Annons

Paradisfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

ToHell

Medlem
Jag ska åka till en paradisö (Dominica, närmare bestämt) i mars/april och vill inte upptäcka att jag har fel utrustning med mig :)
Några förslag på vad jag ska komplettera min kameraväska med? Filter? Vidvinkel?

Kameraväskan med länkar till utrustningen finns förstås på min profil, men här är en kopia för enkelhetens skull:
Min kameraväska innehåller
Canon EOS 5D Mark II
Fujifilm Finepix Real 3D W3
Panasonic Lumix DMC-TZ7
Canon EOS 350D
Canon Digital IXUS 120 IS
Canon EF 24-70/2,8 L USM
Canon EF 70-200/2,8 L IS USM
Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS
Canon EF 2x II extender
Canon speedlite 580EX II
Canon BG-E6 Batterigrepp
Dörr Cirkulärt polarisationsfilter Digital high grade
Elinchrome D-lite 2 To Go Set (2x200w)
Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6

(och, nej gamla 350'n med kitobjektiv, eller Elinchromeblixtarna, tänker jag ju inte släpa med mig :)
 
...och motiven blir väl paradisstränder, regnskog, vattenfall, kokande sjö, sköldpaddor, fåglar, valar och kanske någon karibindian.
 
ett ND-filter kanske? När jag var i mexico i november tyckte jag det var rätt fräckt att fota med bländare 11 till 16 och 1/2000 dels sekund. Kanske du inte tycker det är lika kul?
Frågan är om du skall släpa med dig mycket grejor? Inte så kul att bli rånad.
Tänk på att incheckad baggage är inte säker förvaring av dyra saker och ingen försäkring täcker. Man måste släpa på kameragrejorna onboard planet. Hotellrum är inte heller säker förvaring.
 
Tack!

Nä, jag tar nog inte med mycket mer än jag får plats med i handbagaget (ska ju orka släpa det i skog och berg också). Väl framme på ön ska inte rånrisken vara så stor på just Dominica, och hotellet är ett litet öde vildmarkshotel med plats för 14 gäster och alla platser är bokade av vår grupp så jag tror inte det är någon större fara där heller.
 
Ja, med den där utrustningen lär du vara förberedd på allt! Du verkar ju inte vara rädd för tunga kameraväskor så en vidvinkel går säkert ner också. En extra blixt är ju inte heller fel. Sigmagluggen kan vara svår att handhålla, så ett stativ blir säkert också användbart.

Själv skulle jag ha tagit huset utan batterigrepp, ett xtra batteri och 24-70 + 70-200, en blixt, kanske extendern också om det verkar bli mycket fågelfoto.

Lycka till och ha det skönt på semestern!
 
Jag hade definitivt velat ha med mig ett riktigt vidvinkelobjektiv på en sådan resa. Typ ett Samyang 14 eller liknande kan vara ett tips.
 
Stativ, det kan vara riktigt mörkt inne i regnskogen om det finns någon där. Jag har varit med om att det som Gorse skriver gått att få 1/2000 på f/11 men så fort man kommer innanför skogsbrynet blir tiderna snarare 1/10 på f/2,8 om skogen är hög och tät.
 
Frågan är hur man får med sig ett stativ? Inte godkänt baggage onboard på flighten och inget kul att lämna i gaten.
 
En tom beanbag att fylla med nåt när du kommer fram.
Några gelfilter i varm ton för användning av blixten i solnedgång kanske?

Annars verkar du ju väl kittad, särskilt om du får med dig nån vidvinkel.

God tur!
 
I det incheckade bagaget? Så har jag gjort och det har inte varit några problem.

Inte mer problem än att om personalen tycker att det är värdefullt kan de stjäla den. Men annars går det bra.
(Min erfarenhet är att resebolaget hänvisar till försäkring och hemförsäkrigen tycker man lämnat prylarna utan uppsikt, om nått värdefullt försvinner ur väskorna. Då är det bättre om hela väskan försvinner)
 
Det där är väl bra s¨länge du håller dig på land, men det finns ju en hel värld under vattnet också.

Ett UV-hus till en systemkamera är riktigt dyrt och är inte för ditt behov, men skaffa dig en kompaktkamera med ett UV-hus. T.ex. en Canon IXUS av någon ny bra variant och ett passande UV-hus, heter Canon WP-DCxx nånting. Typ 1500 för kamera och drygt 2000 för uv-huset.

Ser att du redan har en IXUS. Antingen skaffa ett hus till den, eller om det är en äldre modell kan det vara värt att uppgradera den om du kompletterar med ett hus som kostar mer än kameran.
http://www.pixmania.se/canon-kameratillbehor-undervattenshus/sese1_1_3_12_5_0_0_00_sg.html

Bra att ha också om du åker på blöta båtutfärder osv och inte vil ta med din "riktiga" kamera.

Jag hade tidigare en sådan kombo som fungerade mycket bra (även vid dykning till 60 m. även fast det bara var specat till 40), men det var ett tag sen, så jag har inte koll på dagens modeller.

Ett annat tips är att packa lätt och och inte ta med för mycket. Visst är det trevligt att ha med sig hela kamerautrustningen, men det ska ju bäras också och eftersom det är dyra fina grejer måste du se till att kunna säkert förvara de saker du inte för tillfället använder.

Ett smidigt, lätt och stadig (lite motsägelsefullt) stativ kan också vara bra för att ta underbara miljöbilder i svagt ljus.

Och extra batteri och minneskort och laddningsadapter.


EDIT:
Här är förresten UV-huset som passar din IXUS-modell:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=WP-DC37


/Mats
 
Senast ändrad:
Tack alla!
...och Mats: Ixusen har börjat krångla och är nog inte värd att ta med, än mindre kosta på ett 2000:- skal. Däremot har min dotter en liten vattentät Fuji ( http://www.fujifilm.se/templates/ProductInfo____14948.aspx?epslanguage=EN ) som jag tänkte låna med mig och leka med under vatten.

Finns det något sätt att packa den riktiga kameran för att våga ta den med på en simtur in i grottan bakom vattenfallet vi ska besöka? Dubbla tjocka sopsäckar i en vattenavvisande (men inte tät) ryggsäck har jag fått som tips, men vet inte om jag vågar.

Jag har en del bra stativ, men har funderat på att investera i en monopod. Det verkar rätt smidigt att springa omkring med, men jag har aldrig fotat med sådan - är det en bra idé, eller kommer jag bli besviken och längta efter tripoden? Jag kan nog inte låta bli att ta med en av de riktiga också, för att eventuellt kunna fota månskensbilder, men dagtid inbillar jag mig att det är bättre att springa omkring med ett enben.
 
Är tillbaka efter safari i Tanzania och en vecka på Zanzibar, på Zanzibar fungerade min 1Ds med 24-70,2,8 L nästan perfekt, både på kryddplantagen, stenstaden och vid havet, jag använde mitt polfilter nästan hela tiden.

Dock, när vi var bland mycket människor, lokal marknad t.ex, använde vi min frus Ixus, min 1Ds väcker för mycket uppmärksamhet.

/Stefan-H
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.