Annons

Partionera? Hur??

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Någon som kan förklara? Klarar man det om man inte är så jätte duktig på datorer?

Jag har en 120 gb hårddisk, en AMD på 1.3 ghz eller något sådant ch 512 i RAM.. Minnet skall uppgraderas så fort ekonomin tillåter..

Hur hade ni löst det här?
 
När jag bara hade en hdd i min dator, så delade jag den på 2

Ex: en 120gb, till C:20gb och 100gb till D:

Då har du möjlighet att lägga bilder mm på D: utan att behöva vara rädd för att köra backup hela tiden. (om du skulle behöva installera om)
Man ska endå ta backup på allt viktigt inte att förglömma

/Adam (nu med nästan 500gb)
 
Beror lite på, om du har tid och ork så kan du starta datorn i DOS.. och använda kommandot FDISK.. dock så måste du formatera disken efter det.. och du bör nog inte ge dig in på det helt utan hjälp..

Kör du XP eller win2k så finns inget dos-mode..
Dock så finns det ett program man kör från windows som heter Partition magic.. då behöver du inte ta bort någon data från disken och det är lite lättare..

Det är dock ett program som kostar pengar..
Om man inte vill köra piratkopierat då..
 
Kör du XP eller win2k så finns inget dos-mode..

Det stämmer faktiskt inte riktigt... Om man i bios sätter datorn på att boota från en bootbar cd-skiva (t.e.x. windowsskivan) istället för hårddisken så kommer man in något dosliknande där man enkelt kan både partitionera och formatera.
 
Just för det dom sa innan att om man behöver ominstallera windows så formaterar man bara C
och D med bilderna är säker...
Jag hade dock köpt en ny disk istället och haft C som en...
Med tanke på att det går långsammare om photoshop (som jag antar att du använder) har swapfilen och arbetsfilen på samma disk så är det värt dom 1500 extra...
 
Hej

det finns ett program, Partion Magic, som låter en skapa, ändra partioner dynamiskt...

Mvh
Johan
 
Jag skulle oxå rekommendera Partition Magic 7 som är kalasenkelt. Som sagt så kostar det pengar *host*

MEN, det du bör tänka på då du partitionerar är att det går ganska långsamt att flytta grejjer mellan diskarna. Det är inte som att flytta saker mellan två olika mappar...
 
Jag kan också rekomendera partion magic för detta ändamål.

Har inte hittat något gratisprogram som kan ändra på partioner utan att formatera hårddisken. =(
 
Programmet ntfsresize kan krympa befintliga NTFS-partitioner. Det är open source.

Haken är att det är för linux. Men det finns ju nuförtiden distributioner som kan köras från en cd eller till och med diskett så det finns säkert kompletta lösningar därute på nätet att ladda hem.

Glöm inte att defragmentera först.
 
Partition magic 7 är förbannat bra,

[Redigerat av forumvärd. Som fotografer borde vi veta bättre än att uppmuntra piratkopiering]
 
Tack för alla svar!

Om man istället tänker sig att man kommer över en låt säga 20 gb hårddisk! Är det bättre då? Jag menar att man kanske kan använda den uteslutande till PS? Räcker 20 då?
 
Jodå, det går inte att förneka att Partition Magic är väldans nyttigt ibland. Men, iaf om man kör XP (eller Win2000 om jag inte minns fel) och kanske inte behöver alla finesser i PM så finns ju faktiskt en enkel funktion för partitionering redan i XP. Funktionen heter Disk Management (högerklicka först på My Computer, välj Manage och sedan Storage). Men, det krävs förstås att man inte gjort hela disken till C redan vid installationen, för primärpartitionen tillåts man inte peta på. Och man måste formatera den nya partitionen innan den kan användas.

/AnnaKarin
 
En fördel med att dela upp hårddisken i flera partitioner är att man kan få mindre fragmentering av de partitioner där filer sällan skrivs.
T ex kan man ha en huvudpartition innehållande operativsystemet och alla installerade program, och en annan partition med arbetsareor, t ex temp-kataloger, bildfiler etc.
En defragmentering av arbetsarean går då fortare eftersom den inte innehåller alla stora programfiler, och du slipper fragmentering av huvudpartitionen eftersom det är mestadels läsningar där.

Fragmentering av disken märks tydligare ju fullare en partition är. Det går helt enkelt långsammare att skriva och läsa disken ju mer fragmenterad den är.

Att hålla koll på hur fragmenterad partitionerna är och defragmentera vid behov är en god rutin, och går som sagt snabbare om man har gjort en uppdelningen mellan statiska och dynamiska areor.

Norton SpeedDisk är en bra defragmenterare. Windows har även en inbyggd (Diskeeper tror jag den heter), högerklicka på partitionen/disken i utforskaren, välj fliken verktyg. Diskeeper finns även i en utökad komersiell variant.
 
Senast ändrad:
Om man istället tänker sig att man kommer över en låt säga 20 gb hårddisk! Är det bättre då? Jag menar att man kanske kan använda den uteslutande till PS? Räcker 20 då?

Förstår inte varför du skulle försöka komma över en gammal 20gigare? du kan få en NY 120 gigare för bara tusenlappen! Själv aktar jag mig väldigt noga för att handla datorkompneter begagnat... En en disk med den ålder som en 20gigare har är inte något man ska lite på och spara information på... risken för haveri och strul går inte att utesluta...
 
Mitt råd i fyra steg är:
1. Köp minst 120GB hårddisk (billigt)
2. Gör en 20-40GB stor partition för systemet (windows, photoshop etc)
3. Resten för mediafiler av varierande format
4. Köp en till lika stor hårddisk (för det behöver du tillslut) :)
 
Jag brukar alltid ha tre partitioner på min dator. En för systmet och alla program, en för icke programfiler typ bilder och musik och sånt och sen en för windows swapfil (mest för att jag vill ha lite koll på den :) vet egentligen inte vad windovs tycker om påhittet men det är iaf vad jag tycker passar bäst för mig. Sen om man har en eller två diskar kan det förstås spela in lite på hur man väljer att göra det.

Om man sen är orolig för sin data så går det ju att koppla ihop dom så att den ena är en spegelbild av den andra. Vet inte exakt hur det fungerar om tex om man måste ha två likadana diskar eller om det tex går att bara ta två partioner hur som helst.
 
Varning!

Den enda gången Du är hjälpt av att ha bilderna på en annan partition på samma disk är om Du skall uppgradera/ominstallera operativsystemet.

OBS!
Det är inget sätt att minska risken för att förlora bilder vid en hårddiskkrasch! Jag håller det mycket mer sannolikt att hårddisken kraschar än att Windows gör det (numera). Så det enda riktigt bra sättet är att skaffa speglade diskar eller att vara noga med backuperna. Det vore synd om Dina bilder går förlorade.

Lycka till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.