Annons

Passar SB-300 blixt på annat än Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

3kgt

Medlem
Ställer frågan då jag köpte en Sony A6000 idag, och hade som förhoppning att använda denna blixt SB300 som jag redan har.
Men testade med 2 andra blixtar, dem funkar. Men inte Nikons.
Nu vet jag att Dumma sony har färgat blixt placeringen så många har problem.Så folk raderar bort färgen själva, men då kan jag ej lämna tillbaks kameran om jag blir missnöjd nu.
Men tänkte ställa frågan till mera kunniga ifall Nikons egna passar bara på deras? Nämligen den skiljer sig lite på undersidan än andra "standard" eftermarknads blixt.

Passar gör den i den mån att den går att montera i blixtskon på A6000, men ska du få någon som helst blixtstyrning måste du använda en Sonyblixt eller en blixt från tredjepartstillverkare avsedd för Sony.

Vad du menar att "dumma Sony" färgat förstår jag dock inte riktigt, men det är så med alla tillverkare - du får bara automatik med blixtar gjorda för just den tillverkaren. Själv kör jag med en HVL-F20AM och en HVL-F43M till min A6000.

Passar gör den i den mån att den går att montera i blixtskon på A6000, men ska du få någon som helst blixtstyrning måste du använda en Sonyblixt eller en blixt från tredjepartstillverkare avsedd för Sony.

Vad du menar att "dumma Sony" färgat förstår jag dock inte riktigt, men det är så med alla tillverkare - du får bara automatik med blixtar gjorda för just den tillverkaren. Själv kör jag med en HVL-F20AM och en HVL-F43M till min A6000.

Tack för svaret.
Det jag menar kan du ser förklarat bättre i denna klip https://www.youtube.com/watch?v=VH8iM6H99o0

Läst på flera ställe att folk klagat om detta, samtidigt flera reviews som också sagt att man bör rensa bort färgen där

Har ni någon rekomendation på en lite blixt som man kan styra i olika vinklar (Typ som NikonSB300) som funkar med sony?

Vissa blixtar har väl ngt automatiskt läge där blixten mäter ljusmängden själv. Kan det heta TTL, näää A kanske? Jag kommer inte riktigt ihåg.Men man måste fortfarande köra kameran manuellt.
kör du både blixt o kamera på manuellt så bör det funka på vilken kamera som än har blixtskon.
Eller så funkar inte det längre med de digitala kamerorna.

För övrigt håller jag med Anders, köp en blixt som är gjord för det systemet som du använder. Det tjänar dina bilder på.

Tack för svaret.
Det jag menar kan du ser förklarat bättre i denna klip https://www.youtube.com/watch?v=VH8iM6H99o0

Läst på flera ställe att folk klagat om detta, samtidigt flera reviews som också sagt att man bör rensa bort färgen där

Har ni någon rekomendation på en lite blixt som man kan styra i olika vinklar (Typ som NikonSB300) som funkar med sony?

HVL-F43M som jag nämnde tidigare är en mycket bra blixt, om än ganska stor. Någon mindre som går att vinkla och fungerar med Sonys automatik finns inte från Sony. Nissin i40 är dock ett mycket bra alternativ som fungerar med Sony, är vinklingsbar och ger gott resultat.

HVL-F43M som jag nämnde tidigare är en mycket bra blixt, om än ganska stor. Någon mindre som går att vinkla och fungerar med Sonys automatik finns inte från Sony. Nissin i40 är dock ett mycket bra alternativ som fungerar med Sony, är vinklingsbar och ger gott resultat.[/QUOTE

Sorry, men missade ditt förslag första gången.. Läste lite snabbt geneom ditt svar då jag har barn som springer omkring just.
Men HVl-20AM är lagom storlek. Vill helst ha en liten blixt.. Men då måste man väll ha en adapter till denna? Sen så har den gått ut, och verkar inte säljas längre.

Jag har nämligen en Nex 5T som jag är nöjd med, men bytte till A6000 för att kunna ha "mer" tillbehör, och en bättre blixt än originalen. Än så länge är jag inte så pass övertygad om jag ska behålla den och slänga 6000 kr på den då bilderna är inte så pass bättre som man trodde, men så klart mera inställningar m.m .. So thats another story

Nex 5T enda blixten som passar är ju HVL-20S som inte finns längre att köpa, Enda butiken i Sverige som har den vill ha 1500 för och det är inte värt för en blixt som passar bara på denna utgående modell enligt min omdömme.

Så nu vill jag som sagt hitta en kompakt automatisk blixt till A6000 om jag ska nu behålla den. Till rätt pris som planboken klarar av.

Edit: Nu såg jag en kort visning av Nissen i40, vart imponerad :D
Ska forska mer i denna blixt
Denna vs Sonys egna HL-F20M ? Vad tycker ni..

Vissa blixtar har väl ngt automatiskt läge där blixten mäter ljusmängden själv. Kan det heta TTL, näää A kanske? Jag kommer inte riktigt ihåg.Men man måste fortfarande köra kameran manuellt.
kör du både blixt o kamera på manuellt så bör det funka på vilken kamera som än har blixtskon.
Eller så funkar inte det längre med de digitala kamerorna.

För övrigt håller jag med Anders, köp en blixt som är gjord för det systemet som du använder. Det tjänar dina bilder på.

TTL = Through The Lens, alltså inte någon som blixten kontrollerar själv. Det läget heter väl A och/eller AA (minns inte riktigt) på Nikons blixtar när det finns. Manuellt fungerar om blixtskon är likadan. Jag har testat både på Olympus XZ-2 och Ricoh GR med min SB-800 och det fungerar. Blixtens egen mätning har jag dock aldrig testat om det går att få igån. Kombinationen är ändå lätt absurd, så det är inte särskilt smidigt. Jag var mest nyfiken på att testa, för att se om det gick.

SB-300 är väl dock en enklare blixt som måste styras från kamerahuset, så där går det nog inte. Det saknas ju helt kontroller på den.

Nissin i40 är bättre på alla sätt. HVL-F20M (som passar på A6000) är en mycket enklare blixt och går bara att rikta i höjdled. Jag använder min (äldre variant med adapter) enbart för att fjärrstyra en större blixt).

Nisinblixten verkar bra och prisvärd...men Sonyblixten har bara 2 batterier jämfört med 4 hos Nisin, och är därför betydligt smidigare och lättare :)

Nisinblixten verkar bra och prisvärd...men Sonyblixten har bara 2 batterier jämfört med 4 hos Nisin, och är därför betydligt smidigare och lättare :)

Lättare och 2 batterier skadar så klart inte, dock är frågan då hur ofta man får byta batterier + nästan dubbla priset! Det är en prisklass som är inte aktuellt då jag är fortfarande en "Noob" när det gäller blixtar, och ingen kunnig fotograf hellre för den delen :D
Ska försöka utbilda mig lite om blixtar när barnen Äntligen sover och tillåter via youtube :)

Vill bara dela med att de blev en Nissen I40
Riktigt nöjd med den än så länge... Nu gäller de att lära sig fota rätt med en blixt
PS. Foto lampan e väldigt svag ...just so u know ifall nån funderar på det. Men trevligt extra funktion

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar