Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paparazzi som yrke ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pettson_

Aktiv medlem
Tänkte höra om någon vet hur det funkar att vara "paparzzi" till yrke:
1. vad de tjänar ?

2. vart håller de mest till i världen ?

3. vad har de för typ av förkrav innan någon anlitar dem ?

4. Vilka bildbyårer är det som skickar ut/köper alla bilder ?

5. Berätta allt ni vet !

Det går en TV-serie på någon av kabelkanalerna (minns inte vilken just nu) som heter *Papparazzi'. Den följer att antal fotografer från en byrå som heter "Big Pictures" med hemsida http://www.mrpaparazzi.com/

Vad fotograferna tjänar framgår inte direkt, men du kan ju höra dig för med BP.

Vill du bli pap. så har du kommit till fel land.. den saken är biff =)

1) Vad de tjänar är mkt ojämnt.. det beror på marknaden och på kvalitén på ditt material. Har du bilder som ingen annan har är det värt mer.. Säljer du för exklusiv publicering kan du också tjäna mer beroende på efterfrågan.

2) Där kändisarna håller till

3) Det beror på.. Vissa bildbyråer tar in 'nybörjare' under en testperiod. Dock finns det många sätt att komma in i branchen.

4) Det finns flera stora bildbyråer för just paparazzi -bilder. Ett alternativ är att köra eget företag. Nackdelen med det är att det är svårare att få information om motivens positioner.

5) Hur vet jag? Jag känner en! =)

harryett:
- jo vet att landet är fel, men har inget emot att flytta om det skulle vara så!

"Det beror på.. Vissa bildbyråer tar in 'nybörjare' under en testperiod. Dock finns det många sätt att komma in i branchen."

- Om du vet några så säg gärna vilka de är, så man kan forska vidare.

- Han du känner vilket byrå jobbar han för eller har han eget? I vilket land håller han mest till i / vart har han kontoret ?

berätta allt ni vet, några fler måste veta också ! :)

Tacksam för all hjälp

Jag känner inte till några specifika bildbyråer men jag känner till systemet.

Han jag känner jobbar nu för tiden mest som röda-mattan-fotograf och det endast i London eftersom han har familj osv.
Han kör eget race och levererar direkt till tidningarna hemifrån. Informationen fick och får han genom sitt kontaktnät bland fotografpolarna...

Jag tror att ett sätt att komma in i branschen i London är att göra några röda-mattan jobb först.

Du får nog köra lite intensict googlande helt enkelt.

Lycka till!
/Simon

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar