Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paspartou

Produkter
(logga in för att koppla)

dykaren

Aktiv medlem
Någon som vet var man kan köpa paspartou-skärare och färdiga paspartou på nätet?

Thomas Eriksson

Nån som har en sån skärare, typ Clas Ohlsson skärare?

Är det stabila nog att skära tjockt med?
Finns ju inte precis att testa i butik, o runt 400spänn för nåt rangligt är ju inte kul...

Abhraxxas skrev:
Nån som har en sån skärare, typ Clas Ohlsson skärare?

Är det stabila nog att skära tjockt med?
Finns ju inte precis att testa i butik, o runt 400spänn för nåt rangligt är ju inte kul...
Jag tycker inte den är bra, har provat den, alldeles för klen.

Kollade på Claes Ohlsson i Västerås idag.
Köpte färdig passpartout men ingen skärare.
Jag är också rädd för att den är för klen.

Får söka vidare...

/Thomas

Det beror på hur stadig du är på handen. Jag har en sån från Claes Ohlson. För dom pengarna är den väldigt prisvärd. En "riktig" passepartout-skärare kostar 5000-7000 kr exklusive moms.

Man kanske med fördel kan sätta tyngder på den, för lite mer stabil gång...

Så du menar att den alltså är värd att köpa?
Hur många ark gick åt innan du kom på rätt metod?

Försökte sätta ihop en egen med mattskärare och tillbehör... Gör aldrig det... Många ark förstörda, många fingerblommor strimlade...

Bara för att jag är snål..

Köpte en billigare variant på Matton för några hundra. Men den drar jag mig alltmer för att använda. För slumpmässigt resultat helt enkelt. Frustrationen blir ju väldigt stor när man skär snett i sista sidan av passepartouten.
Det skulle ju vara klart intressant med något i mellanklassen och det skulle ju också löna sig i längden om man fick ett mer jämnt och tillfredställande resultat.

dykaren skrev:
Någon som vet var man kan köpa paspartou-skärare och färdiga paspartou på nätet?

Är iof inte på nätet! Men vi köpte våran på Bokia. Kostade runt 500-600 kronor. Och den är vi nöjda med. Kolla runt får du se.

Jag har Photax skäraren, och tycker inte att den funkar speciellt bra. Lite kan dock bero på att jag jar en för tunn linjal. (det ser ut som att det är exakt samma som Clas Ohlsson har)

Jag såg ett kitt på Kreatima (Sveavägem/Olof Palmes gata, hette Dokorima tidigare) för 700:- som jag är lite sugen på. Då var det en rejäl profilerad linjal med hela gummi lister och ett spår som skäraren gick i. Det var med en 45gr och en 90gr skärare.

ANNONS