Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passbild - hur se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

hasse lundberg

Aktiv medlem
Som rubriken säger, hur ska en passbild och en körkortsbild se ut enligt nu gällande regler?

Borde finnas någon information på internet där man kan läsa detta, hört att det ska vara 14-17 mm mellan haka och näsa eller något sådant.

Någon som vet var det finns info att hämta, vill ha den officiella varianten och inte gissningar.

Högst ett år gammal bild.
Ansiktet avbildat snett framifrån så näsans profil och ett öra syns tydligt.
Båda ögonen skall synas. Blicken riktad mot kameran. Pupillerna skall synas.
Skärpeplanet skall ligga i pupillen.
Inga reflexer i glasögon.
Mörka eller färgade glasögan får ej bäras. I vissa kan undantag göras.
Huvudbonad får ej bära. I vissa kan undantag göras.
Bakgrunden skall vara ljus och utan skuggor.
Hela huvudet skall vara synligt.
Avståndet mellan pupill och hakspets skall vara 14-17 millimeter.
Fotografiet skall 35x45 mm renskuret.
Färgbilder är Ok men görs om till svartvitt.

Klart slut.

Jag sitter precis och fixar en bild till mitt nya yrkesfotoleg, har papperen framför mig.
:)

Senast ändrad:
Galant mipert!

Men länken du gav säger 14-20 mm, men jag har hört 14-17 tidigare också.

Vad menas med att digitala bilder ej kan användas.
Kan jag inte fota med min digitala och printa ut med t.ex en HiTi photoShuttle skrivare?
Hur ska dom veta vad jag fotat med?

hasse lundberg skrev:
...Men länken du gav säger 14-20 mm, men jag har hört 14-17 tidigare också...

...Vad menas med att digitala bilder ej kan användas.
...

Hmm, kan vara en ändring till 14-20. Mina papper (från 2000-06-15) säger 14-17.

Med digitala bilder menas att du inte kan lämna med en bild på CD eller diskett.

Jag använder en Sony digitalkamera med tillhörande sublimeringsskrivare för att göra passfoton. Efter många tusen bilder har ingen myndighet klagat på det digitala mellanleded i framställningen av kopian. När jag läser texten på bifogad länk tolkar jag det så att dom inte vill ha bilder på digitalt media. Endast papperskopior duger.

så kanske det är, men om bilden är tagen med digitalkamera eller analogkamera bryr de sej inte om/kan de inte se

På en del ställen (bl a i Västerås) tar man körkortsbilden i samband med att man gör teoriprovet... man tar bilden i en fotoautomat, och bilden åker digitalt rakt in i körkortet. Pang! där satt den. Det enda som är analogt numera är uppkörningen.

Jag är inte helt hundra, men om dom sätter sig på tvären har dom väl rätt att neka alla bilder som inte har framställts inom ett slutet system när det gäller digitala. Men jag har aldrig hört om att dom har nekat nåt så länge det uppfyller kraven som framställs på utseende av fotot.

Fick dock höra att ska du skaffa saker till USA är det lite mer kinkigt. Dom ska tydligen kräva identiska negativ eller nåt i den stilen.

wikman skrev:
Jag gillar att båda ögonen skall vara synliga, ena örat och näsan i profil...

När jag gör passbilder använder jag lagerfunktionen i Pshp, klipper ut näsan ur en profilbild och byter plats med örat från en frontalbild. Då blir det en perfekt bild enligt instruktionen.
Ingen har hittills reagerat på vare sig mitt körkort eller pass.

aha, du menar om man är amerikan o ska ha amerikanskt pass... ja det vet jag ingenting om, mer än att de är rätt nojiga overthere *s*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar