Annons

Passion.com stal min bild, nu vill jag anmäla, hur gör jag!?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tigerspice

Medlem
Passion.com är en s.k "vuxensida". Jag blev tipsad på mail från en kille att han hade sett min bild där och tvivlat på att det faktiskt var jag som lagt ut den.

Jag surfade in på sidan, sökte på tjejer i Sverige och där kommer jag upp på första sidan! Som Nina_gullig, 25 åring från Uppsala!

Jag slängde iväg ett argt mail till abuse-avdelningen som svarade efter ett par dagar att dom skulle se över saken och återkomma om de kunde göra något åt saken. 1½ månad gick, så förra veckan kollade jag på sidan igen, min bild ligger fortfarande kvar! Jag skickade ännu ett mail, ännu argare, med hot om anmälning om de inte plockat ner bilden inom en vecka, då fick jag tillbaka mail från Amerikanska abuse-avdelningen som svarar nästan direkt att de ska se över saken. Bilden ligger kvar än idag en vecka senare!

Det värsta är ju att det inte ens är en person bakom min profil! Det är Passion.com själva som har den som lockbete, för att killar ska bli medlemmar och kunna snacka med Nina_gullig, och dom tjänar pengar på min bild! Och på en sån smutsig sajt!!!
Bilden är ett självporträtt jag tog när jag var 24 år, absolut inget speciellt, utan rent fult foto, men det är mitt foto!

Vart ska jag vända mig? Hur ska jag göra? HJÄLP!
 

Bilagor

  • tigerspice.jpg
    tigerspice.jpg
    10.5 KB · Visningar: 1,397
Tigerspice skrev:
Passion.com är en s.k "vuxensida". Jag blev tipsad på mail från en kille att han hade sett min bild där och tvivlat på att det faktiskt var jag som lagt ut den.

Jag surfade in på sidan, sökte på tjejer i Sverige och där kommer jag upp på första sidan! Som Nina_gullig, 25 åring från Uppsala!

Jag slängde iväg ett argt mail till abuse-avdelningen som svarade efter ett par dagar att dom skulle se över saken och återkomma om de kunde göra något åt saken. 1½ månad gick, så förra veckan kollade jag på sidan igen, min bild ligger fortfarande kvar! Jag skickade ännu ett mail, ännu argare, med hot om anmälning om de inte plockat ner bilden inom en vecka, då fick jag tillbaka mail från Amerikanska abuse-avdelningen som svarar nästan direkt att de ska se över saken. Bilden ligger kvar än idag en vecka senare!

Det värsta är ju att det inte ens är en person bakom min profil! Det är Passion.com själva som har den som lockbete, för att killar ska bli medlemmar och kunna snacka med Nina_gullig, och dom tjänar pengar på min bild! Och på en sån smutsig sajt!!!
Bilden är ett självporträtt jag tog när jag var 24 år, absolut inget speciellt, utan rent fult foto, men det är mitt foto!

Vart ska jag vända mig? Hur ska jag göra? HJÄLP!

Du får väl prata med en jurist och stämma siten.
Det borde nog få dem att vakna.
 
Här handlar det om mer än en bildstöld. Polisanmäl för brott mot PuL. Kontakta även bildombudsmannen Staffan Teste för juridisk hjälp.
 
Varför inte vara Nina_gullig och skoja till det lite?

OBS! Skämt!

Det är hemsk vad du råkat ut för, jag hade nog varit mer än arg.
Det verkar vara väldigt, väldigt svårt att komma tillrätta med sånt här för man hör om sånt hela tiden, men aldrig om några lösningar.
Polisen bryr sig nog föga, och dom som ligger bakom sidan bryr sig inte om Polisen bryr sig ändå. Det att det är ägarna själv som lagt upp din bild gör ju en ganska klar över att dom inte lär ta bort den.

Jag tror helt ärligt att det är väldigt svårt att komma tillrätta med.
Man kan anmäla osv, men det lär nog inte hjälpa mycket (fast gör det ändå).

Mitt tips är att registrera dig där (brukar vara gratis för tjejer) och bara lägga upp massor av inlägga/annonser/eller vad det nu är där om att allt är fusk, att brudarna inte finns osv.
Då tröttnar dom nog på dig och tar bort din bild (och vips så hamnar någon annan ovetande flicka där).
Om alla tjejer visste var alla bilder på dom hamnar så skulle dom sluta låta sig fotograferas, speciellt såna bilder dom tar med pojkvännen som ingen skall få se.

/Magnus
 
Tack så jättemycket för stöd.
Dock var jag tvungen att registrera mig för att ens kunna maila till abuse! Man kan tyvärr inte lägga upp en massa info som sånt, allt ska godkännas och endast betalmedlemmar kan se presentationerna...
 
Re: Re: Passion.com stal min bild, nu vill jag anmäla, hur gör jag!?!?

Rogerber skrev:
Du får väl prata med en jurist och stämma siten.
Det borde nog få dem att vakna.

Det smäller nog högre än en polisanmälan, men att processa kostar väl en massa pengar?
 
stämmning

Servern för sidan finns i USA kan bli tungt!


Registrant:
FriendFinder Inc.
445 Sherman Avenue, Suite T.
Palo Alto, CA 94306
US

Registrar: DOTSTER
Domain Name: PASSION.COM
Created on: 21-APR-95
Expires on: 22-APR-12
Last Updated on: 31-OCT-06

Administrative, Technical Contact:
Conru, Andrew [email protected]
FriendFinder Inc.
445 Sherman Avenue, Suite T.
Palo Alto, CA 94306
US
650-324-4867
650-324-9379
 
Re: stämmning

catweazle skrev:
Servern för sidan finns i USA kan bli tungt!


Registrant:
FriendFinder Inc.
445 Sherman Avenue, Suite T.
Palo Alto, CA 94306
US

Registrar: DOTSTER
Domain Name: PASSION.COM
Created on: 21-APR-95
Expires on: 22-APR-12
Last Updated on: 31-OCT-06

Administrative, Technical Contact:
Conru, Andrew [email protected]
FriendFinder Inc.
445 Sherman Avenue, Suite T.
Palo Alto, CA 94306
US
650-324-4867
650-324-9379

Men att åka till Usa och stämma dom där ifrån? ;) Nej det är väl kanske att ta i... men att gå till kvällstidningarna kanske räcker? Men jag vill inte vara med i tidningen över en sån här grej heller :/
 
Re: Re: stämmning

Tigerspice skrev:
Men att åka till Usa och stämma dom där ifrån? ;) Nej det är väl kanske att ta i... men att gå till kvällstidningarna kanske räcker? Men jag vill inte vara med i tidningen över en sån här grej heller :/

Jag har svårt att tänka mig att en tidning skulle tycka att det var något att skriva om, det händer ju hundratals gånger om dagen.

Känner du ingen i USA som kan skicka ett hot om stämning? Där över är det på allvar, men kommer det från svergie bryr dom sig nog inte.

/Magnus
 
Re: Re: Re: stämmning

Ibanez Magnus skrev:
Jag har svårt att tänka mig att en tidning skulle tycka att det var något att skriva om, det händer ju hundratals gånger om dagen.

Känner du ingen i USA som kan skicka ett hot om stämning? Där över är det på allvar, men kommer det från svergie bryr dom sig nog inte.

/Magnus

Jag har gott om släktingar i Amerikat, men kan dom stämma för mig?
 
stämmning

Servern för sidan finns i USA kan bli tungt!


Registrant:
FriendFinder Inc.
445 Sherman Avenue, Suite T.
Palo Alto, CA 94306
US

Registrar: DOTSTER
Domain Name: PASSION.COM
Created on: 21-APR-95
Expires on: 22-APR-12
Last Updated on: 31-OCT-06

Administrative, Technical Contact:
Conru, Andrew [email protected]
FriendFinder Inc.
445 Sherman Avenue, Suite T.
Palo Alto, CA 94306
US
650-324-4867
650-324-9379
 
Re: Re: Re: Re: stämmning

Tigerspice skrev:
Jag har gott om släktingar i Amerikat, men kan dom stämma för mig?

Vet inte, det borde dom ju kunna, en advokat kan ju göra det åt dig.
Hur som helst så kan dom definitivt skrämmas.
Där borta tar man ju stämning på allvar.

/Magnus
 
Vanligt, vanligt...

Och kanske en av de mindre kul sidorna med "Internet" typ.

Jag tror att det är Magnus som har gjort det mest realistiska inlägget i den här tråden. Att gapa på polis och jurister är dödfött.

Enklast är om du rycker på axlarna åt det, eller kanske tvärtom, du hamnade där för att du är söt o snygg...

Du lär inte kunna göra någonting alls åt detta "rättsligt" eftersom du antagligen är en av nåra hundratusentals tjejer som är "drabbad". Och många av dom har inte en tråd på kroppen... Hade det varit en svensk sajt hade möjligheterna varit större förståss.

Kanske kan du försöka finna e-post till nån medlen på sajten och påtala deras affärsmetoder. Eller något annat liknande.

Trots allt så tycker jag du kan ta det lugnt, no reason to worry, om man så säger.
 
Mattsen skrev:
Vanligt, vanligt...

Och kanske en av de mindre kul sidorna med "Internet" typ.

Jag tror att det är Magnus som har gjort det mest realistiska inlägget i den här tråden. Att gapa på polis och jurister är dödfött.

Enklast är om du rycker på axlarna åt det, eller kanske tvärtom, du hamnade där för att du är söt o snygg...

Du lär inte kunna göra någonting alls åt detta "rättsligt" eftersom du antagligen är en av nåra hundratusentals tjejer som är "drabbad". Och många av dom har inte en tråd på kroppen... Hade det varit en svensk sajt hade möjligheterna varit större förståss.

Kanske kan du försöka finna e-post till nån medlen på sajten och påtala deras affärsmetoder. Eller något annat liknande.

Trots allt så tycker jag du kan ta det lugnt, no reason to worry, om man så säger.

Jo jag vet att jag är rätt maktlös, men jag förstår inte varför dom inte bara kan ta bort bilden när jag mailar dom? Varför!?
 
Re: Re: Re: Re: Re: stämmning

Ibanez Magnus skrev:
Vet inte, det borde dom ju kunna, en advokat kan ju göra det åt dig.
Hur som helst så kan dom definitivt skrämmas.
Där borta tar man ju stämning på allvar.

/Magnus

Fast det kostar väl fläsk om man ska ha en chans... ja har mailat bildombudsmannen nu iaf, får se vad han säger :)
 
Tigerspice skrev:
Jo jag vet att jag är rätt maktlös, men jag förstår inte varför dom inte bara kan ta bort bilden när jag mailar dom? Varför!?

För att dom är idioter och tjänar på att ha dig där.
Har man en sån sida så har man nog rätt skev människosyn och bryr sig nog inte om sånt som moral.

/Magnus
 
Ibanez Magnus skrev:
För att dom är idioter och tjänar på att ha dig där.
Har man en sån sida så har man nog rätt skev människosyn och bryr sig nog inte om sånt som moral.

/Magnus

Mmmm :( jag har mailat bildombudsmannen nu iaf, får se vad han tycker. Tack för alla svar, nu måste jag springa till jobbet :)
 
Det som brukar rekomenderas i amerikanska forum angående bildstölder är att man låter en jurist skicka en varning om stämning då brukar iaf vissa siter vakna till och ta bort bilden.

Vad gäller USA och bildrättigheter har dom en myndighet där man kan registrera sina bilder för att bevisa att man är den rätmätiga ägaren till bilden (kommer dock ej ihåg vad denna heter).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.