökar känsligheten med 2/3 bländarsteg. Vad betyder detta egentligen? Betyder det, som jag tror, att "Framkallaren ger bästa resultatet om filmen pressas 2/3 steg" ?

Jag har hittils framkallat en rulla Efke KB 100, och den framkallade jag enligt den tid som rekommenderades på PHOTAX sida. Jag har inte kopierat några av negativen ännu, men vad jag kan se så ser de bra ut, så jag antar att den tiden gäller för exponeringen enligt 100 ASA. Men är det då så att tiderna som anges på flaskan gäller för exponering enligt det högre exponeringsindexet?

Hej Mattias.

Acutol är kompenserande det innebär att man kan pressa filmen något och få bra resultat.

Själv kör jag mestadels Efke 50 enligt 64 ASA och framkallar denna 10 minuter i Acutol detta ger mycket jämna och bra negativ.

Sök på nätet det finns mycket information på diverse film och framkallar kombinationer.

Lycka till
Carl

Jag har för mig, men jag är inte helt säker, att när en framkallare sägs öka känsligheten, i ditt fall med 2/3 steg, så menar de att lågdagrarna (skuggorna, de ljusare partierna på negativet) får en extraskjuts med 2/3 steg. De är dessa partier som bestämms av exponeringen och därav talesättet "ökad känslighet".

Men "den ökade känsligheten" måste vara relaterad till något, annars är det inte en ökad känslighet. Om Acutol vore den enda framkallaren på marknaden skulle den antagligen inte ha någon ökad känslighet utan skulle vara "normal".

Du behöver inte justera ASA-inställning på kameran eller ens tänka på det i ditt fotograferande och framkallande. Studera dina framkallade negativ och framtagna kopior. Tycker du fortfarande att de har dålig teckning i lågdagrarna kan du sätta ner ASA-talet på kameran till ex 80ASA för att ge filmen något mer ljus. Tycker du att högdagrarna är för täta (för vita på kopian) kan försöka sänka framkallningstiden med någon minut. Men det här beror även på vilken kontrast objektet har samt vilken typ av förstoringsapparat du använder. Jag rekommenderar ett besök på bibblan och låna hem boken "Mörkrumsteknik" av Björn Andersson och Erik Osvalds, en mycket bra bok.

Det vore gott att få reflektioner/kommentarer av några mörkrumsrävar angående de första två styckena.

/e

Nu kollade jag lite i pappret som följer med flaskan, där står det:

"Acutol gives an increase in film speed. Films may be exposed at least a half stop higher than the makers ISO/EI-ratin"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar