Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
pappersframkallning - tider?
- Trådstartare emwa
- Start datum
Eva R
Aktiv medlem
Inget händer med bilden eftersom det är fixet som fixerar bilden. Anledningen varför rekommendationen är två minuter är att små detaljer framkallas på slutet. När du lägger i bilden i framkallningsvätskan händer ganska mycket den första minuten. Den andra minuten händer inte så dramatiska saker men detaljerna framträder. Detta under förutsättning att bilden är korrekt exponerad i kopieringsapparaten. Det är också viktigt att du sköljer bilden ordentligt efter fixet.
Graal
Avslutat medlemskap
De mörka partierna framkallas först och på slutet kommer detaljer även i de ljusa delarna. En del utnyttjar detta och "rycker" bilden innan högdagrarna är utframkallade för att få vissa effekter (ev utfrätta vita partier eller ljusare vita partier/lägre kontrast i högdagerdelen) eller är det så att belysningstiden hålls lite längre och bilden rycks tidigare för att den inte ska bli för mörk och igensotad i skuggorna. Personligen gör jag ofta tvärtom, jag utframkallar maximalt för att få högsta teckning och kontrast i högdagrarna. Ibland kan det också vara svårt att belysa till rätt teckning där och då kan maximal utframkallning hjälpa lite grand. Jag tillhör nog skolan som vill att bilder ska utframkallas och att kontrast, teckning, etc ska regleras med belysningstid, gradation/filter, tvåbadsframkallning, efterbelysning/förhållning, pappersval mm, istället för tiden i framkallningsskålen.
Graal
Avslutat medlemskap
Kijana skrev:
När jag kört med Ilfords framkallare till MG IV-plastpapper har rekommendationen på dunken varit 1 minut i 20 grader. Är det ingen annan som stött på den instruktionen? Men eftersom den inte verkar följas undrar jag varför den anses vara fel.
"For MULTIGRADE IV RC DELUXE and MULTIGRADE III RC RAPID papers, the image appears after 10 seconds and development, at 68°F (20°C), is complete in 1 minute. This development time produces prints identical in contrast and maximum density to prints processed for two minutes in a conventional tray developer. For MULTIGRADE FB papers, the image appears after 35 seconds with a development range of 1 2 -3 minutes at 68°F (20°C). Development may be extended to 6 minutes without any noticeable change in contrast or fog."
Det är alltså inte fel med Multigrade IV RC Deluxe och Multigrade III RC Rapid papper. Men med Multigrade fiberpapper (och förmodligen ävan de flesta andra papper inklusive Multigrade varmtons plastpapper) ska man öka tiden till 1½ - 3 minuter och det går bra att öka den ända upp till 6 minuter.
De flesta tillverkare rekommenderar ganska korta tider, som jag ser det alltför korta tider, till sina papper. Min erfarenhet är att man får en markant förbättring av högdagerkontrasten/teckningen om man förlänger tiderna lite grand och detta utan att man får försämrat resultat i låg- och mellandagrar (förutsatt att belysningstiden är den rätta)
Senast ändrad:
Graal
Avslutat medlemskap
Glömde skriva att det är just de två speciella Ilfordpappern i kombination med Ilford Multigrade developer som ger de kortare tiderna. Samma två papper i konventionella framkallare kräver längre tider. Och alla andra Ilfordpapper kräver längre tider även i Multigrade-framkallaren.
hasse lundberg
Aktiv medlem