Annons

Pappers- och övriga skrivarförbrukningspriser!!

Produkter
(logga in för att koppla)

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Scandinavians Matta papper känns som ett kostnadsmässigt attraktivt alternativ. Jag är inte så orolig över att det måste hålla i över hundra år för mina användningsområden, men jag vill så klart att utskrifterna ska hålla måttet och kännas/se bra ut. Vilket de helt klart ser ut att göra givet Sten-Åkes tester. Men jag undrar om någon provat i svart-vitt? och framförallt då med en dye-ink (infärgningsbläck?) skrivare?

Med Sten-Åkes pigment baserade P900 känns det som att svart-vitt inte ska vara något problem. Men min PRO-200 är lite kinkig med vilket matt papper man skriver svart-vitt på. Vissa papper (t.ex. Canons egna matta papper) (och igen, jag vet att Canon bara säljer andras papper, inte tillverkar något eget) går alldeles utmärkt medan andra inte alls blir som man tänker sig. Varken med ICC eller skrivarens inbyggda B&W mode. Färgbilder däremot är aldrig något problem.

Tänker att det är bäst att fråga innan man står där med en låda på 100 ark och måste hålla sig till färg för att få till det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det förstod du själv att Marko menade att hålla i printade bilder framför sig, inte att titta på en avfotografering med 2000 pixlars jpg.
Så uppgiften blir lite meningslös.
Nä för resultatet skulle nog bli detsamma om man bara tittade och inte kände på papprets yta.

Eftersom detta nu flutit upp igen så kan jag ju påpeka igen att vare sig jag eller min son kunnat se några påtagliga skillnader mellan dessa printar IRL på vanligt betrakningsavstånd. Det är i princip omöjligt rakt framifrån ens på 1/2 meters avstånd om man inte känner på pappernas yta med handen..

Enda sättet jag kan göra det på i bästa fall är om ljuset kommer från sidan och det skulle avslöja Canson-papprets textur. SP-pappret saknar helt textur och är helt slätt som många andra papper.
 
ANNONS